×
Juventuts Musicals de Catalunya

NURIA NÚÑEZ

Des de la temporada 2015-16 Joventuts Musicals de Catalunya compta, gràcies al suport de la Fundació de Música Ferrer-Salat, amb la figura del compositor resident de la Xarxa de Músiques, un creador emergent a qui se li encarrega la composició de dues obres concebudes per ser estrenades en el circuit de concerts de Joventuts Musicals. Cada temporada és designat com a compositor resident el guanyador del Premi Reina Sofía de Composició Musical de l’any anterior, en aquest cas 2022, la gaditana Nuria Núñez, premi que atorga la Fundació de Música Ferrer-Salat.

El compositor escriu peces dedicades a alguns dels artistes seleccionats en la Xarxa de Músiques i és en el marc d’aquesta que té lloc l’estrena absoluta. El compositor escull per a quines dues formacions o solistes escriurà les peces, establint així una relació estreta entre compositor i intèrpret. Des de Joventuts Musicals de Catalunya es reforça aquesta feina conjunta organitzant trobades entre l’autor i els dedicataris de l’obra a fi de preparar-ne l’estrena.

NURIA NÚÑEZ (JEREZ DE LA FRONTERA, 1980)

Comença la seva formació en el Conservatori Superior de Música de Córdoba i amplia la seva formació a la Universitat de les Arts de Berlín (Universität der Künste) sota la tutela d’Elena Mendoza i Iris ter Schiphorst, concloent els seus estudis de màster en composició amb la màxima distinció. Completa el seu aprenentatge en cursos i festivals com ara l’IRCAM-ManiFeste (París), el Meisterkurs Orchesterkomposition de la RSO Stuttgart o la Càtedra Manuel de Falla. A més, assisteix a classes magistrals i tallers amb els membres de l’Ensemble Modern (Frankfurt) o amb compositors com Walter Zimmermann, Arnulf Hermann, Jose Manuel López López, José María Sanchez Verdú, Rebecca Saunders, Mathias Spahlinger, Magnus Lindberg, James Dillon i Manuel Hidalgo, entre altres. Ha rebut beques de la Fundació La Caixa i del Servei d’Intercanvi Acadèmic alemany (Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD)), de la conselleria de Cultura de la Junta de Andalucía i de la Fundació Autor.

El seu catàleg inclou obres per a diverses formacions que han estat interpretades a Espanya (Auditori Nacional de Música a Madrid, Museu Reina Sofía, Teatres del Canal, Teatre de la Zarzuela, Gran Teatre Liceu, Festival Mixtur de Barcelona, Festival d’Alacant, Auditori de Zaragoza, L’Auditori de Barcelona, Teatre Central de Sevilla, Teatre de la Maestranza, Gran Teatre Falla de Cadis,…), Itàlia (Acadèmia d’Espanya a Roma), Alemanya (Konzerthaus Berlin, Deutsche Oper, Volksbühne, Haus der Rundkfunk Berlin, Donaueschinger Musiktage, cicle Unerhörte Musik del BKA Theater, Ackerstadt Palast, Haus der Kulturen der Welt, Oper Wuppertal, cicle Ars Nova de la Ràdio SWR en Biberach, 15. Festival de Primavera de Weimar (15. Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik), Europäischen Wochen Passau…, Àustria (Raum Salmgasse), Rússia (Rakhmaninov Hall del Conservatori Txaikovski de Moscou), França (París, Festival IRCAMManiFeste, Col·legi d’Espanya), Eslovènia (Ljubljana, 14th World Saxophone Congress), Colòmbia (Bogotà, Auditori Fabio Lozano), Mèxic (Festival Ponts), per a orquestres com l’Orquestra Nacional d’Espanya, la Rundfunk Sinfonieorchester (RSB) Berlin, la RSO Stuttgart, la Jenaer Philarmonie, la Loh-Orchester Sondershausen, la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), l’Orquesta Filharmónica de Málaga, la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i ensembles com l’Ensemble Intercontemporain, Ascolta Ensemble, Studio New Music of Moscow, Modern Art Ensemble Berlin, Trio Transmitter, Liminar Ensemble, Taller Sonor, Ensemble CrossingsLines o l’Ensemble DieOrdnungderDinge.

