
Fantasia i elegància
Tanquem temporada amb una vetllada plena de màgia i bona música al costat de la magnífica pianista Judith Jáuregui i la talentosa directora Lina González-Granados. Amb elles hem preparat un programa que convida a somiar, un viatge musical que evoca nits màgiques plenes de bellesa.
Amb l’encisadora Noches en los jardines de España de Manuel de Falla, la fascinant Scheherazade de Rimsky-Korsakov, inspirada en Les mil i una nits, i This Midnight Hour de la compositora Anna Clyne, tanquem temporada amb fantasia i elegància.
A. Clyne: This Midnight Hour
M. de Falla: Noches en los Jardines de España
N. Rimsky-Korsakov: Scheherazade, op. 35
Personalitat, refinament i lluminositat defineixen la pianista Judith Jáuregui. La revista britànica International Piano l’ha retratada recentment com una “intuïció creativa”, “una artista imaginativa, una intèrpret sorprenentmen tque ha impressionat el públic europeu amb la seva maduresa d’expressió”. Així mateix, en paraules de la revista alemanya Piano News, “no només compta la impecabilitat de la seva actuació, sinó la impressió d’escoltar a una pianista que realment té alguna cosa a dir”.
Nascuda a Sant Sebastià, al nord d’Espanya, Judith Jáuregui té un bagatge multicultural derivat de la seva mare basca i el seu pare mexicà, que va créixer a França. Després d’estudis inicials i un recital de debut amb només 11 anys, es va traslladar a Munic per estudiar amb el distingit pianista rus Vadim Suchanov al Richard-Strauss Konservatorium. Implicada en la música de cambra, les últimes aliances de Judith estan al costat dels quartets de corda Mandelring Quartet, Signum Quartet i Quartet Gerhard, la violonista Soyoung Yoon i la violoncel·lista Nadège Rochat.
Elogiada pel seu “so orquestral ric i sincer” (Chicago Sun-Times), “vitalitat rítmica” (San Francisco Chronicle) i “potència bruta” (LA Times), la directora colombiana-americana Lina González-Granados s’ha distingit a escala nacional i internacional com un talent singular. Les seves espectaculars interpretacions del repertori simfònic i operístic, així com la seva dedicació a destacar obres noves i desconegudes de compositors llatinoamericans, li han valgut el reconeixement internacional. Més recentment, va ser nomenada un dels 100 llatins influents del 2022 de Bloomberg Línea. També ha rebut la Medalla a l’Excel·lència Sphinx 2021, el Tercer Premi i el Premi Especial ECHO (European Concert Hall Organization) del Concurs La Maestra i la Fundació Career Assistance Award 2020 i 2021 dels EUA.
Nascuda i criada a Cali, Colòmbia, Lina va debutar com a directora l’any 2008 amb la Youth Orchestra of Bellas Arts. Té un màster en direcció amb Charles Peltz, un diploma de postgrau en direcció coral del New England Conservatory amb Erica Washburn i un doctorat en arts musicals en direcció d’orquestra per la Universitat de Boston. Els seus principals mentors inclouen Riccardo Muti, Yannick Nézet- Séguin, Bernard Haitink, Bramwell Tovey i Marin Alsop.
Després de guanyar el IV Chicago Symphony Orchestra – Sir Georg Solti International Conducting Competition, Lina va ser nomenada Solti Conducting Apprentice i va exercir com a assistent del mestre Riccardo Muti des de febrer de 2020 fins a juny de 2023. A la tardor de 2022, va ser nomenada directora resident per l’Òpera de Los Angeles càrrec que mantindrà fins a juny de 2025. Prèviament ha ocupat posicions com a Inaugural Conducting Fellow de l’Orquestra de Filadèlfia, així com el Conducting Fellow de Direcció de la Simfònica de Seattle.
Els darrers moments destacats inclouen debuts amb Opera Philadelphia, l’Orchestre Metropolitain, Indianapolis, Atlanta i New World Symphonies, Sarasota Orchestra, Aalborg Symphony, Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Orchestre Symphonique de Québec i l’Orquestra Sinfonica de Galicia. Durant el seu mandat a LA Opera, Lina va dirigir una producció molt aclamada de Britten’s Rape of Lucretia amb LA Opera, que San Francisco Classical Voice anomena una actuació “perspicaçment dirigida” que “va donar un nou significat a les paraules intimitat, claredat i bellesa, tot embolcallat en una història contundent i brutal”.
En els darrers anys ha estat rebuda amb entusiasme en escenaris destacats, com ara l’Auditori Nacional de Madrid, el Palau de la Música Catalana de Barcelona, ??el Southbank Centre de Londres, Auditorium du Louvre de París, Flagey de Brussel·les, Konzerthaus de Berlín, Suntory Hall de Tòquio, NCPA Beijing, Teatro Mayor de Bogotà, Schloss Elmau a Alemanya, Murten Classics a Suïssa i el Festival Internacional de Música de Piano i el Festival Internacional de Música de França i el Festival Internacional de Piano de França. Danza de Granada, entre d’altres.
Ha col·laborat amb la Britten Sinfonia, l’Orchestre National de Lille, l’Orchestre National de Cannes, la Sinfonie Orchester Biel Solothurn, la Neubrandenburger Philharmonie, la PFK Prague Philharmonia, Das Neue Orchester Köln, l’Aarhus Symphony Orchestra, la Sinfonietta Eslovaca, Rzeszow OF UNA Philharmonie de Veneçuela i l’Orquestra Simfònica de Veneçuela Rzeszow i l’Orquestra de Simón de Mèxic. a més de les principals orquestres espanyoles com l’Orquestra Nacional d’Espanya, l’Orquestra Simfònica Nacional de Ràdio i Televisió d’Espanya, l’Orquestra Nacional Basca, la Simfònica de Castella i Lleó o l’Orquestra Simfònica de Bilbao, tenint l’oportunitat de treballar, entre d’altres, amb directors com Jan Willem de Vriend, Gabriel Bebeselea, Kaspar Zehnder, Casa Jean-Clauz, Andrey Boudere, Diego González Granados, Virginia Martínez, Víctor Pablo Pérez, Jaime Martín, Ramón Tebar, Jaume Santonja, Erik Nielsen, Günter Neuhold o Marc Soustrot.
La discografia de Judith reflecteix el seu ampli repertori: des de l’últim disc ‘Homeland’ amb Grieg Piano Concerto i Falla’s Nights in the Gardens of Spain al costat de la Simfònica de Castella i Lleó que està rebent elogis de la crítica, fins a l’anterior dedicat a Robert i Clara Schumann amb el qual va ser nominada a l’Opus Klassik, on va visitar el seu disc com ara Granados. Liszt, Chopin, Mompou, Albéniz, Szymanowski o Scriabin.