×
Juventuts Musicals de Catalunya

NURIA NÚÑEZ

El president de la Federació de  Joventuts Musicals de Catalunya, Joan Magrané, a l'esquerra, i el director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo en la signatura del conveni.
El president de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya, Joan Magrané, a l'esquerra, i el director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo en la signatura del conveni.
El president de la Federació de  Joventuts Musicals de Catalunya, Joan Magrané, a l'esquerra, i el director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo en la signatura del conveni.
El president de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya, Joan Magrané, a l'esquerra, i el director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo en la signatura del conveni.
Des de la temporada 2015-16 Joventuts Musicals de Catalunya compta, gràcies al suport de la Fundació de Música Ferrer-Salat, amb la figura del compositor resident de la Xarxa de Músiques, un creador emergent a qui se li encarrega la composició de dues obres concebudes per ser estrenades en el circuit de concerts de Joventuts Musicals. Cada temporada és designat com a compositor resident el guanyador del Premi Reina Sofía de Composició Musical de l’any anterior, en aquest cas 2022, la gaditana Nuria Núñez, premi que atorga la Fundació de Música Ferrer-Salat.

El compositor escriu peces dedicades a alguns dels artistes seleccionats en la Xarxa de Músiques i és en el marc d’aquesta que té lloc l’estrena absoluta. El compositor escull per a quines dues formacions o solistes escriurà les peces, establint així una relació estreta entre compositor i intèrpret. Des de Joventuts Musicals de Catalunya es reforça aquesta feina conjunta organitzant trobades entre l’autor i els dedicataris de l’obra a fi de preparar-ne l’estrena.

NURIA NÚÑEZ (JEREZ DE LA FRONTERA, 1980)

Comença la seva formació en el Conservatori Superior de Música de Córdoba i amplia la seva formació a la Universitat de les Arts de Berlín (Universität der Künste) sota la tutela d’Elena Mendoza i Iris ter Schiphorst, concloent els seus estudis de màster en composició amb la màxima distinció. Completa el seu aprenentatge en cursos i festivals com ara l’IRCAM-ManiFeste (París), el Meisterkurs Orchesterkomposition de la RSO Stuttgart o la Càtedra Manuel de Falla. A més, assisteix a classes magistrals i tallers amb els membres de l’Ensemble Modern (Frankfurt) o amb compositors com Walter Zimmermann, Arnulf Hermann, Jose Manuel López López, José María Sanchez Verdú, Rebecca Saunders, Mathias Spahlinger, Magnus Lindberg, James Dillon i Manuel Hidalgo, entre altres. Ha rebut beques de la Fundació La Caixa i del Servei d’Intercanvi Acadèmic alemany (Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD)), de la conselleria de Cultura de la Junta de Andalucía i de la Fundació Autor.

El seu catàleg inclou obres per a diverses formacions que han estat interpretades a Espanya (Auditori Nacional de Música a Madrid, Museu Reina Sofía, Teatres del Canal, Teatre de la Zarzuela, Gran Teatre Liceu, Festival Mixtur de Barcelona, Festival d’Alacant, Auditori de Zaragoza, L’Auditori de Barcelona, Teatre Central de Sevilla, Teatre de la Maestranza, Gran Teatre Falla de Cadis,…), Itàlia (Acadèmia d’Espanya a Roma), Alemanya (Konzerthaus Berlin, Deutsche Oper, Volksbühne, Haus der Rundkfunk Berlin, Donaueschinger Musiktage, cicle Unerhörte Musik del BKA Theater, Ackerstadt Palast, Haus der Kulturen der Welt, Oper Wuppertal, cicle Ars Nova de la Ràdio SWR en Biberach, 15. Festival de Primavera de Weimar (15. Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik), Europäischen Wochen Passau…, Àustria (Raum Salmgasse), Rússia (Rakhmaninov Hall del Conservatori Txaikovski de Moscou), França (París, Festival IRCAMManiFeste, Col·legi d’Espanya), Eslovènia (Ljubljana, 14th World Saxophone Congress), Colòmbia (Bogotà, Auditori Fabio Lozano), Mèxic (Festival Ponts), per a orquestres com l’Orquestra Nacional d’Espanya, la Rundfunk Sinfonieorchester (RSB) Berlin, la RSO Stuttgart, la Jenaer Philarmonie, la Loh-Orchester Sondershausen, la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), l’Orquesta Filharmónica de Málaga, la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i ensembles com l’Ensemble Intercontemporain, Ascolta Ensemble, Studio New Music of Moscow, Modern Art Ensemble Berlin, Trio Transmitter, Liminar Ensemble, Taller Sonor, Ensemble CrossingsLines o l’Ensemble DieOrdnungderDinge.

