MIGUEL BONAL, VIOLA DE GAMBA

DEL SILENCI A L’EMOCIÓ
L’emoció és en tot allò que fem, que veiem i sentim, i que som capaços d’assimilar com un record, que guardem en el més profund del nostre ésser. Així és com Miguel Bonal concep el patrimoni cultural que ha arribat fins a nosaltres. Del silenci a l’emoció, dins del discurs sonor, representa la importància del silenci en la paraula, amb la intenció de crear una emoció capaç de perdurar en la memòria de la gent. Ja en el Barroc existia tot un ventall de sensacions i emocions que la música era capaç de reproduir i, en gran manera, en aquest període, la viola de gamba té un paper fonamental, perquè serà l’instrument que millor imiti la veu humana. Ens trobem davant un instrument la sonoritat del qual és clarament afí a la naturalesa humana, en la qual silenci i emoció són compartits.

Tobias Hume: First book of Ayres: Soldiers Gaillard i Loves Farewell / Georg Philipp Telemann: Fantasia núm. 6, TWV 40:31 / Karl Friedrich Abel: Manuscrit Drexel 5871 Andante – Vivave – Minueto / Marin Marais: Deuxième livre de pièces de viole: Les voix humaines Georg Philipp Telemann: Sonata per a viola sola, TWV 40:1 / Karl Friedrich Abel: Manuscrit Drexel 5871: Arpeggiata / J. S. Bach: Suite per a violoncel sol núm. 2, BWV 1008 / Tomás Ocaña...del silencio a la emoción... (Obra encàrrec de Joventuts Musicals d'Espanya a Tomás Ocaña, compositor resident de la Red de Músicas 2022-2023)

Manuscrit Drexel 5871 Adagio – Allegro – Minueto / Tobias Hume: First book of Ayres: Darke, Darke – Deth Karl Friedrich Abel: Manuscrit Drexel 5871: Arpeggiata / J. S. Bach: Suite per a violoncel sol núm. 2, BWV 1008

MIGUEL BONAL neix a Saragossa el 1999. A l’edat de 7 anys accedeix al Conservatori Professional de Música de Saragossa per a iniciar els estudis de viola de gamba amb Fernando Marín. El seu interès creixent per aquest instrument el porta a aprofundir i fer cursos de formació amb Wieland Kuijken i Noelia Reverte. El 2017 va començar els seus estudis superiors de viola de gamba i violoncel barroc a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb Emmanuel Balsa. Actualment, estudia el màster de viola de gamba al Reial Conservatori de La Haia, amb Mieneke van der Velden.
Ha fet concerts per Espanya, França, Itàlia i Alemanya. També ha estat guardonat en diversos concursos. Va rebre el primer premi en el Concurs Joventuts Musicals d’Espanya en la 98a convocatòria, en la modalitat de música antiga. També va rebre el premi del Festival de Música Antiga d’Úbeda i Baeza, i l’EMCY (European Union of Music Competitions for Youth) Prize Certificate. Recentment, ha estat guardonat en el cicle Primer Palau, celebrat en el Palau de la Música Catalana, on va obtenir el segon premi, el Premi de Catalunya Música i el Premi de la Crítica.

Concurs de Joventuts Musicals d’Espanya (Primer Premi 98a convocatòria en la modalitat de música antiga)
Miguel Bonal

17/10/22