01-11-2024
Creat fa tres anys en el si de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, el Quartet Ànima, integrat pels violinistes Marc Nogués i Manel Barrios, el viola Jorge Pérez i la violoncel·lista Miriam Jiménez, neix amb la voluntat dels seus membres de reprendre, venint del món orquestral, el treball més íntim i personal de la música de cambra en la qual tots poden aportar idees i suggeriments. Guanyadors juntament amb l’Hèlix Trio de la primera edició del Premi La Flama, que atorguen Joventuts Musicals de Catalunya i l’Acadèmia Internacional de Quartet de Vic, asseguren que el guardó ha estat una gran motivació, ja que els ha permès entar en la Xarxa de Músiques a Catalunya i fer una gira de concerts que consideren que suposen una fantàstica carta de presentació per poder actuar a la resta d’Espanya.
JOVENTUTS MUSICALS DE CATALUNYA: Quan i on es va crear el Quartet Ànima?
QUARTET ÀNIMA: El Quartet Ànima es va crear a principis de 2021 a Palma, en el si de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears. Sorgeix d'un vincle d'amistat entre quatre músics valencians amb la curiositat mútua per explorar la música de cambra per a quartet de corda.
J.M.C.: Per què vau triar aquest nom per a la vostra formació?
Q. À.: Per a nosaltres l'aspecte més important de la música i el que ens ha portat a tocar junts és el component humà. D'una banda, treballar cap a un ideal comú contrastant quatre visions diferents, i per un altre, el simple fet que abans de començar a tocar junts ja érem amics. Entre els quatre arribem a la conclusió que l'ànima era una cosa intrínsecament humana i per tant ens decidim per Quartet Ànima, considerant el més apropiat posar el nom en la nostra llengua materna.
J.M.C.: Heu estudiat en diversos conservatoris i escoles de música d'Europa, què us ha aportat estudiar fora?
Q. À.: Actualment, l'ensenyament musical al nostre país no té res a envejar a les escoles d'altres països, i prova d'això és el nivell dels músics i grups de cambra que surten dels conservatoris espanyols. No obstant això, la tradició de la qual gaudeixen països com Alemanya o Àustria fa que l'alumne estranger que hi arriba s'adoni del pes social i cultural de la música clàssica. Això es tradueix en una inversió major, que al seu torn facilita l'arribada d'estudiants de tot arreu del món. A més dels obvis avantatges musicals, estudiar fora obliga a obrir la ment, adaptar-se, ser tolerant i eliminar prejudicis, qualitats bàsiques per a qualsevol persona, i especialment per als músics.
J.M.C.: Què us va atreure per a voler fer música de cambra?
Q. À.: Els quatre havíem tingut ja experiència en quartets i un altre tipus d'agrupacions de cambra durant el nostre període de formació en les nostres respectives escoles superiors i vam tenir l'oportunitat d'aprendre de grans músics com el Quartet Casals, Quartet Quiroga, Kennedy Moretti, Rainer Schmidt o Enrico Bronzi, entre altres. És per això que vam voler formar un grup per a posar en pràctica tot el que havíem après i aprofundir en el repertori per al quartet de corda. A més, venint del món orquestral on normalment la manera de treballar recau en la figura del director, volíem tornar a fer càmera amb la condició de poder fer un treball més íntim i personal en el qual tots podem aportar les nostres idees i suggeriments sobre la música.
J. M. C.: Amb quin repertori us sentiu més a gust?
Q. À.: En els inicis de la formació érem quatre amics que quedaven per a llegir quartets de Haydn i això sempre serà una cosa que ens farà tenir un afecte especial cap a la seva música, però tenim inquietud per tocar repertoris diversos i estem coneixent facetes pròpies del grup en estils diferents que ens agradaria continuar aprofundint. Tocar el quartet de Ravel va ser tota una experiència que ens agradaria continuar ampliant, així com ho és actualment l'Art de la fuga de Bach (obra que tenim en repertori), o en pocs mesos ho seran els Microludis de Kurtág. Ens sentim a gust explorant el que és nou i desconegut per a nosaltres.
J. M. C.: Podríeu parlar-nos del programa que interpretareu durant la vostra gira a la Xarxa de Músiques?
Q. À: Un dels nostres principals objectius amb la proposta de programa que interpretarem en la gira de la Xarxa de Músiques és acompanyar a l'oient al llarg d'un viatge per tres períodes clarament diferenciats: el Barroc, el Classicisme i el Romanticisme. Comencem aquest viatge amb l'Art de la Fuga de Johann Sebastian Bach, una de les obres clau de la polifonia barroca. Un conjunt de 14 fugues i 4 cànons en Re menor dels quals hem triat 3 (Contrapunctus I, VI i IX). Continuarem amb el Quartet en Si menor Op.33/1 de Franz Joseph Haydn, i finalitzarem amb el dramàtic Quartet en Fa menor, Op. 8 de Felix Mendelssohn.
J. M. C.: Quins projectes de futur teniu com a quartet?
Q. À: Encara que actualment estem centrats en el repertori i concerts de la Xarxa de Músiques, la nostra intenció és continuar indagant en nous estils, i trobar noves perspectives d'enfocar el quartet. Continuar millorant i combinar pròximament els concerts amb altres concursos o cursos que ens facin continuar guanyant experiències.
J. M. C.: Heu guanyat el Premi La Flama 2023 de Joventuts Musicals de Catalunya. Quin paper creieu que juguen els concursos en les carreres dels joves músics?
Q. À: Els concursos són escenaris per a donar-se a conèixer i a partir dels quals poden sortir noves oportunitats, com ha estat el nostre cas amb el Premi La Flama 2023. Per a nosaltres és una gran motivació haver entrat en la Xarxa de Músiques i tenir durant tota aquesta temporada un cicle de concerts a Catalunya, ja que ens serveix per a fer la nostra música fora de l'illa de Mallorca, que és on comencem. A més aquest premi suposa una fantàstica carta de presentació per a poder actuar en altres zones d'Espanya.
J. M. C.: Què significa per a vosaltres el moviment de Joventuts Musicals?
Q. À: Per a nosaltres és una iniciativa fantàstica que dona l'oportunitat als músics joves amb inquietud per començar projectes propis i de poder-los realitzar, donant la facilitat a aquest primer impuls que tot el nou necessita i que a vegades és tan difícil d'aconseguir. Això genera la motivació que propícia que molts músics es llancin a la recerca de noves metes, enriquint així la varietat del panorama musical.
J. M. C.: Quins són els vostres referents musicals com a quartet?
Q. À.: Si bé intentem trobar sempre la nostra pròpia idea musical i sonora, és inevitable fixar-se en grups amb els quals hem fet classes i hem tingut la sort d'aprendre d'ells de primera mà, com el Quartet Casals, el Quartet Gerhard, el Hagen Quartet i el Quartet Quiroga.
J. M. C.: Què és el que més us agrada de ser músics?
Q. À.: Estimem l'art en totes les seves formes i les casualitats, o no, de la vida ens han portat a ser part d'aquest món tan genial de la mà de la música, i a més, de poder participar d'això conjuntament entre quatre persones que ens estimem i respectem. Aquesta sort i el fort impacte emocional que ens provoca la música i que augmenta a mesura que aprofundim més en ella, són el que dona sentit a aquest viatge que ens agradaria continuar compartint tant temps com sigui possible, entre nosaltres i amb el públic. Pot ser que l'art per si sol no tingui la capacitat completa de fer-nos millors, però forma part del millor que som.