
01.05.2023
Entre el 18 i 22 de juliol de 1998, un incendi causat pel mal estat de les línies elèctriques d’alta tensió va provocar un incendi devastador a la Catalunya Central que va arrasar 27.000 hectàrees de boscos i conreus de les comarques del Bages, el Berguedà, la Segarra i el Solsonès, una zona on abunden les esglésies barroques amb valuosos retaules. Fer valdre tot aquest patrimoni poc conegut és l’objectiu del Festival Espurnes Barroques, creat el 2018, just quan es complien 20 anys dels fatídics incendis, les guspires del qual recorda el nom del festival. “Espurnes barroques, perquè guardem memòria dels incendis, perquè el barroc és espurnejant i per l’aposta que fem pel talent jove, que és quan salten les espurnes”, diu el Josep Barcons, director del festival, que en la seva sisena edició se celebrarà del 12 de maig fins a l’11 de juny en un total de 18 municipis.
Joan Solà, alcalde de Riner, municipi situat al sud-est de la comarca del Solsonès, va demanar a començaments de 2018 a Josep Barcons, natural de la comarca, com podrien dinamitzar el patrimoni barroc de la zona amb algun concert. En pocs dies, 9 municipis de les comarques del Solsonès, la Segarra, l’Anoia i el Bages —Riner, Pinós, La Molsosa, Sant Ramon, Estaràs, Calonge de Segarra, Pujalt, Sant Mateu de Bages i Súria—, que tenen el comú haver compartit el paisatge arrasat per les flames el 1998 i conservar vestigis barrocs, s’havien posat d’acord en donar suport a la creació d’un festival de música barroca, un fet singular que ha ajudat gràcies a la música a reivindicar un patrimoni poc conegut i una zona poc freqüentada pels forasters.
“És un patrimoni barroc que s’ha restaurat amb diners de tots i que a penes estava visible. Integrades les esglésies en un festival se les reivindica”, explica Bracons. “A més, creant una narrativa, el festival ens serveix també per promocionar els productors locals. Gairebé tots els retaules que es conserven a la zona es van pagar amb els beneficis del vi en els segles XVIII i XIX. Incorporar el vi ens permet explicar l’origen d’aquests retaules, molts dels quals mostren parres i motius vegetals. A través de la cultura, expliquem productors de la zona i visibilitzem un patrimoni que és únic, perquè a la major part de Catalunya el barroc està molt dispers, ja que es va cremar, i en aquest territori interior, aquest patrimoni es va salvar. A poc a poc estem visibilitzant el patrimoni barroc i ja se’ns comença a identificar amb ell”.
El Festival Espurnes Barroques no té una sola seu. Cada un dels concerts de la programació se celebra en un indret diferent de les quatre comarques. “El Festival viu al territori i es desplaça a llocs on les persones no s’han plantejat mai d’anar a un concert”, assegura Pere Fons, president de la Fundació Espurnes Barroques. Cada concert es fa a un màxim d’una hora de distància de l’altra, la qual cosa permet no únicament portar la música al lloc on viu la gent, sinó també que el públic que ve de fora pugui veure el territori. A més, les espurnes del festival salten de tant en tant de la seva zona habitual i s’han celebrat concerts puntuals a Esparreguera (Baix Llobregat), Barcelona, i aquest any a Vallfogona del Riucorb (Conca de Barberà). “Són llicències que ens permeten fer d’ambaixadors del Festival fora de les nostres quatre comarques”, assenyala Fons.
El Festival estrena aquest 2023 l’Orquestra del Miracle, un conjunt barroc format per músics joves que es presentarà en concert el 3 de juny a Riner, al Santuari del Miracle, del qual prenen el nom, i que inicialment estarà vinculada al Festival tres anys. A més de l’aposta pel talent jove, el festival compta amb un programa pedagògic. “Tots els programes dels concerts que es fan s’assagen als llocs o es toca i s’aprofiten els assajos per apropar la música als escolars i a les residències de gent gran”, explica Josep Barcons.
