Entrevista amb el Ludwig Trio

L'Arnau i l'Abel Tomàs, i la pianista coreana Hyo-Sun Lim són a punt de començar la seva gira com a Grup resident de la Xarxa de Músiques de JM. L'Arnau Tomàs ens respon unes quantes preguntes
24/10/2010 | 

Després d’haver consolidat el Quartet Casals com el grup de cambra espanyol de més projecció internacional, ara comenceu una nova aventura en format Trio. Com sorgí la idea?

Doncs un cop consolidat el nostre Quartet, amb l'Abel vam decidir explorar en profunditat altres repertoris de la música de cambra, especialment el de duos i trios. Quan es va brindar l'oportunitat de col.laborar amb una excepcional pianista que vam conèixer al concurs de Santander, on nosaltres vam ser quartet pilot, vam decidir provar de tocar junts i va funcionar de seguida.

Quins voleu que siguin els trets distintius d’aquest nou trio?

Bé, ens agrada molt l'obra de beethoven per a aquesta formació. D'aquí que ens anomenem Ludwig Trio. la idea fora incluir sempre un trio d'aquest autor en cada un dels nostres concerts.

Sempre heu tingut vocació de música de cambra? O contempleu també la possibilitat d’una carrera com a solistes individuals?

Sempre estem oberts a la possibilitat d'alguna actuació eventual com a solistes, però la veritat és que la música de cambra és la nostra especialitació i a la qual dediquem pràcticament la totalitat del nostre temps, duos amb piano inclosos.

Ja fa uns quants anys vau guanyar el Concurs Permanent de JM, amb el Quartet Casals i també de forma individual. ¿Com el vau viure? Quins records us porta?

Bé, en aquell moment va suposar una important empenta per al grup, sobretot gràcies als concerts que van derivar del premi. Records positius, la veritat.

Heu fet bastants concerts al nostre circuit arrel d’aquell premi. ¿ Com valoreu la projecció que suposa aquesta part del premi?

A nivell artístic una gira així dóna opció de consolidar el grup degut a què dóna una gran experiència al'hora de tocar i rodar un programa. A nivell promocional és també força interessant per la projecció que suposa.

Creieu que els concursos són importants o indispensables per a la carrera d’un jove músic?

Per be o per mal sí. A no ser que es tinguin padrins dins el món de la música que et puguin promocionar en un moment determinat. Els concursos, malgrat no ser del tot objectius perquè la pròpia musica no ho és, ofereixen als joves músics la possibilitat de donar-se a conèxer. i sovint encara que no es guanyi el premi, algun organitzador o agent et pot sentir i agradar-li.

Com és el dia a dia d’un músic ja no tan jove al nostre país? Creieu que es té prou en compte el músics d’aquí?

Pel que fa al quartet no ens podem queixar de la acceptació que té en les nostres terres, creiem que el pais ens ha donat prou suport.

Creieu que la música de cambra està prou valorada al nostre país? O és encara una assignatura pendent?

Crec sincerament, que cada cop està més valorada i reconeguda. Fins i tot m'atreviria a dir que respecte a altres països europeus on encara ens porten avantatge en el consum de música de cambra, Espanya està creixent en activitat.

Us dediqueu a la docència, especialment a la relativa a la música de cambra. Què ha significat, per a vosaltres aquest faceta?

Com deia un vell mestre del quartet, no ha de passar massa temps entre l'última classe rebuda i la primera donada. I tenia raó. Ensenyant s'apren tant o més que rebent classes, doncs t'obliga a una anàlisi de l'obra i a enfortir i raonar amb més coherència els propis criteris interpretatius.

Tot i ser molt joves, sou ja un referent cambrístic per a tota una nova generació del nostre país. Com es porta, això?

Amb molta satisfacció. Perquè tenim la sensació d'haver obert un cami per a molts altres joves grups que ara comencen. Quan nosaltres començavem ningú creia factible poder viure d'un quartet full time, I nosaltres hem demostrat que, amb perseverància, tot arriba.

Parleu-nos una mica del programa que fareu a la gira i per què l’heu elegit

Bé, és el programa que hem gravat dins el nostre primer cd.Ll'hem dedicat íntegrament a Beethoven i hem escollit un trio de joventut op.1.1 i l'emblematic arxiduc, que ens feia molta il.lusió de poder gravar.

Quins són els pròxims compromisos professionals, amb el Trio o amb altres formacions?

Amb el trio comencen a sortir els primers concerts, com al festival de Viladrau l'estiu que ve i amb el quartet l'activitat és molt intensa i consolidada, No parem!

Quines us agradaria que fossin les vostres fites professionals immediates?

Seguir disfrutant de la musica, sigui quina sigui la formació, i perquè no, ampliar el repertori al màxim també en formació de trio. Finalment, tot es cambra!

 

Comentaris (0)
Comparteix:
Recomana a un amic Imprimir