Entrevista amb el pianista Daniel Ligorio

Properament farà una sèrie de concerts com a solista amb l'orquestra Terrassa 48 dins la Xarxa de Músiques de Joventuts Musicals interpretant el Concert núm. 1 de Chopin
24/09/2010 | 

Ja fa uns quants anys vas guanyar el Concurs Permanent de JM. ¿Com el vas viure? Quins records et porta?

La veritat és que per a qualsevol músic jove guanyar el concurs permanent de Joventuts Musicals és molt important i t'obre moltes portes a nivell estatal. Ho recordo com uns dies amb força tensió, i com una culminació de molts dies de treball al darrera. Al final presentar-se a concursos és molt important i realment aquest em va ajudar molt en la meva carrera.

Has fet bastants concerts al nostre circuit arrel d’aquell premi. ¿ Com valores la projecció que suposa aquesta part del premi?

Les gires de joventuts sempre tenen un component molt atractiu perquè se solen fer molts concerts d'una manera continuada i és fàcil que en una setmana facis 6 concerts per Andalusia, o per Galicia. El millor d'aquests concerts és la gent organitzadora que formen part de Joventuts Musicals i que et reben com si fossis de la família. Això ho entendrà perfectament qui hagi conegut, per exemple, a Julio Ceballos de Joventuts Musicals de Chipiona. Són experiències que no s’obliden.

Creus que els concursos són importants o indispensables per a la carrera d’un jove músic?

Definitivament, crec que els concursos són una eina vital i imprescindible per a fer una carrera musical i, de fet, per a qualsevol music. El concurs sempre té un element estimulant que inevitablement et fa millorar el teu nivell. Malauradament he de reconèixer que també és una eina de frustració, ja que es presenten 50 i només guanya 1....en el fons mirant-t’ho des d’una perspectiva depriment, als concursos hi ha més perdedors que guanyadors....i des d’una perspectiva no tan lúgubre, els que perden sempre aprenen més que els que guanyen...bé, de totes maneres un concurs només és una eina de la que un músic s'ha d'aprofitar, i mai emmirallar-se.

Com va ser l’elecció del teu instrument?

Vaig elegir el piano d'una manera natural i amb pocs dilemes, ja que on vaig començar a fer música nomes es donava piano o guitarra.

La teva carrera t’ha dut a ser solista amb orquestres tan importants com la Simfònica de Barcelona, la del Vallès, la de Sevilla, Mallorca, Múrcia, RTVE, Galícia i moltes altres. ¿Ha estat molt difícil, aquest camí?

Tocar davant d'aquestes orquestres sempre és una responsabilitat, a la vegada que un plaer, tocar i assajar. Són dos sensacions ben curioses: per un costat, estàs orgullós de poder tocar amb aquestes orquestres i, per l'altre, el nivell de tensió que et crea no t'ho deixa disfrutar. Al final ,com a tot, un s’hi va acostumant i amb filosofia i perspectiva s’acaben assumint els nervis, i això que fa que puguis disfrutar i controlar mes la situació.

Com és el dia a dia d’un músic ja no tan jove al nostre país? Creus que es té prou en compte el músics d’aquí?

La vida meva continua igual, estudiant moltes hores, preparant força projectes, i no oblidant mai que els programadors no et venen a buscar a casa.

Has creat més d’un grup de cambra estable, el Trio LOM, ara el Trio Arriaga: com veus l’apartat de la música de cambra? Necessari, complementari, difícil?

El món de la musica de cambra al nostre país ha millorat força els darrers deu anys. Crec que ara a les escoles de música es dóna molta més importància a la música de cambra del que es donava abans, i especialment als pianistes, que per tradició sempre han estat educats en aquest país com els grans solistes, ara se’ls ensenya com han de tocar en formació de trio, quintet....

Parla’ns una mica del programa que faràs a la gira i per què l’has elegit

El programa que farem amb l'orquestra de cambra Terrassa 48 és el concert de Chopin nº 1 en la versió de piano i orquestra de cambra, crec que es una oportunitat fantàstica per poder portar a diferents teatres de Catalunya aquest concert dintre del any Chopin i amb aquesta versió que per espai i pressupost s’adequa a diferents tipus d'escenaris.

Quins són els teus pròxims compromisos professionals?

Els pròxims concerts i projectes que tinc, a banda de la gira amb l'orquestra de Terrassa 48 del concert de Chopin, la presentació del trio Arriaga dins del cicle Euroconcert juntament amb la gravació d'un dvd amb la mateixa formació, la presentació de cara al 2011 d'un programa monogràfic Franz LISZT, i una gira de concerts arrel d’haver guanyat el concurs Gatanno Zinnetti de Verona.

Quines t’agradaria que fossin les teves fites professionals immediates?

Un, honestament i humilment, es conforma amb poder aixecar-se cada dia i tenir sempre un projecte per estudiar davant del piano. Tota la resta és secundari... 

 

 

Comentaris (0)
Comparteix:
Recomana a un amic Imprimir