Trio Kaukokaipuu: ‘‘Hem format part del sistema educatiu finlandès, que ens ha inspirat en la nostra feina’’

El Trio Kaukokaipuu va guanyar el 2n premi al 12è Concurs Montserrat Alavedra-BBVA de Terrassa i el 1r premi al Great Composers Competition-The Art of Chamber Music. A la Xarxa ens proposen obres de Beethoven, Brahms i Guix.
12/01/2018 | 

El Trio Kaukokaipuu té previstos quatre concerts a la Xarxa de Músiques: Torroella de Montgrí (14 de gener), Tarragona (16 de gener), Moià (26 de maig) i La Bisbal d'Empordà (27 de maig). Al maig faran l'estrena absoluta de l'obra escrita per Francisco-Martín Quintero, compositor de la Xarxa 17-18, encàrrec de la Fundació de Música Ferrer-Salat i Joventuts Musicals de Catalunya. Els entrevistem per conèixer amb més profunditat la seva trajectòria.

 

 

Com és que vau decidir formar un trio de clarinet, violoncel i piano?

L'any 2014 els tres vam coincidir a la Sibelius Academy de Hèlsinki on vàrem anar a estudiar un màster d'interpretació. Pel fet de compartir arrels, amistat i les inquietuds pel repertori cambrístic, ens vam formar com a trio a Finlàndia. Allà vam assistir a classes regulars, cursos de música de cambra i classes magistrals, com també vam oferir concerts. Més tard vam participar a concursos, entre ells el Montserrat Alavedra-BBVA.

 

Què sentiu quan esteu immersos en un concert? Què us passa pel cap?

Com a grup de cambra el nostre ideal mentre estem a dalt de l'escenari és gaudir de la música pensant que som una unitat. El fet d'haver compartit tants moments junts, tant a nivell personal com musical, fa que ens sentim connectats a l'hora de fer música i que tinguem una forta complicitat.

 

Com veieu la situació de la música clàssica al nostre país? 

No tan favorable com ens agradaria. Després d'haver passat tres anys plegats a Finlàndia, sovint ens sentim forasters al nostre propi país. Allà hi vam tenir moltes facilitats i oportunitats professionals tant a nivell solístic com cambrístic. Ara que ja hem marxat de Finlàndia i continuem el nostre camí a països diferents, ens sentim una mica orfes en el sentit que hem perdut molts dels contactes que teníem abans de marxar, i donar a conèixer el nostre grup de cambra és difícil. Ens reconfortaria molt poder apropar més sovint el que hem après aquests anys a l'estranger.

 

Què preferiu: el treball com a solista, la música de cambra o la simfònica?

Les nostres ambicions com a músics inclouen en un grau similar el treball com a solista, la música de cambra i la simfònica, però també la docència i, de fet, és una part important en les nostres vides. Gràcies a la Sibelius Academy vam poder descobrir i formar part del sistema educatiu finlandès i nodrir-nos de moltes idees que ens han inspirat com a pedagogs.

 

Parleu-nos del programa que presenteu als concerts a la Xarxa. Què hi trobarem? Per què l'heu escollit?

Als concerts tocarem tres obres d'èpoques i països diversos. Comencem el programa amb Soroll d'aigua, una obra de Josep Maria Guix, compositor català a qui hem tingut el plaer de conèixer, i així hem pogut aprofundir en l'obra. Està basada en haikus, que són poemes breus de tradició japonesa, sovint inspirats en la natura. En aquest cas, referent als sons de l'aigua.

 

D'altra banda, el trio de Beethoven en mi bemoll major op. 11, compost el 1797, és una de les primeres obres de música de cambra que incorpora el clarinet, que aleshores començava a popularitzar-se. L'obra té un estil clàssic, fresc i amb molts tocs d'humor.

 

Per acabar, el trio en La menor op. 114 de Brahms, escrit el 1891, és un referent en el repertori de clarinet, cello i piano. El compositor tracta els tres instruments d'igual manera: tant el cello, el clarinet i el piano tenen el mateix valor solístic. Es tracta d'una obra construïda en quatre moviments de caràcter molt variat, on dominen el caràcter introspectiu i el temperamental.

 

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals arreu de Catalunya? Què en penseu de la seva activitat?

Sí, i creiem que el moviment de Joventuts Musicals és una plataforma important i necessària a Catalunya a l'hora de donar a conèixer joves talents.

 

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

Com a trio, tenim plans de participar en concursos, oferir concerts i, tot i que vivim en països diferents, continuar formant-nos en el repertori de la nostra formació. A nivell individual l'Ester, la nostra pianista, es continua formant participant en concursos internacionals i oferint recitals de piano, que compagina amb la docència i pedagogia musical en diversos centres de Catalunya.

El Pau, el nostre clarinetista, és l'actual professor de clarinet de la Barenboim-Said Foundation, on afronta el repte de preparar joves talents palestins. Alhora, dirigeix el DeltaChamber Music Festival, un festival internacional de música de cambra que procura apropar la música a joves músics i al públic de les Terres de l'Ebre.

La Marina, violoncel·lista, actualment és academista  a Alemanya, a l'Essener Philarmoniker, on es prepara oposicions d'orquestra.

 

QÜESTIONARI BREU

Un instrument (a banda del vostre): la veu

Un director: Daniel Barenboim

Un solista: Mitsuko Uchida

Un grup de cambra: Quartet Casals

Un compositor: Dmitri Xostakóvitx

Una obra musical: Concert per a violí op.47, de Jean Sibelius

Un llibre: La petita crònica, d'Anna Magdalena Bach

Una ciutat: Hèlsinki

Un lema o refrany: "De músic boig i poeta, tots en tenim una miqueta"

Un somni: Que Catalunya sigui un referent a nivell musical

 

 

Comentaris (0)
Comparteix:
Recomana a un amic Imprimir