Com vas trobar el teu instrument?
Encara recordo el dia que la Raquel Prat, la que després seria la meva primera professora d’acordió, ens va venir a mostrar l’instrument a la classe de llenguatge musical. Tenia set anys i aquell curs ens tocava triar instrument. Des d’aquell instant vaig quedar completament fascinada i seduïda pel so de l’acordió i la gestualitat de la seva manxa i, a partir d’aquell moment, vaig tenir el convenciment que l’acordió seria el meu instrument. Més tard vaig descobrir que el meu pare havia heretat un acordió del seu rebesavi. El que no podia imaginar aleshores és que amb aquella decisió m’obria les portes a un món apassionant.
L’acordió és un instrument innovador i amb moltes possibilitats encara per descobrir. Com a intèrprets tenim molta feina a fer per normalitzar-lo dins l’escena musical, contribuir al seu desenvolupament i a l’ampliació de repertori. És això el que m’ha portat avui fins aquí?
Què sents quan estàs immersa en un recital?
Són moltes les emocions que floreixen quan sóc davant del públic. La intensitat del moment fa que la percepció del temps sembli vertical i l’aquí i l’ara prenen una nova dimensió. En un concert em concentro per escoltar cada so, cada nota que surt del meu instrument per adaptar-la a l’espai on sóc i, sobretot, intento gaudir l’instant i el feedback que rebo del públic.
Quina importància creus que tenen els concursos en la carrera d’un/a jove intèrpret?
En el meu cas els concursos han estat un fort complement per a la meva formació musical. Són circumstàncies que t’obliguen a preparar-te molt bé i t’ensenyen a interpretar en condicions d’alta pressió i davant d’un jurat. Per altra banda, són una bona oportunitat per aprendre a preparar un programa variat i saber gestionar els temps. Per aquest motiu, a nivell educatiu els concursos poden ser un bon estímul pels joves. Tot i que no s’hauria de tractar la música ni als músics només competitivament per no desvirtuar-ne la seva qualitat com a art.
Què significa, per a tu, el moviment de les Joventuts Musicals?
Joventuts Musicals m’està fent créixer com a músic i està contribuint molt positivament a la meva formació com a intèrpret. Una experiència desitjable per a qualsevol músic jove. El circuit de Joventuts Musicals és l’oportunitat pels músics joves d’iniciar la carrera musical en un context real i de gran qualitat.
Quines obres interpretaràs en els teus concerts a la Xarxa? Hi ha algun motiu pel qual hagis escollit aquestes obres i no d’altres?
En els concerts a la Xarxa interpretaré les Variacions Goldberg de J. S. Bach. És una obra escrita originalment per a clavicèmbal i en presentaré una adaptació per a acordió, un instrument encara inexistent en el Barroc però que compleix totes les característiques que requereix la música del gran compositor alemany. És un somni i a la vegada un gran repte! I em fa molta il·lusió que els meus primers concerts amb les Goldberg siguin a Catalunya i a la Xarxa de Joventuts Musicals. Crec que serà una bona oportunitat per interpretar el programa i també per poder conèixer el gran teixit musical que abraça Joventuts Musicals de Catalunya.
Quins són els teus propers reptes professionals?
Els propers mesos estaré força immersa en la música de J. S. Bach i, en concret, en les seves Variacions Goldberg. No obstant això, estic preparant altres projectes per a un futur proper tant a nivell solista com en agrupacions de música de cambra. Sempre amb la finalitat d’apropar i de donar a conèixer l’acordió de concert al públic, un instrument peculiar i encara força desconegut.
Qüestionari breu