POLIFEM CONSORT és el nostre grup resident durant les properes temporades. I avui es presenten un programa de música italiana centrat en els inici del segle XVII i el naixement de l’òpera, amb la veu de Ferran Albrich, baríton català que ja ha cantat Monteverdi a Itàlia i Àustria i que s’està erigint com l’Orfeo monteverdià dels propers anys.
EL NAIXEMENT D’ORFEU
I el naixement de l’òpera
MARINI: La Foscarina, sonata a 3 con il tremolo
MONTEVERDI: Tempro la cetra
MARINI: Il Monteverdi, Balletto allemagno a due
MONTEVERDI: Dormo ancora (de “Il ritorno d’Ulisse in patria”)
BASSANI: Sonata a due violini e violoncello a beneplacito Op. 5 n. 1 Bassani
Allegro, Grave, Allegro, Adagio – prestissimo – adagio e forte - prestissimo
MONTEVERDI: Rosa del ciel (de “L’Orfeo”)
MONTEVERDI: Vi ricorda o boschi ombrosi (de “L’Orfeo”)
Nascut el 1990, inicia els seus estudis musicals com a violoncel·lista i es gradua a la Hochschule für Musik Detmold (Alemanya) després de formar-se amb Eulàlia Subirà, Lluís Claret, María de Macedo i Xenia Jankovic. En aquesta disciplina artística ha estat distingit amb premis internacionals, com la Beca Pau Casals. L’any 2013 és acceptat a la mateixa universitat per començar els seus estudis de cant i posteriorment es gradua suma cum laude al Conservatori del Liceu de Barcelona sota el mestratge de Dolors Aldea. Ha rebut classes magistrals de Dalton Baldwin, Matthias Goerne, Thomas Hampson, Wolfgang Rieger i FurioZanasi.
Albrich ha estat guardonat en diferents concursos de cant, com el Concurs Palet (Martorell, 2018), el Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España (2019) o el Concurso Internacional de Logroño (2023), i ha resultat finalista al Concurs Cavalli-Monteverdi (2023). A partir de la seva participació al Concurs Primer Palau (2019) i, en especial, al programa Lied the future de la Schubertíada de Vilabertran inicia una carrera com a artista líric que ja li ha reportat molt reconeixement.
Des del 2019 ha col·laborat amb orquestres com la Sinfónica de Castilla y León, l’Orquesta Príncipe de Asturias d’Oviedo, la Simfònica del Vallès, l’Orquesta Sinfónica de Bilbao, l’Orquesta RTVE o ensembles historicistes com La Ritirata o Cremona Antiqua, i s’ha presentat en sales com el Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona, el Teatro Calderón de Valladolid, l’Auditorio Príncipe de Asturias d’Oviedo o el Teatro Arriaga de Bilbao sota la batuta de mestres com Carlos Mena, Miguel Romea, Manel Valdivieso, Andrés Salado o Xavier Puig.
Interpreta obres d’estil divers, com oratoris de J.S. Bach (Magnificat o La Passió segons Sant Mateu i Sant Joan), el Messies de Händel, el Rèquiem i la Gran Missa en Do menor de W.A. Mozart, la Novena Simfonia de Beethoven i els Rèquiem de J. Brahms i G. Fauré. En el camp del lied simfònic ha abordat els Lieder eines fahrenden Gesellen i els Knabenwunderhorn, de Mahler, o Don Quichotte à Dulcinée, de Ravel. En el terreny operístic destaquen el Testo d’Il combattimento di Tancredi e Clorinda, de Monteverdi, o Lucifero a Il Primo Omicidio, d’Scarlatti. Finalment, en el gènere de la cançó ha interpretat obres destacades del repertori liderístic Alemany i de la melodie francesa estrenant, també, obres de compositors catalans com Brotons, Guinovart o Domènech.
Les properes temporades el portaran a debutar en escenaris i festivals com el SMR de Cuenca, Teatro Monumental de Madrid, Gran Teatre del Liceu o Festival la Pedra Parla.
POLIFEM CONSORT es nodreix d’alguns dels principals especialistes de la música antiga del nostre país i que actuen habitualment amb formacions, directors i solistes de reconegut prestigi mundial com ara Jordi Savall, Fabio Biondi, William Christie o Marc Minkowsky.
Anna Urpina, concertino, ha actuat al costat de grans estrelles com ara Cecilia Bartoli, Philipe Jaroussky o Enrico Onofri, amb les formacions europees Les Musicens du Prince, Ensemble Artaserse, Freiburger barockorchester, Age of Enlightenment.
Jordi Domènech, clavicèmbal i direcció, ha actuat com a solista al Teatro allà Scala de Milà, el Gran Teatre del Liceu o el Musikverein de Viena, amb grups com ara Europa Galante, Venice Baroque Orchestra, Wiener Akademie o La Fura dels Baus, al costat de Xavier Sabata, Vivica Genaux, Sonia Prina entre d’altres.
La violinista ANNA URPINA, un fenomen emergent de l'escena europea de la Música Antiga, no para de rebre elogis per les seves importants i personals interpretacions del repertori que recórrer des del segle XVII fins al XXI. Deixeble directa del gran violinista Enrico Onofri, solista de la gira Ambronay European Baroque Academy, ha actuat en nombrosos Festivals a Anglaterra, Noruega, Polònia, Espanya actuant amb reconeguts ensembles com Les Musiciens du Prince, Orquestra Age of Enlightement, Vespres d'Arnadí, Freiburger Barockerorchetser, European Union Baroque Orchestra i Concertino assistent de Orquestra Barroca de Barcelona, entre d'altres.
Anna Urpina (1988) es forma a Madrid, a la Universitat de Madison-Wisconsin amb Vartan Manoogian, al Royal Conservatoire Bruxelles amb Shirly Laub i a la Hochschule für Musik Leipzig amb Mariana Sirbu. Ha rebut classes de Paul Kantor, Eva Graubin, Mimi Zweig, Pinchas Zukerman, Gerard Claret, Natalie Boyarsky, Alexander Kerr, Masao Kawasaki, Serguei Fatkoulin, Latica Honda-Rosenberg, Stephan Picard, Vera Beths. En música antiga s'ha format a Itàlia amb Enrico Onofri i Fabio Biondi, a França amb Gilles Colliard i a l'ESMUC amb Manfredo Kraemer i Emilio Moreno.
Ha estat concertino i solista de la JONC, la JONDE i membre de la Gustav Mahler Jungendorchester, EUYO i Orquestra Schleswig -Holstein, actuant en sales tan prestigioses com Musikverein de Viena, Konzerthaus de Berlin Concertgebouw Amsterdam i Berliner Philarmonie. Ha obtingut primers premis en el Concurs de Xàtiva i el Concurs Marcos Pedro Jimeno. També ha obtingut premis en els concursos Arjau i Nacional de Salou, en el concurs Internacional Violines por la Paz, en el concurs de Sant Anastasi, a la New Tenuto Competition de Bèlgica i finalista del concurs Primer Palau. Guanya també el concurs del Real Conservatori de Madrid per tocar com a solista a l'Auditori Nacional i el concurs de Laureados del Reial Conservatori de Brussel·les.
Ha actuat en festivals com Aspen Music Festival, Madeline Island Music Camp, Kronberg Academy, Verbier Festival, FEMAS, FeMAP, Brigthon Early Music Festival, Festival Noches en los Jardines del Real Alcázar Sevilla, Festival de Torroella de Montgrí i va ser artista resident de l'Ateneu Barcelonès (2013) i artista resident de la Clàssica Jove de l’Atlàntida de Vic (2021). Col·labora regularment amb Cecilia Bartoli en la seva orquestra Les Musiciens du Prince, actuant a les millors sales d’Europa i al Festival de Salzburg 20-21. Toca un violí David Bagué 2007 i un Eduard Sitjes 2019.
Jordi Domènech, direcció
Nascut a Manlleu (Barcelona), JORDI DOMÈNECH estudia piano a l’Escola de Música de Vic, a l’Estudi Àngel Soler i al Conservatori Superior de Música de Barcelona amb Fina Colomer, Àngel Soler, Ma Jesús Crespo i Joan Havill. Paral·lelament estudia cant amb Josep Benet, Charles Brett -a la Royal Academy of Music-, Laura Sarti - a la Guildhall School of Music and Drama-i amb Salvador Parron.
Ha actuat amb els principals cors i orquestres de l’estat espanyol i amb els grups Europa Galante, Hyppocampus, La Colombina, Orphenica Lyra, Estil Concertant, Early Opera Company, Il Giardino Armonico, Wiener Akademie, Vespres d’Arnadí, Venice Baroque Orchestra, London Baroque i Al Ayre Español als principals festivals europeus (Granada, Innsbruck, Amsterdam, Praga, Lisboa, Ambronay, Bruges, etc.) Ha participat en l’estrena de les obres Passione Secondo Matteo, d’Adriano Guarnieri i de l’òpera Tat’jana, de Corghi, pel Teatro alla Scala de Milà, El sueño del señor Rodari, de Nuria Nuñez-Hierro a Roma, Marie, de German Alonso al Teatro Real i L’Adéu de Lucrècia, de Santos per la inauguració del nou Teatre Lliure. Ha participat també al Carmina Burana de La fura dels baus, amb qui ha visitat Argentina, Lublijana, Alemanya, Holanda i Portugal.
A l’òpera ha cantat en produccions de Dido i Enees de Purcell, Tito Manlio, Orlando furioso, Ercole sul Termodonte i Bajazet de Vivaldi, Carlo, Rè d’Allemagna, d’Scarlatti (Teatro Massimo de Palerm), La Didone, de Cavalli, amb Europa Galante (Venècia, Torí i al Teatro alla Scala de Milà), L’Orfeo i L’Incoronazione di Poppea (a l’Staadsoper d’Hamburg i al Gran Teatre del Liceu) de Monteverdi, Agrippina, Giulio Cesare in Egitto (al Gran Teatre del Liceu), Rodelinda i Belshazzar (al Festival Händel de Halle i al Musikverein de Viena) de Händel, Boris Godunov de Mussorgky i els papers principals de les òperes La Catena d’Adone de Mazzocchi pel Festival d’Innsbruck, Orfeo ed Euridice de Gluck per l’Òpera de Sabadell, Radamisto de Händel a Los Àngeles i Orlando també de Händel a la Maestranza de Sevilla i l’Auditori de Saragossa. En el camp de l’oratori ha fet, durant 8 anys, l’integral de les cantates de Bach a Madrid amb Hippocampus, a més de la Missa en si, la Passió segons Sant Mateu, la Passió segons Sant Joan i el Magnificat, i l’Stabat mater de Pergolesi, Messiah, La ressurrezione, Israel a Egipte de Händel, i més de 150 concerts de Carmina Burana d’Orff i recitals amb orquestra, grups de cambra, piano i arpa. Darrerament ha debutat com a clavicembalista i director musical a la producció Acis i Galatea de Händel al Teatre Auditori de Sant Cugat, amb la direcció escènica d’Albert Arribas. Ha rebut premis de piano i cant (Premi al millor contratenor al Francesc Viñas 1998).