
El retorn d’Anna Fedorova
Després d’enlluernar el nostre públic amb el seu memorable debut el 2024, la fascinant pianista ucraïnesa Anna Fedorova torna a la temporada de la Franz Schubert Filharmonia per interpretar el concert que la va portar a la fama, el majestuós Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov.
A la segona part, sota la batuta del carismàtic director noruec Rune Bergmann, l’orquestra desplegarà tota la força i bellesa de la monumental Simfonia núm. 5 de Sibelius. Una vetllada de pura genialitat musical.
S. Rakhmàninov: Concert per a piano i orquestra núm. 2, op. 18
J. Sibelius: Simfonia núm. 5, op. 82
Des de ben petita, la pianista d’origen ucraïnès Anna Fedorova va mostrar una maduresa musical innata i unes habilitats tècniques sorprenents. La seva gravació en directe del Segon Concert per a piano de Rakhmàninov té més de 44 milions de visualitzacions a YouTube i és molt aclamada per la crítica i músics de renom mundial. Actua habitualment a les sales de concerts més prestigioses del món com el Concertgebouw d’Amsterdam, el Carnegie Hall de Nova York, l’Auditori Nacional de Madrid, el Palau de Belles Arts de Ciutat de Mèxic, el Barbican Centre & Royal Albert Hall de Londres, Tonhalle Zürich, Théâtre des Champs-Elysées, Bunka Kaikan a Tòquio i molts altres.
Com a solista, Anna Fedorova ha actuat amb la Philharmonia Orchestra, Royal Philharmonic, BBC Symphony, Tokyo Symphony, Yomiuri Orchestra, Dallas Symphony, Hong Kong Philharmonic, Utah Symphony i moltes orquestres d’Europa. Anomenada la ‘pianista de la casa’ del Concertgebouw, Anna Fedorova hi ha actuat més de 30 vegades, així com en nombroses emissions en directe i de televisió.
Anna Fedorova es va graduar a l’Escola de Música Lysenko de Kíev amb Borys Fedorov i a l’Accademia Pianistica d’Imola, Itàlia, amb Leonid Margarius. Va rebre el seu màster i el diploma d’artista al Royal College of Music de Londres, sota la direcció de Norma Fisher. Els seus mentors inclouen Alfred Brendel, Menahem Pressler, Steven Isserlis i Sir András Schiff.
Anna Fedorova va actuar amb l’Orquestra del Festival de Verbier sota la batuta de Gianandrea Noseda a la inauguració del festival l’any 2022. Una setmana més tard, va debutar al Festival Internacional de Piano La Roque-d’Anthéron amb un recital en solitari, molt aclamat a la premsa local i internacional. Aquell estiu també va anar de gira amb la Ukrainian Freedom Orchestra. El New York Times va assenyalar que “la pianista Anna Fedorova va ser una solista sensible i poètica al Concert per a piano núm. 2 de Chopin, un cop d’ull al suport polonès al projecte de l’Orquestra de la Llibertat”. La difunta Menahem Pressler va escriure sobre el seu debut als BBC Proms amb l’orquestra al Royal Albert Hall: “El bell so i la llibertat natural d’Anna Fedorova per fer música amb total seguretat tècnica fan que sigui una de les millors actuacions de Chopin que he escoltat en molt, molt de temps”.
Anna Fedorova ha col·laborat amb directors d’orquestra com Rune Bergmann, Anja Bihlmaier, Marzena Diakun, Chloe Dufresne, Olari Elts, Pablo González, Daniel Harding, Tetsuji Honna, Victor Julien-Laferriere, Kirill Karabits, Gianandrea Noseda, Grzegorz Nowak, Vasily Petrenko, Il Shishas Vol Pitreung, Modestas Vol S. Keri-Lynn Wilson, Benjamin Zander i Jaap van Zweden.
El 2022, Anna Fedorova i el contrabaixista Nicholas Santangelo Schwartz van fundar la Davidsbündler Music Academy a La Haia. Abans que la porta de l’Acadèmia s’obrís oficialment el setembre de 2022, la Fundació Davidsbündler ja va començar a oferir educació musical de màxima qualitat als refugiats ucraïnesos que han fugit als Països Baixos.
El director noruec Rune Bergmann és actualment el director musical de la Filharmònica de Calgary del Canadà, el director musical de la Filharmònica d’Argovia de Suïssa i el director musical del Peninsula Music Festival de Wisconsin, càrrecs que ha ocupat des les temporades 2017-18, 2016-17 i 2022-23 respectivament. Va exercir com a director artístic i director musical de la Filharmònica de Szczecin de Polònia des de la temporada 2016-17 fins al 2023-24 i ha estat director artístic de l’innovador Fjord Cadenza Festival de Noruega des del seu inici el 2010.
Convidat habitual amb les Orquestres Simfòniques de Baltimore, Colorado, Utah, Houston, Pacífic i Buffalo a Amèrica del Nord, ha col·laborat amb la Filharmònica d’Oslo, l’Orquestra Nacional de l’Òpera de Noruega, la Filharmònica de Bergen, la Beethovenorchester Bonn, l’ADDA Simfonica, l’Orquestra de València, l’Orquestra della Svizzera Italiana, la Staatskapelle Halle o la Filharmònica de W. Malmö, Helsingborg, Kristiansand, Stavanger, Trondheim, Karlskrona i Odense.
Bergmann també ha dirigit les representacions de Il barbiere di Siviglia i La traviata a l’Òpera Nacional de Noruega, i va fer el seu debut operístic als Estats Units a la producció de l’Òpera de Yale d’A Midsummer Night’s Dream de Britten, posada en escena per Claudia Solti.
Ha col·laborat amb alguns dels solistes més reconeguts i llegendaris d’avui, com Truls Mørk, Leif Ove Andsnes, Jefim Bronfman, Yo-Yo Ma, Mischa Maisky, Renée Fleming, Joshua Bell, Itzhak Perlman, James Ehnes, Branford Marsalis, Ole Edvard Antonsen, Anna Fedorova, entre d’altres.
A principis de la seva carrera, Rune Bergmann va exercir com a primer mestre de capella i director musical adjunt del Teatre d’Augsburg, on va dirigir representacions de nombroses òperes, incloent-hi títols com La Traviata, Der fliegende Holländer i Die Fledermaus i va ser director convidat principal de la Simfònica de la ciutat de Kaunas.
Rune Bergmann va estudiar direcció de cor i orquestra amb Anders Eby, Jin Wang i Jorma Panula al Royal College of Music de Suècia. Es va graduar amb honors a l’Acadèmia Sibelius d’Hèlsinki, Finlàndia, on va estudiar direcció amb el director en cap emèrit de l’Orquestra Filharmònica d’Hèlsinki/antic director principal de la ràdio de Viena, la ràdio finlandesa i les orquestres simfòniques nacionals daneses, Leif Segerstam.