Estrena absoluta de l’obra composta per Miquel Oliu, compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya 16-17

El jove pianista Albert Cano Smit interpretarà la peça 'Dos preludis per a piano. Homenatge a Claude Debussy' diumenge a Sant Cugat del Vallès, amb la presència de Miquel Oliu i de Joan Magrané, nou president de JM Catalunya
26/05/2017 |

L'estrena absoluta de l'obra Dos preludis per a piano. Homenatge a Claude Debussy tindrà lloc diumenge 28 de maig a Sant Cugat del Vallès. L'obra, composta per Miquel Oliu, compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya 16-17, està dedicada a Albert Cano Smit i és un encàrrec de la Fundació de Música Ferrer-Salat i la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya dins el projecte de la figura del 'Compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya'. L'estrena es farà en el marc del concert que el jove pianista Albert Cano Smit realitzarà a l'Escola Municipal-Conservatori de Música Victòria dels Àngels de la ciutat del Vallès Occidental, a les 7 de la tarda.

Al recital hi assistiran el mateix compositor, Miquel Oliu, i també el compositor Joan Magrané, nou president de Joventuts Musicals de Catalunya, elegit el passat 18 de març. S'esdevé la coincidència que Joan Magrané va ser compositor resident de la Xarxa de Músiques a Catalunya la temporada 15-16.

El programa que interpretarà Albert Cano Smit es completa amb les obres de Claude Debussy Preludis, Llibre 2 i de Frédéric Chopin Polonaise-Fantaisie op. 61 en La bemoll major.

MIQUEL OLIU, COMPOSITOR DE LA XARXA DE MÚSIQUES A CATALUNYA 16-17

El segon compositor de la Xarxa de Músiques és Miquel Oliu, en la seva qualitat de guanyador del Premi Reina Sofía de 2015. Miquel Oliu Nieto, nascut a Barcelona el 1973, s'ha format com a pianista al Conservatori Superior de Música de Barcelona amb Antoni Besses i a Anvers amb Frédéric Gevers. Finalitza els estudis amb les màximes qualificacions i diversos premis.

Estudia composició al CSMMB amb Carles Guinovart i al Conservatorio Superior de Música de Aragón (Saragossa) sota la direcció de Agustí Charles, i obté el títol superior el 2002. Posteriorment rep classes de Ramon Humet. Assisteix a classes magistrals, de les quals destaquen les de Sofia Gubaidulina i Tristan Murail.

El seu catàleg reuneix obres tant per a instruments solistes com per diversos conjunts de cambra i orquestra.

Ha estat guardonat amb el XXXII Premi Reina Sofia de Composició Musical (2015).

Actualment, paral·lelament a la composició, desenvolupa la seva activitat professional en el camp de la pedagogia com a professor de piano a l'Escola de Música-Conservatori de Vic.

Com a compositor de la Xarxa de Músiques 16-17, Miquel Oliu ha escrit una obra per a viola i piano que han estrenat Agnès Mauri i Bendek Horváth (Torroella de Montgrí, Palamós, Tarragona, Valls, Moià, Sant Boi de Llobregat, Amer, Vilafranca del Penedès, Martorell) i una obra per a piano que estrena Albert Cano Smit.

La figura del 'Compositor de la Xarxa' aposta pels joves compositors i coincideix amb el guanyador del Premi Reina Sofía de Composició Musical, premi que atorga la Fundació de Música Ferrer-Salat. El compositor selecciona dues formacions de les que formen el programa artístic de la temporada de la Xarxa i escriu sengles obres per a aquestes formacions. L'estrena absoluta de les obres per part dels intèrprets dedicataris té lloc a la Xarxa de Músiques a Catalunya, un circuit que celebra més de cent concerts arreu de Catalunya cada temporada i que és una autèntica plataforma de promoció dels millors nous intèrprets del país. D'aquesta manera es garanteix que les obres del Compositor de la Xarxa s'escolten en diversos indrets del país i en múltiples ocasions.

La singularitat de l'encàrrec és que es dóna carta blanca al compositor per escollir per a quines dues formacions o solistes escriurà les peces, establint així una relació més estreta entre compositor i intèrpret. Des de Joventuts Musicals de Catalunya es reforça aquesta feina conjunta organitzant trobades entre l'autor i els dedicataris de l'obra a fi de preparar-ne l'estrena.

La dotació econòmica de l'encàrrec és de 5.000 €, aportats per la Fundació de Música Ferrer-Salat.

NOTA DE MIQUEL OLIU A «DOS PRELUDIS PER A PIANO. HOMENATGE A CLAUDE DEBUSSY»

Aquest obra sorgeix de la meva admiració per la música de Claude Debussy i d'una manera especial de la rellevància que aquesta té dins del repertori i tècnica pianística. La relectura del magnífic llibre Debussy et le mystère de V. Jankélevitx em situava d'una manera constant en la capacitat de la música del compositor francès per a la suggestió i transcripció del "misteri", fent-ho alhora amb una escriptura musical sempre neta i clara.

L'altra font d'inspiració que convergeix en la mateixa línia -la Vida com el misteri per excel·lència- és el llibre de les hores de la vida monàstica, concretament en els seus dos primers moments del dia, de les vuit hores canòniques: Vigílies i Laudes. L'actitud de vetlla, mirada atenta, i la importància del cant són els factors que he intentat plasmar en els dos corresponents preludis: Misteri de nit i Misteri de llum.

ALBERT CANO SMIT, UNA JOVE PROMESA DEL PIANO

El joveníssim Albert Cano Smit és sens dubte una de les promeses més sòlides del piano català i estatal. Pel seu debut a la Xarxa de Músiques ha escollit un programa amb els Preludis de Debussy com a eix central. Caldrà estar atent a aquest nom.

Albert Cano Smit (Ginebra, Suïssa, 1996) s'ha format a l'Escolania de Montserrat, a la Chetham's School of Music de Manchester i a la Colburn School of Music de Los Angeles, i ha rebut classes d'Andrei Gavrilov, Jean-Yves Thibaudet i Boris Berman. Ha obtingut primers premis al Concurs de Piano Yamaha de Manchester, Premi Chopin del Royal Northern College of Music, Beethoven Piano Society of Europe Competition, Mazovia XIX International Chopin Festival de Polònia i Concurs de Piano Eugenia Verdet. Amb 16 anys va guanyar el Premi Especial al Millor Pianista estatal en el Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes. Ha actuat a les millors sales catalanes, angleses i nord-americanes. Ha tocat com a solista amb la Camerata de Manchester, Blackburn Symphony Orchestra, Nottingham Youth Orchestra i American Youth Symphony Orchestra. Ha tocat a quatre mans amb Jean-Yves Thibaudet, concerts de cambra amb el Quartet Gerhard, Gary Hoffman i Andrej Bielow i, fins i tot, en un espectacle amb la ballarina Wendy Whelan. Actualment treballa en l'enregistrament inèdit de l'obra de Felipe Rodríguez per Hispania Música.

GIRA D'ALBERT CANO SMIT A LA XARXA DE MÚSIQUES A CATALUNYA 16-17

_ Diumenge 28 de maig, 19h, Aula Magna de l'Escola Municipal de Música-Conservatori de Música Victòria dels Àngels de Sant Cugat del Vallès

_ Divendres 2 de juny, 20h, Auditori Josep Viader de la Casa de Cultura de Girona

_ Diumenge 4 de juny, 19h, Teatre Mundial de La Bisbal d'Empordà