Andreu Zaragoza: ‘‘És apassionant mesclar el so jazzístic amb la sonoritat del quartet de corda’’

Entrevistem Andreu Zaragoza i Rubén Fernández que, acompanyats pel Zamak Quartet, presenten el seu disc “Girassol” a la Xarxa de Músiques a Catalunya.
03/11/2017 |

Com va sorgir el projecte Girassol, amb vosaltres dos i el Zamak Quartet?

Andreu Zaragoza: Crec que després d'un parell d'anys de fer actuacions en format duet tots dos vam pensar en la possibilitat d'expandir el registre sonor del duet. La tecnologia dels pedals de loop ens permet crear capes i capes de diferents veus i guitarres en directe i de vegades sorgien idees vocals o guitarrístiques interessants i en el meu cas vaig pensar en el format de quartet de cordes com a complement ideal del nostre so a duet i plataforma per realitzar algunes de les idees que havien anat sorgint. També està sent apassionant poder mesclar el so més jazzístic amb la sonoritat del quartet, amb parts escrites i altres d'improvisació per part del duet i també del quartet.

Rubén Fernández: Pues la verdad es que lo empezamos Andreu y yo partiendo de temas de estilos bastante diversos que nos gustaban mucho, música de Brasil (mpb), pop, country... De ahí fueron saliendo arreglos de los que mejor funcionaban a dúo y después añadimos composiciones nuestras. La idea era jugar con los efectos y las loops para que, a dúo, cubriésemos un espectro sonoro que nos diese una intensidad musical amplia. Y cuando hablamos con Zamak Quartet esa amplitud creció y se sofisticó muchísimo con sus maravillosas cuerdas.

Què sentiu quan esteu immersos en un concert? Què us passa pel cap?

AZ: A mi en una situació ideal no em passa res pel cap, simplement el fluir de la música i el respondre al que escolto i sento en el moment. En aquesta situació ideal de concert suposo que tinc el més aproximat a poder apreciar i gaudir del moment present.

RF: Para mí la abstracción del lenguaje perceptivo de la música consigue generar un estado de comunión completa con una energía que está en todos nosotros. Cuando sientes esta energía conectada con todas las personas que están escuchando eres capaz de percibir sus energías también, para mí esto es la magia del directo.

Com veieu la situació de la música jazz i d'arrel al nostre país?

AZ: Pel que fa el jazz, des de fa uns quants anys a cada curs hi ha una gran afluència d'estudiants als tres conservatoris superiors a la ciutat de Barcelona, de cada promoció hi ha algun músic que realment destaca i enriqueix l'escena. Tot i això hi ha molt pocs locals on es programi jazz, i els grans festivals de la ciutat no arriben a reflectir realment la quantitat de propostes de qualitat que existeixen. És una escena rica però amb poques possibilitats d'absorbir i mostrar la realitat musical que està succeint en l'actualitat.

RF: Creo que Catalunya es una gran impulsora de la música de vanguardia en general, simplemente necesita más recursos para los grandes músicos que, ya desde hace tiempo, están consolidados y representan un valor enorme para su cultura. También creo que existen muchos casos de músicos jóvenes con una energía, un talento y un trabajo fuera de lo común que a veces están un poco a la sombra de unos pocos más mediáticos, pero aquí el mercado tendría que cambiar mucho para generar otro tipo de oferta.

Algun consell per a les bandes que s'inicien en aquests temps de crisi?

AZ: Que toquin molt junts, que segueixin el seu instint, que escoltin i estudiïn molta música i que intentin aportar quelcom propi en la mesura del possible.

RF: Hacer lo que realmente les gusta y trabajarlo duramente.

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals? Què en penseu de la seva activitat?

AZ: Sí, el conec de fa anys. És una sort poder comptar amb iniciatives com la de Joventuts Musicals i ens fa tenir una mica més d'esperança en què les coses es poden fer bé i que públic, músics i escena en general surtin beneficiats del treball de tots plegats.

RF: Creo que es un movimiento con un valor fuerte para dar a conocer precisamente estos nuevos valores de la música catalana, hay talento a raudales en esta tierra y se tiene que aprovechar de alguna manera. Me parece una gran iniciativa para conseguir otro tipo de escenario musical y generar otra demanda.

Parleu-nos del programa que heu escollit per als concerts de la Xarxa. Per què l'heu escollit?

AZ: Hem escollit repertori del nostre disc Girassol però també tenim alguns temes i arranjaments nous que incorporem al repertori, estem molt contents de poder actuar amb el sextet.

RF: Para mí es algo esencial en la música, y nuestra propuesta tiene visiones musicales de compositores que han sido pioneros y han generado una raíz de muchas tendencias musicales que han venido después. Estos músicos nos han influenciado enormemente, así que también hemos redondeado nuestro disco con temas nuestros que tienen su influencia pero también llevan el sello de la raíz de cada uno de nosotros.

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

AZ: Segueixo component i fent actuacions amb el meu grup Andreu Zaragoza Quintet, recentment hem fet una gira tocant material nou i estic molt il·lusionat amb la formació. També estic actuant amb el grup de Clara Luna, acaba de sortir el nou disc que hem enregistrat i el presentarem a partir del novembre.

RF: Yo estoy intentando empezar a mover un proyecto que he grabado sólo con voces y que para mí representa una búsqueda musical nueva y a la vez influenciada por "as miñas raíces Galegas".

QÜESTIONARI BREU

Un instrument (a banda del vostre): AZ: la veu. RF: Batería.

Un director: AZ: Leonard Bernstein. RF: John Zorn.

Un solista: AZ: Cannonball Adderley. RF:  John Coltrane.

Un grup de cambra: AZ: Aupa Quartet. RF: Kronos Quartet.

Un compositor: AZ: Mark Turner. RF: Björk

Una obra musical: AZ: impossible triar-ne una.. la d'avui "Blimp" de Louis Cole. RF: La Mer, Debussy.

Un llibre: AZ: el Real Book. RF: El Castillo, Franz Kafka.

Una ciutat: AZ: New York. RF: Porto.

Un lema o refrany: AZ: "que la força t'acompanyi." RF: Sabe mais o demo por vello que por demo.

Un somni: AZ: tòpic però, un planeta en pau, amb energia neta i amb les necessitats bàsiques de la gent assegurades. RF: Verdadera libertad.