Entrevista amb el Trio Mozart de Deloitte

Elena Rey, violí / Mikolaj Konopelski, violoncel / Noelia Fernández, piano. Format a l'Escola Reina Sofia i guanyadors del Concurs Permanent, són a punt de començar una gira per diferents associacions de Catalunya
09/11/2010 |

Fa poc vau guanyar el Concurs Permanent de JM. Com el vau viure? Quins records us porta?

- Per a nosaltres fou una bona experiència i una oportunitat per a posar-nos a prova.

El treball previ al concurs fou intens i molt enriquidor.

L’ambient entre els concursants fou molt bo i l’estància a la ciutat molt agradable.

Heu fet bastants concerts al nostre circuit arrel d’aquell premi. ¿Com valoreu la projecció que suposa aquesta part del premi?

- L’aprenentatge sobre els escenaris és molt important, i gràcies a Joventuts Musicals estem tenint moltes oportunitats de tocar. Actualment hi ha molts concursos que donen diners com a premi, però n’hi ha molt pocs que ofereixin tants concerts com Joventuts Musicals, que són allò realment important per a un músic.

Creieu que els concursos són importants o indispensables per a la carrera d’un jove músic?

- El que suposa presentar-se a un concurs, tant la preparació, com el concurs en sí són una molt bona forma de créixer com a grup. És una situació extrema on posar-se a prova i a la vegada una manera de poder obrir-se portes. En aquests temps és molt difícil trobar una vida professional sense passar per concursos.

El vostre grup es formà a l’Escuela Reina Sofía. Teníeu ja la intenció de fer música de cambra abans d’això?

- A tots tres sempre ens ha agradat molt la música de cambra i cada un hem tocat en diferents grups. Tot i que la nostra unió a l’escola fou de forma casual, des del principi ens vam trobar molt còmodes tocant junts.

Creieu que la música de cambra està prou valorada al nostre país? O és encara una assignatura pendent?

- A Espanya hi ha molt bons grups de cambra que estan servint de gran motivació per a la nostra generació. Encara que no hi hagi tanta tradició musical com en altres països centreeuropeus, cada cop hi ha més festivals de molt bona qualitat i la música clàssica està arribant cada cop a més gent.

Quins són els vostres referents en la interpretació de la música de cambra?

- Anem a concerts sempre que podem, no només de música de cambra i intentem escoltar versions i artistes diferents, com el trío Beaux Arts o el Greenwich Trio.

Ens fascina el Quartet Casals, no només per la seva qualitat, sinó també per la trajectòria que han portat fins aconseguir convertir-se en uns dels millors quartets d’Europa. Són una gran motivació per a nosaltres.

Com és el dia a dia d’un grup de cambra jove al nostre país?

- Cadascú de nosaltres té els seus compromisos i no ens dediquem exclusivament al trio. Pensem que el primer pas per a què un trio funcioni i pugui créixer és que el nivell de cadascú dels seus membres sigui alt. Per una part intentem tocar molt com a solistes que ens dóna una base sòlida tècnica i musicalment, i també fem altres tipus de música (en orquestra, grups de música contemporània, etc) per a enriquir-nos en el major àmbit possible.

Després, quan assagem, és imprescindible que cadascú estigui cent per cent preparat per a aconseguir el major rendiment.

Quin és l’origen del nom del vostre grup?

- El nom ens ve donat per l’escola, que adjudica sempre els grups nous que es formen. Trio Mozart és el nom que ens va posar l’Escola, i Deloitte és el nostre sponsor.

Com definiríeu els trets distintius del vostre trio?

- És difícil definir-se des de dins... Nosaltres intentem ser honestos amb el que fem i treballar al màxim. Som tres persones molt diferents que ens hem format en llocs completament diversos. (Astúries, Barcelona, Berlín, Girona, Katowice, Varsòvia...) i ara intentem compenetrar-nos sense perdre els trets personals de cadascú.

Parleu-nos una mica del programa que fareu a la gira i per què l’heu elegit

- És complicat seleccionar entre l’ampli repertori que hi ha per a la nostra formació. En aquesta ocasió hem escollit un programa variat, amb obres molt diferents entre sí i a la vegada bastant significatives dins de la música composta per a trio.

Quins són els pròxims compromisos professionals, amb el quartet o amb altres formacions?

- Ara mateix, a part de les gires de Joventuts Musicals, tenim diversos concerts programats per a aquesta temporada, com ara a Madrid amb obres de Chopin en el teatro Canal el 8 i 10 de desembre; A part d’això, ja estem preparant un programa molt interessant dedicat a Xostakovitx (els dos trios i les romances per a veu i trio) amb la soprano Galyna Gurina, que farem a l’Auditori de Barcelona el dia 2 de febrer i al Festival de la Zubia (Granada) el dia 10 de febrer.

Quines us agradaria que fossin les vostres fites professionals immediates?

- Ens agradaria seguir evolucionant dia a dia, madurar com a grup.

Aviat començarem a preparar nous programes que volem tenir en el nostre repertori, com els dos trios de Schubert i el Triple concert de Beethoven, que són obres imprescindibles per a un trio que pretengui ser professional.