El seu treball s’ha vist reconegut amb distincions i premis com ara el XXXIX Premi de Composició Reina Sofía de la Fundació Ferrer-Salat, el Premi de Roma atorgat per l’Acadèmia de les Arts alemanya Vila Massimo-Casa Baldi, la residència artística en Vila Aurora (Los Angeles, 2015) atorgada pel Ministeri d’Exteriors alemany, la beca de postgrau en la Graduiertenschule de la Universitat de les Arts de Berlín (durant dos anys per a la realització del projecte escènic per a mainada Bestiarium), el Primer Premi i Premi del Públic (Bärenreiter Preis) del concurs de composició per a orquestra del 15 Festival de Primavera de Weimar (2014), la residència en l’Acadèmia Estatal de Turíngia en Sondershausen (2013, amb l’encàrrec d’una nova peça per a orquestra), el tercer premi en la VII Jurgenson International Composer’s Competition (atorgat pel Centre per a la Música Contemporània de Moscou) o la nominació per al European Composer Award del Festival Young Euro Classic Berlin (2012, per la seva peça Donde se forjan las quimeras). El 2011 va obtenir el premi Promoció d’Estrenes per a Joves Compositors de l’Acadèmia de Música Contemporània de la JONDE i el Ministeri de Cultura d’Espanya; el 2009 el Premi de Composició CDMC de l’INJUVE i el 2007 el Primer Premi en el XVIII Premi Joves Compositors Fundació Autor-CDMC (2007). Aquest mateix any va ser triada per representar a Espanya en la tribuna de compositors International Rostrum of Composers de la UNESCO. El 2017 va guanyar una de les Beques Leonardo de la Fundació BBVA amb la qual va portar a escena la seva òpera per a nens, La isla, mereixedora del Premi a la Millor Òpera i Premi del Públic en els Young Audience Music Awards 2020 de Jeunesses Musicals International i RESEO.

En els últims anys el compromís no només amb la creació de nous públics sinó també amb la creació de nou repertori per al públic actual, ha fet que treballi en propostes que impliquin joves audiències com la residència en l’Orquestra de la Ràdio de Berlín (Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, RSB) per al projecte Rapauke macht Musik per a mainada de 3 a 7 anys, les òperes Kleines Stück Himmel (òpera per a infants des de 2 anys, encàrrec de Deutsche Oper Berlin), La isla (vídeo-òpera per a públic des d’11 anys, encàrrec de la Fundación BBVA), El sueño del señor Rodari (òpera de càmera amb teatre d’ombres des de 6 anys, a l’Acadèmia d’Espanya a Roma) i Bestiarium, teatre musical interactiu per a públic a partir de 6 anys (coproducció del Senat de Berlín, la Fundacion Einstein, l’Haus der Kulturen der Welt i Volksbühne Berlín).

L’obra de Núñez Hierro se sustenta en l’exploració de la dualitat intèrpret/instrument i en l’aprofundiment de les múltiples relacions que estableixen mútuament, amb l’espai escènic i amb el públic. En les seves obres empra tècniques instrumentals esteses, amplificacions i integració de la veu, i incorpora objectes sonors amb qualitats escèniques amb l’objectiu d’expandir les possibilitats expressives dels intèrprets i investigar en noves formes de comportament i comunicació amb l’oïdor.

