JAVIER QUISLANT

Des de la temporada 2015-2016 Joventuts Musicals de Catalunya compta, gràcies al suport de la Fundació de Música Ferrer-Salat, amb la figura del compositor/a resident de la Xarxa de Músiques, un creador/a emergent a qui se li encarrega la composició de dues obres concebudes per ser estrenades en el circuit de concerts de Joventuts Musicals. Cada temporada és designat com a compositor/a resident el guanyador del Premi Reina Sofía de Composició Musical de l’any anterior, en aquest cas 2023. En aquesta edició, és el compositor bilbaí Javier Quislant qui ha rebut el premi que atorga la Fundació de Música Ferrer-Salat.

El compositor/a escriu peces dedicades a alguns dels artistes seleccionats en la Xarxa de Músiques i és en el marc d’aquesta proposta que té lloc l’estrena absoluta. El compositor escull per a quines dues formacions o solistes escriurà les peces, de manera que s’estableix una relació estreta entre compositor i intèrpret. Javier Quislant escriurà obres per a l`Hèlix Trio i per al pianista Joan Miquel Fiol. Joventuts Musicals de Catalunya reforça aquesta feina conjunta organitzant residències entre l’autor i els intèrprets de l’obra a fi de preparar-ne l’estrena, les quals tindran lloc a Faberllull Olot.

Javier Quislant (Bilbao, 1984)

Comença a estudiar composició i teoria musical de manera autodidàctica al mateix temps estudia piano, saxofon i guitarra elèctrica a l’escola de música i conservatori locals. Obté el grau superior en composició a l’Escola Superior de Música de Catalunya amb Luís Naón i Agustín Charles i contínua la seva formació a la Kunst Universität de Graz amb el compositor Beat Furrer, finalitzant amb distincions els títols de Màster of Arts en composició musical i Màster of Arts en composició de teatre musical.

Alguns guardons inclouen el XI Premi de Composició Reina Sofia, la beca Leonardo a investigadors i creadors culturals de la Fundació BBVA 2020–2021, la beca MAEC-AECID per a la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma 2020–2021, el primer premi en Franz Schubert und die Musik der Moderne - Kompositionswettbewerb für Klaviertrio 2020, Styria-Artist-in-Residence Stipendium 2020 (Àustria), XXIV Premi de Composició del Col·legi d’Espanya a París – INAEM 2018, Musik Förderungspreis der Stadt Graz 2017.

El seu catàleg comprèn des de les obres a solo fins a les d’ensemble, orquestra, coral i l’òpera de cambra. Ha treballat amb els ensembles i orquestres Klangforum Wien, Ensemble Intercontemporain, Ensemble Recherche, Arditti Quartet, Internationale Ensemble Modern Akademie, Ulysses Ensemble – Ulysses Network, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orquesta i Coro de Radio Televisión Española i Joven Orquesta Nacional de España, gràcies a directors com Pablo Heras-Casado i Christoph König. Ha participat en festivals com Wien Modern, IRCAM Manifeste, Gaudeamus Muziekweek, Wittener Tage für Neue Kammermusik, Musikprotokoll i Internationale Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt. Així mateix, en 2018 estrena a l’Òpera de Graz la seva primera òpera de cambra Mirada antigua.

Explorar el so en relació amb la literatura i el cinema és un dels seus principals interessos artístics.

LA FUNDACIÓ DE MÚSICA FERRER-SALAT, AMB LA XARXA DE MÚSIQUES

La figura del compositor de la Xarxa de Músiques és possible gràcies al suport de la Fundació de Música Ferrer-Salat, creada l'any 1982 per l'empresari humanista Carles Ferrer Salat (Barcelona, 1931-1998), una de les figures clau del món empresarial i de la societat civil de la segona meitat del segle XX.

El Premi Reina Sofia de Composició Musical va ser el punt de partida del mecenatge cultural de la Fundació, que Ferrer Salat va decidir impulsar convençut que la Música és la màxima creació humana i que, per la seva aportació a la humanitat, calia potenciar. En aquest context es va crear aquest premi que fomenta la creació, interpretació i difusió de la música clàssica contemporània.

Des que fa 25 anys Sergi Ferrer-Salat va assumir la presidència de la Fundació, aquesta ha fet un salt exponencial cap a dos eixos molt concrets: l'excel·lència musical i la integració a favor d'una major justícia social. Totes dues aspiracions es canalitzen amb un ambiciós projecte de beques i programes, que canvien de forma significativa la vida de les persones que els reben.

Entre aquestes accions transformadores, hi ha les Beques Ferrer-Salat - Conservatori Liceu per cursar de franc els estudis superiors de Música, les Beques d'Excel·lència i les Beques Jonde i Ferrer-Salat. El Programa de Primària i Secundària musical en diferents escoles concertades de Barcelona ubicades en entorns d'alta vulnerabilitat i amb risc d'exclusió social ofereix un reforç en l'aprenentatge musical -amb professors del Conservatori Liceu i instruments de qualitat- per afavorir la igualtat d'oportunitats des de la base.

Per fer-ho possible, ha estat imprescindible l'aliança amb la Fundació Conservatori Liceu, que es va materialitzar l'any 2010 sumant el compromís de totes dues fundacions amb l'educació musical i el progrés social. En aquesta fructífera col·laboració i coordinació, també han estat clau les aportacions constants de la Fundació de Música Ferrer-Salat a la renovació dels instruments i equipaments de la Fundació Conservatori Liceu, a més de la creació de nous espais amb tecnologia pionera com és la sala de concerts Live Room.

El Premi Reina Sofía de Composició Musical

Més de 40 anys després de la seva creació, el Premi Reina Sofia de Composició Musical no només es continua atorgant anualment, sinó que és un dels més prestigiosos a nivell internacional i el millor dotat d'Europa amb 100.000 €.

El jurat del Premi Reina Sofia de Composició Musical està format per un selecte elenc de músics i presidit pel Premi Nacional de Música 2004, Jesús Rueda. A més de rebre el significatiu premi, l'obra guanyadora és interpretada per l'Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española (RTVE).

A partir de l’edició 2015, el guanyador del Premi Reina Sofia de Composició Musical és designat compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya, el circuit de concerts de concerts de Joventuts Musicals de Catalunya, la temporada següent a la concessió del premi. Aquest nomenament implica l’encàrrec de dues obres de música de cambra per a dues formacions diferents, escollides lliurement pel compositor d'entre els grups participants a la temporada de la Xarxa de Músiques.

Javier Quislant

HÈLIX TRIO