Blooming Duo: ‘‘Hi ha molts pocs duets d’arpa i marimba arreu d’Europa’’

Blooming Duo és una formació insòlita però amb una sonoritat molt atractiva. Els seus recitals no deixen mai indiferent, i a la Xarxa de Músiques proposen un autèntic viatge sonor per latituds i tradicions musicals diverses.
29/03/2016 | 

Blooming Duo realitzarà set concerts durant els propers mesos dins del circuit de la Xarxa de Músiques: Girona (1 d'abril), Sant Boi de Llobregat (5 d'abril), Tarragona (12 d'abril), Valls (14 d'abril), Moià (16 d'abril), Les Masies de Voltregà (24 d'abril) i Vilobí d'Onyar (23 de juliol). En aquesta entrevista descobrim el seu recorregut professional i els seus projectes de futur.

 

 

Arpa i marimba és una combinació poc habitual. Com se us va acudir crear aquest duo?

Així és! Hi ha molts pocs duets d'arpa i marimba arreu d'Europa. Tot va néixer per la il·lusió de voler tocar junts ara fa sis anys. Després de fer una cambra de percussió i d'arpa a l'Esmuc amb el professor Feliu Gasull, aquest ens va escriure una adaptació de la seva obra El Peixet de Bloomington per a arpa i marimba, i ens va animar a donar continuïtat al duo i buscar nou repertori. 

 

Què sentiu quan esteu immersos en un concert? Què us passa pel cap?

El concert és el gran moment, quan mostrem al públic el fruit del nostre treball i de la nostra música. És l'objectiu final per al qual dediquem hores d'estudi i d'esforç. I ens fa immensament feliços! Durant el concert sempre sentim una gran comunicació entre nosaltres. Busquem fer gaudir el públic! Almenys tant com ho fem nosaltres quan toquem.

 

Què preferiu: el treball com a solista, la música de cambra o la simfònica?

Treballem sobretot als camps de la música simfònica i la música de cambra. Gaudim moltíssim treballant amb l'orquestra simfònica. Hem coincidit tant en joves orquestres com professionals. El treball simfònic ens aporta rigor, disciplina, consciència de grup, i emoció col·lectiva. En la música de cambra hem treballat amb formacions molt diverses (duos, trios quartets...) i esperem i desitgem fer-ho amb moltíssimes més. En el treball cambrístic, la comunicació entre els músics és més directa, i això ens apassiona!

 

Com veieu la situació de la música clàssica i contemporània al nostre país? 

El teixit musical del nostre país és molt important, però ha de conviure amb una situació difícil que sembla que lentament s'està recuperant. Cada cop hi ha músics més ben preparats i amb molta creativitat per portar la música clàssica arreu i per a totes les edats. Les programacions dels auditoris i d'altres sales de concert també hi col·laboren, però falta molt ajut institucional, tant per als músics que ens hi dediquem com per a les associacions, festivals i petites i mitjanes orquestres que programen actuacions. La música és una part importantíssima de la nostra educació, i molts dels que governen no ho tenen del tot clar.

 

El programa que presenteu als concerts de la Xarxa de Músiques inclou obres originals per a la formació, arranjaments i obres dedicades expressament al Blooming Duo. Parleu-nos d'aquesta selecció.

La selecció del repertori que presentem al concert de la Xarxa de Músiques està pensada per mostrar totes les possibilitats sonores i les diferents visions dels compositors a l'hora de crear música per a un duo tan poc usual dintre el món clàssic.

Amb les obres dedicades a Blooming Duo el públic podrà escoltar música pensada per a videojocs a Video Games Music for Harp and Marimba del polifacètic compositor català Marc Timón; una milonga amb aires de vals a Milonga en scherzo del compositor argentí Andrés Serafini; cançons populars catalanes passades pel filtre de talent compositiu d'Albert Guinovart a Fantasia sobre cançons populars; música amb aires de jazz inspirada en la llegenda del filòsof Maimònides a A través de la pedra del guitarrista de jazz Joan Sanmartí; i la gran buleria del guitarrista clàssic-flamenc Feliu Gasull que dóna nom al grup i que ens acompanya des de l'inici: El Peixet de Bloomington.

A més del repertori escrit per a nosaltres també presentem dues obres dedicades a altres grups: Viaggio di una Bolla, escrita per al duo italià Passo a due, i Taenzerische Impressionen, escrita per al duo alemany Arparimba. Són obres que mostren com altres duos d'arpa i marimba han seguit camins paral·lels al nostre fent encàrrecs a compositors.

Amb Ravel i Albéniz ens endinsem en música clàssica de piano molt coneguda pel públic melòman, i la traslladem als nostres instruments amb una proposta diferent i uns timbres nous que esperem que sorprenguin i agradin al públic tant com a nosaltres.

 

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals arreu de Catalunya? Què en penseu de la seva activitat?

Qualsevol associació o moviment que promocioni la música entre els joves és necessària i molt benvinguda. Les entitats locals que formen les Joventuts Musicals ens ajuden a portar la nostra música i ens obren moltes portes arreu de Catalunya. En el meu cas [Esther], vaig conèixer quan era petita les Joventuts Musicals de Vilanova i la Geltrú, la meva ciutat, que portaven mestres de l'escola de música, i recordo com a anècdota que em regalaven el carnet. Sempre m'ha fet il·lusió poder tocar amb aquest moviment, especialment al Garraf. És una organització molt dinàmica i molt dinamitzadora per al món de la música, i sabem que aquest estiu s'obre al món de la música tradicional i folk creant Ethno Catalonia, que de ben segur serà un projecte força enriquidor.

 

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

Blooming Duo participa en un projecte molt engrescador i enriquidor que és la Fundació Résonnance, una fundació internacional que porta música en directe a llocs on no hi té fàcil accés, com ara: presons, hospitals, residències de la tercera edat, etc. El gran projecte que tenim al cap fer aviat és l'enregistrament en CD de totes les obres escrites per a nosaltres, on també inclourem una obra que està en procés de creació del compositor català Albert Carbonell. A part dels concerts de Joventuts Musicals seguirem fent actuacions, participant en diferents cicles i festivals. I seguirem fent encàrrecs a compositors per ampliar el nostre repertori.   

 

QÜESTIONARI BREU

Un instrument (a banda del vostre): Esther: flauta de bec / Ferran: acordió diatònic

Un director: Eji Oue (orquestra), Josep Vila (cor)

Un solista: Esther: Cristina Montes / Ferran: Kepa Junkera

Un grup de cambra: Cor infantil Amics de la Unió

Un compositor: Esther: John Williams, Klaus Badelt / Ferran: Txaikovski

Una obra musical: Esther: La source de Hasselmans / Ferran: La Consagració de la Primavera de Stravinsky

Un llibre: Esther: Orgull i prejudici de Jane Austen / Ferran: Victus d'Albert Sánchez Piñol.

Una ciutat: Barcelona

Un lema o refrany: "La paciència és la mare de la ciència" / "De mica en mica s'omple la pica"

Un somni: Seguir tocant junts

 

Comentaris (1)
  • Maria [ 30/03/2016 - 16:00 ]
     

    Enhorabona aquest meravellós duet!

     
Comparteix:
Recomana a un amic Imprimir