D’altra banda, el seu treball deixa veure un fort vincle amb la naturalesa i els éssers vius i planteja una manera de pensar la música inspirada en l’estudi de les xarxes de comportament animal. Per a la compositora, els humans, com qualsevol sistema animal integrat per ens individuals, establim relacions entre nosaltres per sobreviure en la naturalesa que no són més que una reproducció a gran escala dels sistemes cooperatius no-humans d’insectes o microorganismes. La música es compon prenent com a punt de partida aquestes relacions per teixir geometries sonores vives, com petits organismes que proporcionen coordenades a la nostra oïda creant una vasta xarxa de connexions formals que modelen la memòria de cada oïdor.

LA FUNDACIÓ DE MÚSICA FERRER-SALAT, AMB LA XARXA DE MÚSIQUES

La figura del compositor de la Xarxa de Músiques és possible gràcies al suport de la Fundació de Música Ferrer-Salat, creada l'any 1982 per l'empresari humanista Carles Ferrer Salat (Barcelona, 1931-1998), una de les figures clau del món empresarial i de la societat civil de la segona meitat del segle XX.

El Premi Reina Sofia de Composició Musical va ser el punt de partida del mecenatge cultural de la Fundació, que Ferrer Salat va decidir impulsar convençut que la Música és la màxima creació humana i que, per la seva aportació a la humanitat, calia potenciar. En aquest context es va crear aquest premi que fomenta la creació, interpretació i difusió de la música clàssica contemporània.

Des que fa 25 anys Sergi Ferrer-Salat va assumir la presidència de la Fundació, aquesta ha fet un salt exponencial cap a dos eixos molt concrets: l'excel·lència musical i la integració a favor d'una major justícia social. Totes dues aspiracions es canalitzen amb un ambiciós projecte de beques i programes, que canvien de forma significativa la vida de les persones que els reben.

Entre aquestes accions transformadores, hi ha les Beques Ferrer-Salat - Conservatori Liceu per cursar de franc els estudis superiors de Música, les Beques d'Excel·lència i les Beques Jonde i Ferrer-Salat. El Programa de Primària i Secundària musical en diferents escoles concertades de Barcelona ubicades en entorns d'alta vulnerabilitat i amb risc d'exclusió social ofereix un reforç en l'aprenentatge musical -amb professors del Conservatori Liceu i instruments de qualitat- per afavorir la igualtat d'oportunitats des de la base.

Per fer-ho possible, ha estat imprescindible l'aliança amb la Fundació Conservatori Liceu, que es va materialitzar l'any 2010 sumant el compromís de totes dues fundacions amb l'educació musical i el progrés social. En aquesta fructífera col·laboració i coordinació, també han estat clau les aportacions constants de la Fundació de Música Ferrer-Salat a la renovació dels instruments i equipaments de la Fundació Conservatori Liceu, a més de la creació de nous espais amb tecnologia pionera com és la sala de concerts Live Room. 

El Premi Reina Sofía de Composició Musical

Més de 40 anys després de la seva creació, el Premi Reina Sofia de Composició Musical no només es continua atorgant anualment, sinó que és un dels més prestigiosos a nivell internacional i el millor dotat d'Europa amb 100.000 €.

El jurat del Premi Reina Sofia de Composició Musical està format per un selecte elenc de músics i presidit pel Premi Nacional de Música 2004, Jesús Rueda. A més de rebre el significatiu premi, l'obra guanyadora és interpretada per l'Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española (RTVE).

A partir de l’edició 2015, el guanyador del Premi Reina Sofia de Composició Musical és designat compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya, el circuit de concerts de concerts de Joventuts Musicals de Catalunya, la temporada següent a la concessió del premi. Aquest nomenament implica l’encàrrec de dues obres de música de cambra per a dues formacions diferents, escollides lliurement pel compositor d'entre els grups participants a la temporada de la Xarxa de Músiques.

Nuria Núñez
Nuria Núñez

Concerts

Concerts

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR