Trío Lorca: ‘‘Gaudim moltíssim de la música clàssica, tant per activa com per passiva’’

El Trío Lorca és un dels grups emergents més destacats pel que fa a trios de piano, violí i violoncel, el clàssic Klavier Trio. En el programa per a la Xarxa proposen un fascinant recorregut per la història d'aquesta formació
02/10/2015 |

El Trío Lorca ha realitzat tres concerts el mes d'octubre a la Xarxa de Músiques: Torroella de Montgrí (4 d'octubre), Tarragona (6 d'octubre) i Moià (10 d'octubre). Aquest 2016 actua a Terrassa (26 de gener) i a Palafrugell (24 d'agost). Entrevistem aquestes tres joves intèrprets per conèixer millor la seva activitat.

Com és que vau decidir interpretar música clàssica?

Les tres hem arribat fins aquí per diferents camins i en diferents circumstàncies, però tenim en comú la passió pel repertori cambrístic i musical clàssic, un món impressionant ple d'obres mestres a les quals tenim el privilegi de poder-nos acostar. Gaudim moltíssim de la música clàssica, tant per activa com per passiva.

Com veieu la situació de la música clàssica al nostre país?

El nostre país està en un moment d'ebullició cultural amb una quantitat de músics interessantíssims interpretant i creant projectes. El món de la clàssica està en constant desenvolupament, auditoris amb grans programacions, grups amb activitats molt intenses, orquestres amb unes temporades d'altíssima qualitat i, sobretot, molta gent amb ganes de fer les coses ben fetes. El públic del país és un públic educat, amb ganes de viure els concerts i oberts a escoltar propostes musicals diverses. No som un país que destaqui per la seva tradició en el món de la clàssica, però sí que som un país amb una gran inquietud per conèixer i progressar en el desenvolupament d'activitats artístiques.

Què preferiu: el treball com a solista, la música de cambra o la simfònica?

Gaudim moltíssim de tots els vessants que la interpretació musical ens permet dur a terme; finalment d'una manera o altra es tracta de viure l'experiència de fer música. De totes maneres, per a nosaltres té un especial interès el treball com a músics de cambra, tant pel repertori que abasta com per tot el procés de "construcció" que implica.

De la mà de Joventuts Musicals de Banyoles, vau ser artista resident a l'Auditori de l'Ateneu. Què us va semblar aquesta experiència?

Per a nosaltres va significar poder planificar una temporada coherent de concerts al mateix espai, amb un mateix públic que t'escolta i un mateix auditori on desenvolupar-nos com a grup. Va ser una experiència molt enriquidora i ens vam sentir com a casa des del primer dia. La nostra residència a Banyoles va marcar un abans i un després en la nostra manera de treballar i d'encarar els diferents projectes artístics que hem realitzat a posteriori.

Coneixeu el moviment de Joventuts Musicals arreu de Catalunya? Què en penseu de la seva activitat?

L'activitat que du a terme Joventuts Musicals de Catalunya és imprescindible per donar oportunitat als músics a créixer i aprendre damunt dels escenaris, i també ho és pel públic de veure tots aquests concerts. La programació és molt variada en estils i formacions, i dota d'una vida musical tremendament rica molts indrets de Catalunya.

Parleu-nos del programa que presenteu als concerts a la Xarxa. Per què l'heu escollit?

Pensem que una de les grans virtuts del trio amb piano com a formació cambrística és l'ampli ventall de repertori de diferents estils. Hem pensat que seria interessant plantejar un programa que en fos un exemple. Des del classicisme més pur de Haydn passant per un dels trios romàntics més interpretats com és el re menor de Mendelssohn i incloent també una petita obra de Rihm, compositor del nostre temps. Per nosaltres ha sigut molt interessant treballar alhora amb aquests tres compositors diferents i ho estem gaudint molt. Esperem que el públic que ens vingui a veure també!

A banda de la vostra participació a la Xarxa, quins són els vostres propers reptes professionals?

A banda de la nostra activitat individual, que es presenta molt intensa, estem aprofundint en el repertori romàntic i intentem dissenyar programes interessants en aquesta direcció de cara a les futures temporades. Entre els nostres propers compromisos ens fa una il·lusió especial la participació al cicle Enclave de Cámara a Orense, on compartim cartell amb artistes com el Cuarteto Brentano o el pianista Paul Lewis.

QÜESTIONARI BREU

Un instrument (a banda del vostre): El quartet de corda "com a instrument"

Un director: Daniel Harding

Un solista: Leónidas Kavakos