El nom del nostre espectacle Viaggio in Italia nel tempo amaga una petita sorpresa, ja que es tracta d’un doble viatge musical: d’una banda, us volem convidar a conèixer i rememorar les més belles melodies italianes d’algunes de les vint regions que formen aquest magnífic país banyat pel Mediterrani. I de l’altra banda, es tracta d’un recorregut a través del temps des dels inicis del melodrama fins a principis del segle XX, de la mà dels més cèlebres compositors italians com Caccini, Bellini, Donizetti, Verdi i Puccini entre d’altres.
1) Nascita del Melodramma, secolo XVI: Giulio Caccini Tu ch’hai le penne, Amore**
2) Barocco, 2a metà secolo XVII/1a metà secolo XVIII: Antonio Caldara Selve amiche **
3) Classicismo, 2a metà secolo XVIII Giovan Battista Pergolesi Se tu m’ami*; Giovan Battista Pergolesi Per te ho io nel core... La serva padrona*/**; Giuseppe Giordani Caro mio ben**
4) Belcanto, secoli XVIII e XIX, Vincenzo Bellini Ah, non credea mirarti... La Sonnambula */; Oh quante volte... I Capuleti e i Montecchi; Vincenzo Bellini Vi ravviso, o luoghi ameni...La Sonnambula/; Vaga luna/ l'Abbandono**; Gaetano Donizetti Se a te d’intorno scherza...Composizioni da camera** /; Bella siccome un angelo... Don Pasquale
7) Romanticismo, secolo XIX: Giuseppe Verdi Ella Giammai m'amò... Don Carlo/ Cortigiani, vil razza dannata... Rigoletto**
8) Post-romanticismo/Verismo 2a metà secolo XIX, 1a metà secolo XX; Giacomo Puccini O mio babbino caro...Gianni Schicchi/ Quando me'n vo... la Bohème*; Francesco Paolo Tosti L’ultima canzone **; Francesco Paolo Tosti Aprile/Sogno*; G.B. De Curtis/Ernesto De Curtis Torna a Surriento**; Teodoro Cottrau Santa Lucia *; Giuseppe Turco/Luigi Denza Funiculì, funiculà */**
Mestra d’Educació Musical i llicenciada en Pedagogia per la Facultat de Ciències de L’Educació de la UdG. Realitza els seus estudis musicals al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i obté el títol professional de cant el juny de 2005. Realitza els seus estudis superiors de cant a través del Trinity College of London i obté el títol de Licenciate (LTCL) el juny de 2017. Ha rebut classes de tres grans pedagogues del cant com són Chantal Botanch, Carmen Bustamante i Rimma Khismatullina. Des de llavors ha ofert concerts com a solista per molts pobles de Catalunya i ha estat la solista principal a l’opereta El Mite de l’Empordà de la compositora Reinalda Blanco. Ha format part del Cor d’Amics de l’òpera de Girona i del cor del Gran Teatre del Liceu en la representació de La Forza del destino (2012) i l’Atlàntida (2013). Des de fa nou anys, forma part del cor Novaria al Palau de la Música Catalana realitzant les produccions operístiques de: Carmen de Bizet, La Traviata de Verdi, La flauta màgica de Mozart; i Tosca, la Bohème i Madama Butterfly de Puccini. Actualment forma part del Trio di Opera (amb Anna Balvak i Rimma Khismatullina), de Les amistats de Mozart amb la soprano Maite Mer i del duet líric palafrugellenc Indira Ferrer- Marató & Eva Ribas.
Va néixer a Isola delle Femmine, a prop de Palermo (Sicilia, Italia), en aquesta ciutat va començar els estudis de Piano, Solfeig i Harmonía amb Anna Nicoletti Orlando (alumna en el seu moment del gran pianista italià Mº Tito Aprea) i amb el mestre Mº Turi Belfiore. Juntament amb els estudis musicals, va freqüentar els cursos de Lletres Modernes a la Univesità degli Studi di Palermo, en aquesta ciutat es va diplomar i llicenciar. Es va mudar a Como (nord Italia), on va treballar com a Professor catedràtic en els Instituts d’Ensenyament Secundari de IIº Grau, al mateix temps va seguir els cursos de piano del mestre Mº Vincenzo Balzani durant 2 anys. A Catalunya va fer amistat amb el mestre Mº Joan Guinjoan qui el va presentar a la pianista Cristina Navajas Alonso (pianista titular del conjunt musical “Diabolus in Música” fondat per el mateix mestre Guinjoan), amb ella va estudiar durant 4 anys. Finalment va acabar la seva formació pianística amb la concertista Sofia Cabruja a Girona. Va participar activament a les clases magistrals dels Mestres Mº Thomas MacIntosh i Mº Luis Moura de Castro. A més dels estudis de Piano, va estudiar cant (és bariton/baix), començant a Berna (Süissa) amb la soprano húngara Ottilia Mere Hórvath, i va continuar a Catalunya amb tres sopranos catalanes, pero sobretot amb la soprano rusa Rimma Khismatullina, que va ser i és la seva mestra ideal. Va participar activament a dues classes magistrals pel tenor Dalmau Gonzalez, al VIIIè Curs de Lieder per a pianistes i cantants amb Francisco Poyato i amb Assumpta Mateu (ambdós professors de l’ ESMUC de Barcelona) i a les classes magistrals de la mezzosoprano Mireia Pintó (profesora de l’ESMUC de Barcelona), i de la soprano espanyola Isabel Penagos. Es va diplomar al Trinity Guildhall College of Music de Londres, conseguint el Titol Professional, després el Diploma i finalment el Titol Superior amb la nota de “Distinction”. Ha fet concerts com a pianista i com a cantant, solista i no, a Italia (Palermo, Como, Milano) a Süissa (Berna), a França (Paris), a Catalunya (Girona, Barcelona, Palamós, Palafrugell, Begur, Vilafranca del Penedès). Va grabar l’any 2018 el CD en viu “Arie Antiche Italiane” (Àries antiques italianes de G. Caccini a D. Cimarosa) i l’any 2022 el segon CD en viu “Torna a Surriento” (un recull de cançons clàssiques napolitanes) amb la col.laboració de la pianista Anna Balvak. Des del 1998 va ser professor de piano a l’Escola de Música de Palafrugell (Baix Empordà) fins l’any 2.021.
Anna Balvak obté el títol superior de piano a l’Academia Nacional de Música P.I.Chaikovsky amb la màxima qualificació, a la classe de piano del catedràtic V. Kozlov. Ha actuat arreu d’Ucraïna als millors i prestigiosos auditoris, i el seu repertori inclou obres de Bach, Mozart, Beethoven, Brahams, Prokofiev, Xostakòvitx i la música d’Europa Occidental del segle XX. Ha participat en festivals i concursos internacionals i també en projectes musicals internacionals, com la presentació de l’òpera Gershwin Porgy i Bess amb l’embaixada dels Estats Units. La seva activitat concertista a Espanya inclou la participació en nombrosos concerts de música de cambra, vocal i coral a les sales de la Província de Girona, Auditori de Girona, Palau de Música de Barcelona, Auditori de Barcelona. També ha actuat com a pianista repertorista a Lió (França), Luxemburg, Venècia (Itàlia) i Linz (Àustria) i Palafrugell (Espanya).