La primera edició del Festival Espurnes Barroques es va celebrar sense el suport de cap entitat que l’organitzes. No havia donat temps a crear cap associació. “El festival va sorgir d’una manera urgent”, argumenta Pere Fons. El mes d’abril de 2018 es trobaven els nou municipis de les quatre comarques que van acollir els concerts de la primera edició, que es va començar a celebrar el mes següent, maig. “Es va crear una associació que va gestionar la segona, tercera i quarta edició del Festival”, segueix explicant Fons. “Volíem ser una associació d’utilitat pública, però davant de la dificultat d’aconseguir-ho finalment van constituir el 2021 una fundació, que va començar a gestionar el festival a partir de la cinquena edició, el 2022”.
Des dels seus inicis, el Festival va cercar Joventuts Musicals de Catalunya per constituir-se en entitat associada. “Anar de bracet amb Joventuts Musicals era molt rellevant per nosaltres. El Festival Espurnes Barroques no érem gairebé ningú i vincular-nos a Joventuts Musicals, amb la tradició i rellevància que té, era fer un pas endavant, a més de beneficiar-nos dels avantatges que comporta per la programació, que són molt bons”, assegura Pere Fons. “La nostra vinculació amb Joventuts Musicals ens permet compartir amb altres entitats, organitzadors i programadors les nostres inquietuds”.
02.06.2023
Amb una rica vida cultural que va créixer paral·lelament a l’activitat industrial i financera de mitjans del segle XIX, Sabadell té una...
04.04.2023
Un total de vint propostes de música clàssica, jazz i música d’arrel integren el catàleg de la Xarxa de Músiques a Catalunya per la temporada...
02.04.2023
El Trio Jakob, guanyador el 2021 del segon premi de la 101a convocatòria del Concurs de Música de Cambra de Joventuts Musicals d’Espanya,...
01.04.2023
Quan Joventuts Musicals de Tarragona es constitueix el 10 d’abril de 1962, la ciutat tenia una programació de música clàssica organitzada per...
26.03.2023
El baríton serbi Milan Perisic ha guanyat la 6a edició del Concurs de Cant Josep Palet que organitza Joventuts Musicals de Martorell en...
22.03.2023
Joventuts Musicals de Catalunya en col·laboració amb Joventuts Musicals de Barcelona organitzen 13 concerts a set barris de la capital catalana en...
02.03.2023
L'assemblea general ordinària 2023 de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya se celebra el dissabte 1 d’abril a partir de les 10 h...
01.03.2023
La fama del tenor Francesc Viñas ha donat pedigrí musical a Moià. Ell mateix va procurar insuflar vida canora a la seva població natal creant un...
28.02.2023
Joventuts Musicals de Catalunya i l’Acadèmia de Quartets de Vic, impulsada pel violinista Gerard Claret i que compta amb el mestratge del Quartet...
27.02.2023
El compositor basc Javier Quislant (Bilbao, 1984) ha estat guardonat amb el 40è Premi Reina Sofía de Composició Musical dotat amb 100.000...
06.02.2023
Del 9 al 12 de febrer torna el Festival Emergents a L’Auditori de Barcelona, destacada cita per descobrir els músics més prometedors del...
01.02.2023
Com a una religió, els amants de la música cerquen sempre una difusió més enllà dels ja convençuts. El proselitisme ha estat la fórmula...
03.01.2023
El començament de la dècada de 1950 va veure arribar a Espanya el moviment internacional de Joventuts Musicals, creat deu anys abans a Bèlgica...
03.12.2022
Joventuts Musicals de Tortosa va iniciar la celebració del seu 50è aniversari el passat 24 de setembre amb un espectacle que retia homenatge al...
02.12.2022
El músic, investigador i divulgador musical Pepe Reche (1983) ha guanyat la segona edició del Premi d’Assaig Musical impulsat per Joventuts...
01.12.2022
La llibreria ONA de Barcelona ha acollit la presentació d’Òpera Catalana: Síntesi històrica de Jaume Radigales, llibre guanyador de la...
24.11.2022
El compositor argentí Demian Rudel Rey és el guanyador del 43è Concurs de Joves Compositors 2022, Premi Internacional Frederic Mompou, que...
24.11.2022
El violinista Miquel Muniz (Riudarenes, La Selva, 2001), acompanyat al piano per Lluís Rodríguez, estrena aquest dissabte 26 de novembre a...
18.11.2022
El president de Joventuts Musicals de Catalunya, Joan Magrané, va fer entrega anit del Premi Joventuts Musicals de Catalunya del cicle-concurs...