El seu treball s’ha vist reconegut amb distincions i premis com ara el XXXIX Premi de Composició Reina Sofía de la Fundació Ferrer-Salat, el Premi de Roma atorgat per l’Acadèmia de les Arts alemanya Vila Massimo-Casa Baldi, la residència artística en Vila Aurora (Los Angeles, 2015) atorgada pel Ministeri d’Exteriors alemany, la beca de postgrau en la Graduiertenschule de la Universitat de les Arts de Berlín (durant dos anys per a la realització del projecte escènic per a mainada Bestiarium), el Primer Premi i Premi del Públic (Bärenreiter Preis) del concurs de composició per a orquestra del 15 Festival de Primavera de Weimar (2014), la residència en l’Acadèmia Estatal de Turíngia en Sondershausen (2013, amb l’encàrrec d’una nova peça per a orquestra), el tercer premi en la VII Jurgenson International Composer’s Competition (atorgat pel Centre per a la Música Contemporània de Moscou) o la nominació per al European Composer Award del Festival Young Euro Classic Berlin (2012, per la seva peça Donde se forjan las quimeras). El 2011 va obtenir el premi Promoció d’Estrenes per a Joves Compositors de l’Acadèmia de Música Contemporània de la JONDE i el Ministeri de Cultura d’Espanya; el 2009 el Premi de Composició CDMC de l’INJUVE i el 2007 el Primer Premi en el XVIII Premi Joves Compositors Fundació Autor-CDMC (2007). Aquest mateix any va ser triada per representar a Espanya en la tribuna de compositors International Rostrum of Composers de la UNESCO. El 2017 va guanyar una de les Beques Leonardo de la Fundació BBVA amb la qual va portar a escena la seva òpera per a nens, La isla, mereixedora del Premi a la Millor Òpera i Premi del Públic en els Young Audience Music Awards 2020 de Jeunesses Musicals International i RESEO.

En els últims anys el compromís no només amb la creació de nous públics sinó també amb la creació de nou repertori per al públic actual, ha fet que treballi en propostes que impliquin joves audiències com la residència en l’Orquestra de la Ràdio de Berlín (Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, RSB) per al projecte Rapauke macht Musik per a mainada de 3 a 7 anys, les òperes Kleines Stück Himmel (òpera per a infants des de 2 anys, encàrrec de Deutsche Oper Berlin), La isla (vídeo-òpera per a públic des d’11 anys, encàrrec de la Fundación BBVA), El sueño del señor Rodari (òpera de càmera amb teatre d’ombres des de 6 anys, a l’Acadèmia d’Espanya a Roma) i Bestiarium, teatre musical interactiu per a públic a partir de 6 anys (coproducció del Senat de Berlín, la Fundacion Einstein, l’Haus der Kulturen der Welt i Volksbühne Berlín).

L’obra de Núñez Hierro se sustenta en l’exploració de la dualitat intèrpret/instrument i en l’aprofundiment de les múltiples relacions que estableixen mútuament, amb l’espai escènic i amb el públic. En les seves obres empra tècniques instrumentals esteses, amplificacions i integració de la veu, i incorpora objectes sonors amb qualitats escèniques amb l’objectiu d’expandir les possibilitats expressives dels intèrprets i investigar en noves formes de comportament i comunicació amb l’oïdor.

D’altra banda, el seu treball deixa veure un fort vincle amb la naturalesa i els éssers vius i planteja una manera de pensar la música inspirada en l’estudi de les xarxes de comportament animal. Per a la compositora, els humans, com qualsevol sistema animal integrat per ens individuals, establim relacions entre nosaltres per sobreviure en la naturalesa que no són més que una reproducció a gran escala dels sistemes cooperatius no-humans d’insectes o microorganismes. La música es compon prenent com a punt de partida aquestes relacions per teixir geometries sonores vives, com petits organismes que proporcionen coordenades a la nostra oïda creant una vasta xarxa de connexions formals que modelen la memòria de cada oïdor.

