Teatre de les Comèdies: ‘‘Ens interessa la difusió descentralitzada de l'òpera’’

El Teatre de les Comèdies enriqueix el panorama operístic català presentant òperes cèlebres de petit format adaptades al català, a fi que tot el públic pugui seguir l'acció al mateix temps que gaudeix de la música.
23/11/2017 |

El Teatre de les Comèdies farà a la Xarxa de Músiques diverses funcions de La Serva Padrona de Pergolesi al llarg de la temporada: Sant Boi de Llobregat (23 de novembre), Figueres (24 de novembre), Martorell (22 de desembre), Torroella de Montgrí (18 de febrer de 2018), Banyoles (6 de maig de 2018) i Sabadell (18 de maig de 2018). Els entrevistem per conèixer la seva necessària i interessant tasca de difusió de l'òpera.

Com és que vau decidir crear una companyia d'òpera de butxaca?

Ens interessava la difusió descentralitzada de l'òpera, especialment a les poblacions petites. Feia temps que en parlàvem amb alguns companys músics, però no ho havíem engegat. Va ser quan la Patrícia s'hi va implicar que el projecte va començar a caminar realment. Per anar a les poblacions que imaginàvem, necessitàvem productes de fàcil itinerància, per això treballem amb produccions de dimensions petites.

L'opció de cantar les obres en català té l'objectiu d'arribar a tots els públics? Com ho feu per aconseguir els textos?

Presentem les obres en català perquè es pugui gaudir de manera directa la relació entre text i música. Pretenem acostar al públic catalanoparlant l'experiència d'un italià o un alemany escoltant una òpera en el seu idioma. Els textos els traduïm i adaptem mirant de respectar-ne la mètrica i la posició de les rimes. Quan podem, mirem de conservar una certa homofonia amb la versió original. Potser perdem algun detall en fer l'adaptació, però pensem que podem apropar l'òpera a molta gent fent-ho d'aquesta manera.

Posar d'acord tantes persones (músics, cantants, actors) deu ser difícil. Com us organitzeu per preparar les produccions?

De la gestió i la intendència se n'ocupa la Patrícia. És una persona amb una energia inesgotable, organitzada i molt resolutiva.

Parleu-nos de l'obra "La Serva Padrona" de Pergolesi. Què es trobarà l'espectador que vingui a veure-us?

Una història simpàtica feta amb una petita orquestra, dos cantants boníssims, un actor molt divertit i molt d'amor.

Com veieu la situació de la música clàssica al nostre país, i especialment de l'òpera?

Hi ha un gran nombre de joves professionals molt ben preparats que troben un mercat laboral precari i molt centralitzat. L'envelliment del públic és molt evident a tot el territori. Urgeix generalitzar les polítiques de creació de nous públics i hi ha algunes iniciatives interessants en aquest sentit. Quant a l'òpera, està massa centrada en el repertori canònic i de grans dimensions.

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals? Què en penseu de la seva activitat?

És una iniciativa consolidada, fonamental per a públics de gran part del territori i per als nous professionals de la música.

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

Ara mateix estem immersos en la preparació de la cloenda de la Capital de la Cultura Catalana Reus 2017. Això ha suposat un parèntesi en la preparació de la propera producció, un intermezzo de Haydn, que esperem poder estrenar el proper any. Tenim en ment altres projectes, però encara hem de madurar-los.

QÜESTIONARI BREU

Un director: Gianandrea Noseda

Un solista: Janine Jansen

Un grup de cambra: El Quartet Casals