Quintet Frontela: ‘‘Els infants que vénen a un espectacle avui són el públic de demà’’

“Pere i el llop” s’ha convertit en un clàssic imprescindible per a nens d’arreu del món. El Quintet Frontela ens n’ofereix una versió insòlita per a quintet de vent.
09/04/2015 |

El Quintet Frontela, acompanyat de l'actriu Laura Pla, portarà el clàssic de Prokofiev a Palafrugell (11 d'abril) i a Figueres (19 d'abril), dins la temporada de la Xarxa de Músiques. Els entrevistem per conèixer-los millor.

Com se us va acudir fer una versió per a quintet de vent del conte de Prokofiev?

La versió per a quintet de vent de Pere i el llop ja existia, no és una invenció nostra. El que hem fet ha estat convertir el conte en una obra de teatre en què els músics actuem interpretant els personatges que corresponen als nostres instruments. Això ha estat possible gràcies a n'Albert Massanas, el director d'escena; na Sarah Bernardy, l'escenògrafa i na Laura Pla, l'actriu.

El públic que assisteixi a les vostres actuacions de la Xarxa de Músiques, què s'hi trobarà?

S'hi trobarà un espectacle molt divertit, tan per als petits com per als adults, amb una música excel·lent i amb alguna sorpresa respecte a l'obra que va escriure Prokofiev.

Com ha estat l'experiència de fer de músics i actors alhora?

Ha estat una experiència totalment enriquidora. Quan estudiàvem a l'ESMUC alguns professors ja ens deien que havíem de fer més teatre a l'hora d'interpretar la música. Deien que ens ajudaria a interpretar millor, i que també ajudaria el públic a entendre més bé el que volíem transmetre, però no teníem les eines necessàries per millorar aquest aspecte. Després de l'experiència de Pere i el llop podem dir que som músics molt més complets i creiem que en els conservatoris superiors hi hauria d'haver assignatures relacionades amb el teatre.

Com veieu la situació de la música clàssica al nostre país?

A Catalunya hi ha una producció de músics espectacular tant en quantitat com en qualitat. El problema és que quan un estudiant o un grup de cambra com nosaltres acaben els estudis no tenen ni l'ajuda ni el suport per part de les institucions que tenen en altres països per poder seguir desenvolupant-se com a músics. Llavors només queden dues opcions, anar a fora a cercar oportunitats o quedar-se aquí i treballar del que es pugui.

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals? Què en penseu de la seva activitat?

Precisament pel que hem dit abans iniciatives com la de Joventuts Musicals són tan necessàries. És imprescindible que es doni suport als joves músics. El nostre grup va ser guanyador del Concurso Permanente de Joventuts Musicals d'Espanya en modalitat de Música de cambra l'any 2009. Va ser una gran oportunitat com a joves músics i n'estarem sempre agraïts.

Fer espectacles familiars és una manera d'arribar a nous públics?

Pensam que els espectacles familiars han de ser una pedra angular de l'oferta cultural d'un país. Els infants que vénen avui a un espectacle són el públic de demà, i d'aquest públic se n'ha de tenir especial cura, sobretot si volem deixar de veure sales de concerts on el 90% del públic és gent gran.

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

Pere i el llop només és un dels projectes que tenim. Nosaltres som un grup de música de cambra i fins fa un any ens dedicàvem exclusivament a fer concerts clàssics. Per altra banda, cada component del grup té el seu propi camí, alguns més dedicats a la interpretació i altres més dedicats a la docència.

QÜESTIONARI BREU

Un instrument: Qualsevol dels instruments del quintet de vent

Un director: Simon Rattle

Un solista: Lorenzo Coppola