AURORA

Noves músiques d'arrel

24/03/2018 21:00 Auditori de l'Ateneu (Banyoles)
 

Pere Martinez, veu · Max Villavecchia, piano · Javier Garrabella, baix · Joan Carles Marí, bateria · José Manuel Álvarez, baile


Aurora reuneix un grup de talents sorgits de l'Escola Superior del Taller de Músics que viatja per les cançons més populars del compositor Manuel de Falla. A més de l'obra del compositor de Cadis, Aurora homenatja figures destacades com Lorca, Albéniz i Pedrell. La formació porta les composicions a un terreny proper al jazz i al flamenco, allunyant-se del clàssic però conservant-ne la identitat. Aurora evoluciona cap a llenguatges que transgredeixen les sonoritats tradicionals i explora la fusió amb altres estètiques.

 

El disc Aurora gira entorn de la figura de Manuel de Falla, al voltant del qual s'articulen tres vies conceptuals: l'obra del mateix compositor gadità fidel al material folklòric ibèric i no només flamenco; el binomi Falla-García Lorca, representat per les cançons populars recopilades i redimensionades pel "poeta-músic"; i, finalment, la relació Falla-Pedrell.

 

Del mateix Manuel de Falla apareixen dos vectors interessants: el Falla atent al gitanismo ("Canción del Fuego Fatuo") i el Falla atent a totes aquelles possibilitats obertes de tipus ibèric: "Asturiana" i "Polo", de les Siete canciones populares españolas. Del Cancionero de Pedrell apareixen, vigorosos, alguns materials folklòrics que Aurora sàviament reelabora: "Otra" -referida a una cançó popular asturiana-, "Copla carcelera" i una de les Cantigas d'Alfonso X el Sabio. Sobre aquesta última, el compositor granadí la fa servir en la seva obra El Gran Teatro del Mundo, sobre l'auto sacramental de Calderón de la Barca. 

 

De la relació Falla-Lorca i el seu compromís estètic compartit pel que fa a la universalització del flamenco i del cante jondo com a punt de partida, Aurora ens transporta a mutacions pleníssimes de contingut a "Anda jaleo" i "Zorongo", possiblement dues de les més representatives.

 

El tema "Bajo la lluvia ajena" forma part de la suite Nunca los daré por muertos (Homenaje a Juan Gelman). Està basada en la temàtica de l'exili (que va afectar també Manuel de Falla) i pren prestats versos d'Ovidi i de Dante Alighieri, en un intent d'explicar la universalitat temporal i estètica del concepte de l'exili.

 

El disc es tanca amb "La luna asoma", composició de Max Villavecchia que, des de paràmetres inicials de construcció minimalista, s'eixampla fins a complexes relacions harmòniques. Amb aquest tema, Aurora es designa a si mateix com a plataforma on resoldre inquietuds estètiques i compositives dels seus intèrprets, cosa que dota al grup d'un grau d'originalitat més acusat.


Programa:

M. de Falla: Polo

F. García Lorca: Zorongo

Alfonso X El Sabio: Cántigas

F. García Lorca: Anda Jaleo

M. de Falla: Nana

F. Pedrell: Otra

M. de Falla: Asturiana

M. de Falla: Danza Ritual Del Fuego

E. Palomar: Bajo Lluvia Ajena

M. de Falla: Fuego Fatuo

F. Pedrell: Copla Carcelera

M. Villavecchia: La Luna Asoma

A. Piazzolla / R. Goyeneche: Chiquilín

F. García Lorca: Sevillana

 

Una proposta de: Taller de Músics

 

Comparteix:
Recomana a un amic Imprimir