Entrevista amb la mezzosoprano Anna Alàs

Aquesta jove però ja reconeguda cantant actua aquests dies a la Xarxa
09/02/2012 | 

Recentment has guanyat importants premis en el camp del lied i l'òpera, com ser finalista al Richard Strauss Gesangswettbewerb 2009, 2n premi a la InternationalesGesangswettbewerbfürBarockoper P.A. Cesti 2010 i 2n premi a la InternationalerWettbewerbfürLiedkunst Stuttgart 2010 ¿Com vas viure aquests concursos? Quins records et porten?
Vaig viure aquests concursos amb molta pressió perquè estava competint en un terreny molt allunyat dels meus orígens culturals. En el cas de Stuttgart estava a més malalta. Tot i així m'ho vaig prendre com una experiència i vaig procurar treure'n el millor, que en part ja va ser el feedback del jurat. No passa cada dia que l'Edita Gruberova et digui que tens una veu fantàstica!

Creus que els concursos són importants o indispensables per a la carrera d'un jove músic?
L'única cosa indispensable és la passió pel que fas, la resta és conjuntural. Tenir premis t'ajuda a passar fases de selecció perquè d'un cop d'ull veuen que certs experts t'han avalat amb aquestes distincions. Si tens molta sort i et trobes amb algú amb criteri propi que s'adona del que vals també pots tirar endavant.

Al teu currículum veiem també en diverses ocasions el nom de Wolfram Rieger, ben conegut a casa nostra a través de les Schubertíades de JM Figueres. Com vas connectar amb ell i què ha suposat en la teva carrera?
Vaig contactar amb ell gràcies al Curs Internacional de Lied de JJMM d'Espanya, que se celebra des de fa més de 15 anys a Sant Cugat. Vaig fer el curs dos o tres estius i després el seu Màster de Lied a la HochschulefürMusik "HannsEisler" Berlin. Amb ell he desenvolupat recursos vocals imprescindibles en el Lied, he guanyat seguretat gràcies al seu sentit de l'humor i la seva calma i a través d'ell he conegut liederistes consolidats i joves promeses plenes de talent, com ara l'Alexander Fleischer que m'acompanya en aquesta gira.

Com va ser l'elecció del cant?
He cantat des de ben petita i sovint em tocava fer alguna part solista. Al CEM de Terrassa van insistir perquè estudiés cant però jo volia ser biòloga. Poc a poc vaig veure que el cant satisfeia el meu anhel íntim pel món del teatre que el piano no em donava. I em vaig adonar que només seria a través d'aquest instrument que podria arribar a ser un músic complet i feliç.

Vols orientar la teva carrera cap el mon del lied, o el compagines també amb l'òpera? Creus que són dos ambients molt diferents?
Compagino el Lied i l'òpera des de fa anys, si no ja m'hauria mort de gana! Si costa que et donin una oportunitat en un teatre d'òpera, imagina't amb el Lied, que en comparació es programa molt menys. I com jo tots. En el món del Lied ens coneixem més entre nosaltres i paradoxalment jo sento més competència, suposo que perquè hi ha menys oportunitats. El món de l'òpera m'agrada molt però el sento més impersonal, el veig més com un engranatge gegant on la teva peça va encaixant ara aquí, ara allà...

La teva carrera t'ha dut a actuar, a banda de les principals sales del nostre país, a llocs tan importants com la Staatsoper Berlin, al StaatstheaterNürnberg, a la Konzerthaus Berlin. Ha estat molt difícil, aquest camí?
Sí, i encara ho és. Sobretot si no tens mànager i portes tu mateixa la teva carrera. A més de les hores que has de dedicar a l'instrument i al repertori, has de treure temps d'on sigui per llaurar-te oportunitats per fer arribar a la gent tot el que tens per oferir-los.

Per un instrument com el teu, la veu, com veus l'apartat de la música de cambra? Necessari, complementari, difícil?
Si m'ho preguntes a mi, que em dedico molt al Lied, que és música de cambra, no puc dir altra cosa que "necessari". Com jo entenc el cant considero que el que ens aporta cantar poemes, petits contes d'escassos minuts, ens enriqueix la musicalitat i la imaginació de cara a la resta del repertori. I a la vegada coincideixo amb els grans mestres liederistes que animen a que es compagini amb l'òpera perquè, a part de l'aspecte econòmic, ajuda a optimitzar l'amplificació vocal.

Formes part d'algun grup de cambra de forma estable?
De moment es podria dir que el duo amb el pianista Alexander Fleischer, però en sorgiran més segur.

Creus que la música de cambra i el lied en particular està prou valorada al nostre país? O és encara una assignatura pendent?
No sé a la resta de la península, però en el món musical català és un gènere valorat. Llàstima que això no es tradueixi en xifres de públic. Jo sóc del parer que el gènere ha de viure una renovació com la que hem vist en l'òpera, de manera que arribi a nous públics i poguem compartir la nostra passió per aquest repertori.

Un director? Un solista? Un grup de cambra? Un compositor? Un mestre?

 

La primera és fàcil, en Diego Martin Etxebarria. La resta és impossible contestar-les. No hi ha cap artista o grup que al meu entendre es puguin considerar els millors o més interessants. No concebo l'art així.

 

Parla'ns una mica del programa que faràs a la gira i per què l'has elegit.

L’any 2012 serà realment excepcional en la història musical catalana per abraçar cinc efemèrides rellevants: els 25 anys de la mort de Frederic Mompou i Manuel Blancafort, els 100 anys del naixement de Xavier Montsalvatge, els 50 anys de la mort d’Eduard Toldrà i de Ricard Lamote de Grignon.  2011 en va ser una digníssima avantsala, commemorant els 200 anys del naixement de Franz Liszt i el centenari de la mort de Gustav Mahler. Així doncs la temporada 2011/2012 oferia a aquesta formació un ampli ventalls d’idees i en honor als seus orígens respectius han volgut presentar un programa que agermanés les cultures catalana i alemanya.

Quins són els teus pròxims compromisos professionals?
Una producció sobre "Die schöneMüllerin" de Schubert per la HeidelbergerFrühling i el cicle complet de Mahler "Des KnabenWunderhorn" amb l'Alexander Fleischer i el baríton TobiasBerndt al Festival de Pasqua de Bayreuth.

Quines t'agradaria que fossin les teves fites professionals immediates?
Treballar colze a colze amb intèrprets d'alt nivell que em facin evolucionar com a artista.

Comentaris (0)
Comparteix:
Recomana a un amic Imprimir