Concursos

Joventuts Musicals de Catalunya participa, a través de la seva xarxa d'associacions locals i d'altres institucions, en la convocatòria de diversos concursos adreçats a músics professionals. Alguns dels premiats en aquests concursos passen a formar part de la Xarxa de Músiques a Catalunya, el circuit de concerts de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya.

Concurs de Joves Compositors Premi Internacional Frederic Mompou (Barcelona)

El concurs, celebrat en memòria del matrimoni Mompou-Bravo, que van ser-ne presidents d'honor, va adreçat a compositors menors de 35 anys. L'obra ha de ser inèdita, i escrita per a una formació que s'especifica en les bases de cada edició.

Concurs de Joves Intèrprets de Piano de Catalunya (Vilafranca del Penedès)

El concurs s'adreça a pianistes menors de 27 anys i està dividit en quatre categories segons l'edat dels intèrprets.

Concurs de Música de Cambra Montserrat Alavedra (Terrassa)

El Concurs de música de cambra Montserrat Alavedra és un certamen biennal per fomentar la interpretació de la música de cambra, que s'adreça a músics professionals joves de nacionalitat espanyola o estrangers residents a Espanya.

Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas

Fundat l'any 1963 per Jacint Vilardell en memòria del tenor català Francesc Viñas, aquest concurs ha esdevingut una de les competicions més importants del món de l'òpera, l'oratori i el Lied, on hi participen cada any joves cantants d'arreu del món. Un dels premis extraordinaris és atorgat per l'Ajuntament de Moià (lloc de naixement del tenor Viñas) i Joventuts Musicals de Catalunya, al millor cantant català.

Concurs Internacional de Cant Líric "Germans Pla. Ciutat de Balaguer

Concurs creat el 2002, té una periodicitat biennal i està organitzat per l'associació Cultural Grup d'Art4 de Balaguer. Els seus objectius principals són descobrir noves veus, recolzar les joves promeses líriques, donar a conèixer l'obra i figura dels germans Pla (Josep, Joan Baptista i Manuel), músics del segle XVIII d'arrels balaguerines, i apropar el cant líric a la ciutadania. L'artista guanyador entra al catàleg de la Xarxa de Músiques de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya de la temporada següent.

Premi Joventuts Musicals de Catalunya, el Primer Palau

La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana organitza el cicle i concurs "El Primer Palau", amb la finalitat de donar una oportunitat de debutar en el marc prestigiós de la Sala de Concerts del Palau de la Música Catalana als joves intèrprets de música clàssica que encara no hagin tingut ocasió de fer-ho en concert públic. El premi Joventuts Musicals de Catalunya s'atorga a la millor interpretació d'obra de compositor català de qualsevol època i estil en el transcurs del cicle "El Primer Palau".

Premi Reina Sofía de Composició Musical

La Fundació de Música Ferrer-Salat, per tal d'estimular la creació musical en les seves diferents modalitats i facilitar als compositors la possibilitat que la seva música pugui ser interpretada, escoltada i difosa, atorga el Premi Reina Sofía de Composició Musical, les obres guanyadores del qual són estrenades per l'Orquestra Simfònica de Radiotelevisió Espanyola. Des de 2015, el premi incorpora en les seves bases que el guanyador serà designat compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya, el circuit de concerts de Joventuts Musicals de Catalunya, en la temporada següent a la concessió del premi. Aquest nomenament implica l'encàrrec de dues obres solistes o de música de cambra per a dos artistes o grups. Aquestes formacions les escollirà el compositor d'entre els grups participants en la temporada de la Xarxa de Músiques.