Què és Joventuts Musicals?

UNA ORGANITZACIÓ
INTERNACIONAL

El moviment de les Joventuts Musicals ha estat qualificat per la UNESCO com “el moviment cultural juvenil més important del món”. Les Jeunesses Musicales van ser fundades a Brussel·les el 1940, en plena Segona Guerra Mundial, en un moment en què la desmoralitzada joventut de la Bèlgica ocupada necessitava un ideal al voltant del qual agrupar-se.

Just després de la guerra, l’any 1945, es va fundar la Federació Internacional de Joventuts Musicals, fruit de la voluntat de les Joventuts Musicals de Luxemburg, Bèlgica i França d'intercanviar les seves experiències i la seva activitat en favor de la promoció de la música entre els joves.

Avui, Joventuts Musicals Internacionals, amb seu a Brussel·les, s’ha estès pels cinc continents i compta amb més de quaranta seccions nacionals federades. Les Joventuts Musicals d’Espanya es van fundar el 1952, i el 1986 fou el torn de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya.

LA FEDERACIÓ DE JOVENTUTS
MUSICALS DE CATALUNYA

L'any 1986 es constitueix la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya. Des d'aquest moment es parteix de la convicció que les associacions locals han de tenir en comú no solament l'esperit i els principis sinó quelcom més. Cal vertebrar l'activitat federativa perquè emprenent tasques d'àmbit català es podrà optimitzar l'acció de les associacions al servei de la música, dels joves i del país. El paper de Joventuts Musicals de Catalunya és tan dinàmic com la pròpia vida de la societat de la qual forma part, endegant sovint activitats que més endavant aniran essent assumides pels òrgans de l'Administració cultural i educativa, i sempre actuant com a element dinamitzador social i cultural.

Actualment són una cinquantena les associacions que arreu del territori català formen part de Joventuts Musicals de Catalunya. Cadascuna d’elles desenvolupa també les seves pròpies activitats organitzant autònomament els seus cicles de concerts, concursos específics, cursos i altres activitats associatives adreçades a joves i a la música. Però en totes elles es comparteix una passió comú, la música, i la il·lusió de saber-se part d’un moviment internacional que creu en la cultura com a factor de riquesa i desenvolupament.

L'ESTATUT LEGAL DE JOVENTUTS
MUSICALS DE CATALUNYA

Amb la denominació Federació de Joventuts Musicals de Catalunya es va constituir, l'any 1986, una entitat sense ànim de lucre que regula les seves activitats d'acord amb la Llei 7/1007, de 18 de juny, d'associacions (DOGC 2423, d'1 de juliol), la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març reguladora del dret d'associació (BOE de 256 de març del 2002), la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre del Codi Civil de Catalunya relativa a les persones jurídiques, les seves complementàries i les que en cada moment els siguin aplicables i els Estatuts vigents. La Federació té personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d'obrar per a administrar i disposar dels seus béns i complir els fins que es proposa.

La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya forma part de la Confederació de Joventuts Musicals d'Espanya, associada a Jeunesses Musicales International.