En aquest concert ens submergirem en el fascinant món de la música barroca de dansa del segle XVII, explorant els seus baixos obstinats i la seva riquesa en la varietat de formes instrumentals que sonaven per tota Europa en aquella època. Des de disminucions escrites de la Gran Bretanya fins a la música que sonava als carrers i esglésies de Barcelona. Cada peça reflectirà una part d’aquella societat, on la música servia com a medi per unir a les comunitats i celebrar esdeveniments socials i religiosos. A través d’aquest viatge musical, explorarem les similituds i diferències entre les diferents regions d’Europa, així com el que les uneix.
Cada bloc del concert està estructurat per oferir una experiència immersiva i didàctica. Les explicacions contextualitzades ens conduiran pels diferents estils i gèneres de música instrumental de dansa, descobrint el seu significat històric i cultural. Explorarem els nexes interculturals que s’entrellacen en la música instrumental de dansa, des de les diverses influències, tant d’Europa com d’Amèrica Llatina en la música ibèrica (com és el cas de Flores de Música de Martín i Coll) o l’impacte de la música italiana en la societat anglesa (com va passar amb el compositor italià Nicola Matteis), fins als ecos del folklore en aquest tipus de composicions. Cada peça és un testimoni de l’intercanvi cultural i l’exploració artística i tècnica que caracteritzen aquest període musical.
Aquest concert també té com a objectiu apropar la música barroca a una audiència contemporània de manera accessible i entretinguda a través de les explicacions que tindran lloc al llarg del concert. La intenció és trencar la barrera que normalment hi ha entre públic i músics, i poder-lo fer partícip del que estan escoltant. En ressaltar la diversitat i la riquesa cultural de la música europea del segle XVII, busquem fomentar un diàleg intercultural i celebrar la riquesa de les nostres tradicions musicals compartides.
I. GRAN BRETANYA
John Playford (1623 - 1686)
Del llibre “The Division Violin”:
Variacions sobre “John Come Kiss Me Now”
William McGibbon (1690 - 1756)
I Love my Love in Secret
Nicola Matteis (1650 - 1714)
Sarabanda Amorosa
Diverse Bizzarrie sopra la vecchia Sarabanda ò pur Ciaccona
II. PENÍNSULA ITÀLICA
Giovanni Battista Vitali (1632 - 1692)
Del llibre “Partite sopra diverse sonate per il violone”:Toccata
Bergamasca per la lettera B
Andrea Falconieri (1585 - 1656)
Del llibre “Il primo libro”:
La Suave Melodia e sua Corrente Il Spiritillo Brando
La Benedetta
Brando dicho el Melo
Diego Ortiz (1510 - 1576?)
Del “Trattado de Glosas”:
Folia (Recercada IV)
Passamezzo moderno (Recercada II)
III. PENÍNSULA IBÈRICA
Anònim Segle XVI-XVII
Del Manuscrit APSMP-C394 M1514, Arxiu de Santa Maria del Pi de Barcelona: Ball de l’Àliga
Antoni Martín i Coll (1660 - 1734)
Del llibre “Flores de música”:
Follies
Canarios
Nexe Ensemble es forma el 2023 fruit de l'interès de 3 amics en tocar junts, després de diversos anys treballant i fent música conjuntament. Se centra sobretot en el repertori Europeu i Ibèric de mitjans del segle XVI i el segle XVII, fent-ne una interpretació històricament informada i amb la intenció de donar a conèixer peces musicals que no són tan conegudes per al gran públic, buscant sempre els nexes entre l'antiguitat i la contemporaneïtat. A la vegada, també vol oferir formats de concert on s'apropi la música antiga al públic intentant trencar la barrera que sovint hi ha entre intèrpret i oient, buscant que el públic pugui tenir una experiència del concert més enriquidora i on es senti més partícip i integrat.
Feliu Llobet
Nascut a Barcelona (1996), comença els seus estudis de violoncel a l'edat de 8 anys. Obté Menció d'honor en violoncel al finalitzar els seus estudis al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i inicia el Grau Superior de Violoncel al Conservatori Superior de Música del Liceu. Després, decideix especialitzar-se en el camp de la Interpretació Històricament Informada i el 2019 inicia el Grau Superior de Música Antiga en violoncel històric a l’ESMUC sota la tutela d’Emmanuel Balssa. Durant tots els estudis complementa la seva formació i coneixement musical participant en cursos, acadèmies i orquestres com la JONC.
Com a intèrpret, ha actuat en concerts tant de cambra com d'orquestra en diferents festivals (Espurnes Barroques o Bachcelona) i sales de Catalunya i Europa (l'Auditori de Barcelona, Palau de la Música Catalana o Sala de Cambra del Concertgebow d'Amsterdam). Actualment forma part de Nexe Ensemble, Pretérito Imperfecto i l’Orquestra del Miracle, i ha col·laborat amb Anacronía, l’Orquestra Barroca Catalana i l’Orquestra del festival Bachcelona.
Marta Guillén
Neix a Premià de Mar (1995) i comença els seus estudis de violí als 6 anys. El 2019 finalitza el Grau Superior de Violí al Conservatori del Liceu. Durant aquests anys realitza projectes de música de cambra amb els quals toca arreu de Catalunya i col·labora amb la JONC (Jove Orquestra Nacional de Catalunya).
En acabar el Grau Superior s'especialitza en la interpretació històricament informada estudiant amb l'Alba Roca a l'EsMUC, on obté el Màster d'Interpretació i Investigació el juny del 2023. Ha rebut classes arreu d’Europa amb professors com Amandine Beyer o Emmanuel Resche- Caserta, entre altres.
Ha col·laborat amb diversos ensembles de música antiga com el Bachcelona Ensemble, actuant a l'Auditori de Barcelona dins del festival Bachcelona els anys 2022 i 2023 sota la batuta de Ton Koopman i Masaaki Suzuki; o el JSB Ensemble a Stuttgart dirigit per Hans-Cristoph Rademann. Durant la temporada 2023/24 guanya una plaça com a primer violí de l'orquestra Academia Montis Regalis, establerta a Itàlia.
Inés del Rio
Amb una formació que va des de la música antiga fins a la guitarra clàssica, la qualitat de les interpretacions de Inés del Río ha estat reconeguda en certàmens com el IV Concurso Internacional de Guitarra de Madrid, en el que ha estat finalista.
A més de comptar amb un Grau i un Màster de Guitarra Clàssica, està formada en l'especialitat d'
Inés amplia la seva vida professional en projectes de música clàssica (Nus Dúo) i folk (Triguiñuelas, Ester Vallejo). Per últim, desenvolupa la seva experiència pedagògica com a professora de Música de Cambra i ICPRB en el Conservatori Professional de Salamanca.