El Trio Pedrell celebra la figura del compositor Robert Gerhard amb un repertori que el connecta directament amb el seu mestre, Felip Pedrell i el seu company, Enric Granados. Llegiu-ne l'entrevista tot seguit:
Perquè vau decidir dedicar-vos a la música de cambra?
En la nostra formació la música de cambra sempre va tenir un gran pes i hem tingut models com el Quartet Casals que han sigut especialment significatius. Nosaltres vam començar com a Trio Pedrell en un moment en el qual estàvem acabant estudis de màster a l'estranger i veiem clar que volíem aposatra per aquesta formació; el Ferran Bardolet i el Christian Torres havien tocat junts en quartet i el Christian ens va proposar engegar aquest projecte que ara farà vuit anys que camina. A Catalunya no hi havia gaires referents de trio, és a dir, un grup de cambra i no tres solistes tocant junts. D'aquí la importància de fer uns estudis de Màster de Trio a Hannover i establir com a prioritat artística el Trio Pedrell.
Què sentiu quan esteu immersos en un recital?
En un concert hi ha una energia especial i quan sumes tres personalitats musicals al servei d'una idea és especialment potent. Per altra banda l'art de la música està viu i la capacitat de sorprendre'ns a cada concert també és un gran estímul. En un concert pots arribar a sentir moltes coses, crec que a nosaltres ens agrada fluir amb el que ens proposa cada compositor en cada moviment de les seves obres, intentant convertir-se en un intermediari per fer arribar aquella música al públic de la manera més honesta possible.
Quina importància creieu que tenen els concursos en la carrera d'un/a jove intèrpret?
Creiem que són un bon objectiu de treball i si guanyes un recolzament important per iniciar una carrera tot i que un concurs en si mateix no resol la vida artística de ningú. Com a artista, el fet de presentar-se a un concurs reflecteix l'objectiu artístic i professional de cadascú, i s'ha de tenir molt clar el perquè s'hi accedeix, per no acabar vivint el món dels concursos amb frustració. En el nostre cas hem tingut grans experiències en concursos com Capellades, el concurs Anton Garcia Abril, el concurs Haydn de Viena, el Franz Schubert de Graz, entre molts d'altres, on més enllà dels premis, tens contacte amb gent d'un gran talent que poden connectar-te amb grans personalitats musicals que conformen els tribunals i que t'ajuden a créixer artísticament.
Què significa, per a vosaltres, el moviment de les Joventuts Musicals?
Creiem que tot moviment en favor de la cultura musical al nostre país és molt necessari, i que per tant la tasca de Joventuts Musicals és fonamental. Donar espais al talent emergent en un món musical global on és molt difícil destacar és extremadament necessari i ja fa molt de temps que Joventuts Musicals vetlla per tots nosaltres.
Parleu-nos del vostre repertori.
Farem un programa amb el Trio nº1 en Si Major de R. Gerhard, el Nocturn op. 55 nº2 de F. Pedrell i el Trio en Do Major op. 50 de E. Granados. En aquest repertori reunim mestres i deixebles; Pedrell fou mestre de Granados i Gerhard, i Granados també va ser professor de piano de Gerhard. Tres generacions musicals de les quals Granados n'és la figura més coneguda, però que permeten reivindicar la figura de Gerhard, del qual en celebrem el 50è aniversari de la mort. El seu trio fou estrenat el 1918 al Palau de la Música, una obra que no tornà a interpretar-se fins 101 anys més tard, a l'Auditori de Barcelona, el novembre de 2019, en motiu de la presentació del nostre primer disc Arrels juntament amb el 2n Trio de R. Gerhard i els Nocturns op. 55 de F. Pedrell .
Quins són els vostres propers reptes professionals?
Ara mateix estem molt enfocats en l'aniversari de R. Gerhard; esperem interpretar la seva música arreu en motiu del seu aniversari de naixement i mort (els anys 2021 i 2020, respectivament). Ens sentim molt compromesos amb la recuperació d'aquest patrimoni musical i esperem que amb el nostre petit gra de sorra puguem contribuir a la recuperació d'aquest gran compositor.
Qüestionari breu