
24.11.2022
El violinista Miquel Muniz (Riudarenes, La Selva, 2001), acompanyat al piano per Lluís Rodríguez, estrena aquest dissabte 26 de novembre a l’Auditori de Sant Josep de Moià Stealing Time C, obra d’Octavi Rumbau, guanyador del XXXVIII Premi Reina Sofia de Composició Musical 2021, que atorga la Fundació de Música Ferrer Salat, i compositor resident de la Xarxa de Músiques 2022-2023.
A més de l'obra estrena, en el concert organitzat per Joventuts Musicals de Moià, Miquel Muniz i Lluís Rodríguez interpretaran també Stealing Time C en els concerts de la Xarxa de Músiques que oferirà al Teatre Metropol de Tarragona el 29 de novembre i a l’Escola Municipal de Musica de Sant Boi de Llobregat el 30 de novembre. L’obra d’Octavi Rumbau està inclosa en un programa que sota el títol Grans obres per a violí i piano inclou també la Sonata per a violí i piano núm. 2 en Re menor, Op. 121 de Robert Schumann i la Sonata per a violí i piano núm. 1 en La major, Op. 13 de Gabriel Fauré.
Stealing time C, per a violí i piano i d’una durada aproximada de sis minuts, és la tercera peça d'un cicle anomenat Stealing Time (Robar el temps). Les dues primeres peces del cicle, Stealing Time A i B són per a percussió i electrònica i s’estrenaran, respectivament, a Porto aquest desembre, i a Perpinyà, en data encara a determinar de 2023 L’última, Stealing Time D, serà per un trio de violí, violoncel i piano i s'estrenarà la pròxima primavera en el marc de la Xarxa de Músiques.
El germen que articula les obres del cicle Stealing Time es basa en l’experimentació al voltant d'una tècnica sobre la qual l’Octavi Rumbau treballa darrerament: “el cànon rítmic per tessel·lació”. “Per tal de comprendre aquest concepte abstracte, podem pensar en els mosaics dels palaus nassarites de l’Alhambra de Granada”, explica el compositor. “Els artesans que els varen realitzar, van treballar intensament en les diferents maneres de modificar certes figures geomètriques per tal que aquestes poguessin ser complementàries formant un patró: la condició indispensable era que tot l'espai havia de ser ocupat sense deixar cap forat i sense mai superposar-se les unes a les altres. D'això se'n diu tessel·lar un pla. La simetria en la seva concepció més amplia del terme és la clau d’aquesta tècnica. En música no podem tessel·lar en dues dimensions però sí en una, la del temps”.
Explica Rumbau que, per una banda, a Stealing time C hi ha “un piano que desplega en el temps un cànon rítmic per tessel·lació de manera molt progressiva, gairebé fractal, i en constant procés d’acceleració i disminució del tempo”. I afegeix: ”Cap a la meitat de la peça, el cànon es replega tornant d’alguna manera cap al seu origen com si es tractés d'un mirall. Per altra banda, el violí es dedica a fer proliferar un motiu al llarg de tota la peça de manera progressiva i obsessiva contraient el temps entre cada una de les seves aparicions, el silenci s’escurça fins a desaparèixer, no pas el motiu. Al contrari del piano, el tempo d’aquest motiu del violí és estable i invariable: no accelera ni alenteix. Es crea una certa paradoxa entre ambdós instruments gràcies a la contradicció de tempi i ritmes, i entre la percepció d'un temps musical lineal i un altre de circular”.
Octavi Rumbau va néixer a Barcelona el 1980. Actualment, treballa en la cerca de nous espais sonors de la interacció entre instrument i electrònica, a més d'aprofundir en la mal·leabilitat del temps musical i les seves paradoxes. Part de la música d’Octavi Rumbau explota la capacitat de presentar materials que s’autogeneren a partir d’unes premisses mínimes. Unes pautes de regularitat orgànica que acaben proliferant en forma de processos de complexitat creixent, minvant o d'estancament.
La percepció del pas del temps resulta alterada i transmutada, allunyada de la construcció teleològica, i albira la possibilitat d’un temps vertical i mal·leable. De fet, el pas del temps i l’alteració de la percepció són els dos elements centrals de la concepció musical d’Octavi Rumbau.
