Limnos Quartet: ‘‘Ens agrada compartir amb els compositors la seva visió de la nostra interpretació’’

Limnos Quartet proposa un repertori que reflecteix la tradició del saxo clàssic i contemporani, amb una especial atenció al dinàmic panorama català, i que inclou el Premi Mompou.
27/04/2017 |

Aquesta temporada, Limnos Quartet ha tocat ja a Torroella de Montgrí, Barcelona i La Bisbal d'Empordà. Aquests propers mesos faran set concerts més: Palafrugell (1 de maig), Valls (4 de maig), Tarragona (9 de maig), Figueres (10 de maig), Sant Miquel de Campmajor (21 de maig), Amer (28 de maig) i Moià (17 de juny). Hem entrevistat les seves integrants per descobrir la seva trajectòria musical.

Com és que vau decidir formar un quartet de saxos?

Tres de les integrants vam coincidir fent els estudis de saxo a París i havíem tocat juntes en diferents ocasions. Quan vam tornar, vam decidir formar Limnos Quartet ja que som unes enamorades de la música de cambra i especialment d'aquesta formació. El quartet de saxos és una formació molt versàtil i amb moltes possibilitats, tant per la seva sonoritat i versatilitat tímbrica com pel tipus de repertori que pot abraçar.

Què sentiu quan esteu immerses en un concert? Què us passa pel cap?

El que passa pel cap és molt difícil d'explicar, és més un cúmul de sensacions i emocions. La idea és no pensar i deixar fluir tota la feina musical feta prèviament i gaudir de la connexió que es genera entre nosaltres.

Com veieu la situació de la música clàssica al nostre país?

Per una banda, creiem que es fa molta i bona música. Des de formacions de llarg recorregut i prestigi fins a formacions recents de gent jove que proposa un treball ple de talent i molt rigorós. Ara bé, calen espais i oportunitats per poder mostrar aquesta música i on es pugui connectar amb públic que ara per ara se sent allunyat de la música clàssica. En aquest sentit, és molt valuosa la feina que fan iniciatives com Joventuts Musicals.

Què preferiu: el treball com a solista, la música de cambra o la simfònica?

Totes formem o hem format part d'altres projectes on desenvolupem altres vessants com a intèrprets, però ens omple especialment el treball que es duu a terme en la música de cambra.

Parleu-nos del programa que presenteu als concerts a la Xarxa. Què hi trobarem? Per què l'heu escollit?

Al programa hi trobareu obres de compositors actuals amb els quals hem pogut treballar directament. Ens agrada poder compartir amb els compositors la seva visió de la nostra interpretació de l'obra. Es crea un espai d'intercanvi i de creativitat molt interessant. La majoria són compositors catalans: Àlex Cassanyes, David Salleras i Salvador Brotons, però també hi ha inclosa l'obra de la compositora russa Elena Rykova "Brain Ring", guanyadora del 36è Premi Internacional Frederic Mompou que vam tenir el plaer d'estrenar. Tot i que no hem pogut veure'ns amb la compositora ja que està estudiant a Harvard, hem mantingut contacte amb ella durant el procés de preparació de l'estrena. És una obra que es basa en la confiança entre els membres del quartet, en la qual depenem totalment les unes de les altres, i realment ens ha fet créixer com a grup en aquest aspecte.

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals arreu de Catalunya? Què en penseu de la seva activitat?

Ens sembla que fa una tasca molt important. Per una banda proporciona una selecció de propostes de qualitat a públic arreu de Catalunya i, per l'altra, dóna suport als músics joves oferint possibilitats de mostrar la seva feina, difusió i prestigi. A més, trobem molt valuós que en formin part diferents músiques i projectes, com per exemple l'Ethno Catalonia, que es farà també aquest any. És per tot això que estem molt contentes de formar-ne part aquesta temporada.

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

Tenim nous projectes que s'estan gestant, i que veuran llum en la nova temporada. No en podem desvetllar res; si no, no hi haurà sorpresa.

QÜESTIONARI BREU

Un instrument (a banda del vostre):  La veu

Un director: Gustavo Dudamel

Un solista: Paco de Lucía

Un grup de cambra: Quartet Casals

Un compositor: Bach

Una obra musical: La Consagració de la Primavera, d'Igor Stravinski

Un llibre: El senyor del anells, de J.R.R. Tolkien

Una ciutat: París

Un lema o refrany: "Sempre hi ha flors si les vols veure" (H. Matisse)

Un somni: Que la música sigui realment valorada a la nostra societat, i que, per tant, formi part de la cultura i de l'educació de tots des de ben petits. En aquest sentit, valorem mesures com per exemple la suïssa, que ha fet de l'educació musical un dret constitucional.