L’amistat que els va unir després d’haver coincidit a l’Escolania de Montserrat i el desig de seguir fent música junts va impulsar sis músics a fundar, l’any 2018, el Cor Cererols. El Cor neix amb la voluntat i la passió per recuperar, interpretar i divulgar la música coral des del segle XV fins a autors contemporanis, fent especial èmfasi en la música antiga, que han viscut i cantat des de ben joves, i tota aquella d’autors d’altres èpoques que encara resten per recuperar. Per dur-ho a terme, a més dels sis membres fundadors, el cor compta amb un conjunt de col·laboradors habituals en funció de les característiques de cada repertori.
I. Caiguda
Nicolas Gombert: Media vita in norte sumus
Nicolas Gombert: Kyrie de la Missa “Media vita”
II. Penitència
Josquin Desprez: De profundis a 5’’
Cristóbal de Morales: Quanti mercenarii
Jacobus Clemens non Papa: Job tonso capite
Cristóbal de Morales: Pie Jesu, del Requiem a 5
III. Redempció
Jean Mouton: Salva nos, Domine
Nicolas Gombert: Agnus Dei de la Missa “Media vita”
Nicolas Gombert: Magnificat primi toni
Epíleg
Nicolas Gombert: Tous les regretz
Segons explica l’erudit italià Gerolamo Cardano al seu Theonoston, l’any 1540, trobant-se al zenit de la seva carrera musical, Nicolas Gombert fou condemnat a galeres per haver abusat d’un nen al seu càrrec. Després d’uns quants anys de condemna, sembla ser que només a través de les seves composicions, el músic flamenc va rebre el perdó reial i va poder ser rehabilitat. A través de d’una selecció d’obres del mateix Gombert i d’alguns dels seus principals coetanis, aquest programa posa música a una història de caiguda, càstig i redempció. N. Gombert (c. 1495 – c. 1560) és considerat un dels compositors més influents i rellevants de la generació de músics que va entre Josquin Desprez i Palestrina. I és que poques músiques com la de Gombert, de contrapunt ric i complex, on predominen sovint les veus greus i abunda la temàtica penitencial, poden ser tan adients per dibuixar sonorament una història tan obscura i el·líptica com la que presentem. El seu motet Media vita i la missa que ell mateix va compondre sobre aquesta mateixa obra i que serveixen com a fil conductor del programa, en són un dels millors exemples. Al segon acte del concert, moment de la condemna, silenciem la veu de Gombert per incloure una particular selecció d’obres de compositors estilísticament o cronològicament propers a ell, com J. Desprez, J. Clemens non Papa o C. de Morales. Totes elles, malgrat que amb textos d’orígens diversos, unides per la seva temàtica profundament penitencial.