L'any 2021 rep el XXXVIII Premi Reina Sofía de Composició Musical. A més a més, al llarg dels últims anys ha rebut diverses distincions entre les quals el premi Concurs de Composició Frederic Mompou, el premi Concurs de Composició Dolors Calvet i Prat; el Premi "Concurso de Composición Colegio de España y del Instituto de las Artes Escénicas y de la Música" (INAEM), l'ajuda per a creadors de la Fundació Phonos i el premi Berliner Opernpreis. Durant els últims anys, ha rebut el suport de diferents institucions, entre les quals la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Cultura espanyol.
Pianista de formació clàssica, Octavi Rumbau inicia els seus estudis de composició a Barcelona amb Enric Palomar i Agustí Charles. Més tard, es trasllada a París, a l'École Normale de Musique de París amb Yoshihisa Taïra (2001/2004) i, posteriorment, al Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de París (CNSMDP), on obté els Premis de Composició amb Frédéric Durieux i d'Orquestració amb Denis Cohen (2007/2012). En paral·lel, fa els cursos 1 anual d'informàtica musical de l'IRCAM.- JM Catalunya
11.03.2025
El passat 6 de març l’Ateneu Barcelonès va acollir la reunió de deliberació del Jurat del III Premi Joventuts Musicals de Catalunya-FICTA...
10.03.2025
El jove pianista Ferran Mir Garcia ha guanyat aquest passat cap setmana el primer premi al II Concurs de piano Maria Vilarell Viñas que organitza...
01.03.2025
La Fira de Santa Llúcia de Taradell data del segle XV i se celebra anualment pels voltants del 13 de desembre, dia la santa. Era una tradicional...
27.02.2025
L'assemblea general ordinària de 2025 de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya se celebrarà el dissabte 29 de març a partir de les 10...
26.02.2025
El pianista mallorquí Joan Miquel Fiol, guanyador el 2022 de primer premi de la 103a convocatòria del Concurs de Piano de Joventuts Musicals...
25.02.2025
El violoncel·lista valencià Carlos Vidal, guanyador el 2022 del Concurs de Joventuts Musicals d’Espanya en la modalitat de corda...
24.02.2025
El compositor valencià català Josep Planells Schiaffino (València, 1988) ha estat guardonat amb el 42è Premi Reina Sofía de Composició Musical...
01.02.2025
Es van constituir el desembre de 2023, fa poc més d’un any, va celebrar el primer acte el 15 de març de 2024 a la Sala Lluís Giró de...
30.01.2025
El pianista Joan Miquel Fiol i l’Hèlix Trio faran del 10 al 14 de febrer una residència musical a la Faberllull d’Olot per preparar juntament...
24.01.2025
Del 14 al 16 de febrer torna amb 13 concerts el Festival Emergents a l’Auditori de Barcelona, un punt de trobada del talent jove més destacat...
02.01.2025
El 2016, la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya va acordar reformar els seus estatuts per donar entrada a la Federació no només a les...
18.12.2024
La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya i l’Institut Ramon Llull han acordat la creació d’una residència musical a Olot que servirà...
14.12.2024
Després de l’èxit de les dues primeres edicions, Joventuts Musicals de Catalunya i l’editorial musical i discogràfica Ficta Edicions convoquen...
12.12.2024
La llibreria ONA de Barcelona ha acollit la presentació d’Entre les illes Medes i Ariel. L’Orquestra Pau Casals i la música...
30.11.2024
El compositor txec Otto Wanke és el guanyador del 45è Concurs de Joves Compositors 2024, Premi Internacional Frederic Mompou, que convocaJoventuts...
30.11.2024
Al bell mig de Malgrat de Mar, a la plaça d'Anselm Clavé, coneguda popularment com la plaça de la Barretina, s’hi aixeca un edifici de façana...
29.11.2024
La llibreria Ona de Barcelona (C/ Pau Claris, 94) acollirà l’11 de desembre la presentació (19 h.) del llibre Entre les illes Medes i Ariel del...
27.11.2024
El president de Joventuts Musicals de Catalunya, Joan Magrané, ha entregat la nit d'aquest dimecres 27 de novembre del Premi Joventuts Musicals...
27.11.2024
La Fundació Pau Casals i la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya han signat un acord de col·laboració per promoure el coneixement...
04.11.2024
La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya participa per tercer any amb el Festival Clàssics d’Arts Contemporànies i Pensament que...