LA FUNDACIÓ DE MÚSICA FERRER-SALAT, AMB LA XARXA DE MÚSIQUES

La figura del compositor de la Xarxa de Músiques és possible gràcies al suport de la Fundació de Música Ferrer-Salat, creada a Barcelona l’any 1982 per Carles Ferrer-Salat, home emprenedor i polifacètic, per tal d’impulsar i divulgar la música clàssica contemporània.

El seu objectiu inicial era estimular la creació musical en les seves diferents modalitats i, sobretot, contribuir al fet que la música dels compositors fos interpretada, escoltada i difosa. Així, en aquesta primera etapa, la fundació va centrar les seves activitats en la convocatòria i adjudicació, amb una periodicitat anual, del Premi Reina Sofía de Composició Musical, circumscrit essencialment a l’àmbit nacional.

Després del decés del fundador el 1998, el seu fill D. Sergi Ferrer-Salat, va passar a ocupar la Presidència i va ampliar progressivament el seu marge d’actuació. Pel que fa al Premi Reina Sofía de Composició Musical, es decideix estendre la seva àrea de influència, obrint la convocatòria a compositors internacionals, i incorporant al seu jurat a prestigiosos membres, procedents també d’altres països. Avui dia és un guardó consolidat a nivell nacional i internacional.

L’any 2007 es va iniciar la col·laboració amb el Festival Internacional de Jazz de Barcelona, mitjançant l’organització i patrocini en el marc del festival d’un cicle propi de concerts, sempre centrat en una temàtica concreta. Ampliant així el ventall d’artistes presents al festival, s’ha contribuït a la projecció internacional del mateix i enriquir l’oferta cultural de la ciutat de Barcelona.

L’any 2010, en el marc del seu compromís amb l’educació musical en el nostre país, que la Fundació de Música Ferrer-Salat considera un element fonamental en la formació de persones i, com a tal, pedra angular del progrés social, s’inicia una estreta col·laboració amb el Conservatori Superior de Música del Liceu. Aquesta cooperació veu la llum amb les Beques de Música Joves Promeses per a estudis en el Conservatori del Liceu, destinades a promoure l’excel·lència musical de joves músics en els àmbits de la Música Clàssica, Contemporània, el Jazz i la Música Moderna.

Des de la seva gènesi, aquesta aliança amb el Conservatori no ha cessat de desenvolupar-se mitjançant múltiples iniciatives, com l’organització de Classes Magistrals a càrrec d’artistes de renom internacional durant tot l’any, la informatització del procés d’assignació i reserva de les aules d’estudi o l’adquisició de múltiples pianos Yamaha per oferir als estudiants les màximes facilitats i unes condicions idònies per als seus estudis.

El Premi Reina Sofía de Composició Musical

La Fundació de Música Ferrer-Salat està destinada a estimular la creació musical en les seves diferents modalitats i facilitar als compositors la possibilitat que la seva música pugui ser interpretada, escoltada i difosa. Amb aquest objectiu, la fundació atorga el Premi Reina Sofía de Composició Musical. La Fundació de Música Ferrer-Salat agraeix a Sa Majestat la Reina Sofía que hagi acceptat cedir el seu nom al Premi. La Fundació de Música Ferrer-Salat, així mateix, agraeix a l’Orquestra Simfònica de Radiotelevisió Espanyola que hagi interpretat i estrenat totes les obres premiades del Premi Reina Sofía de Composició Musical.

A partir de l’edició 2015, el Premi Reina Sofía incorpora en les seves bases que el guanyador serà designat compositor de la Xarxa de Músiques a Catalunya, el circuit de concerts de Joventuts Musicals de Catalunya, en la temporada següent a la concessió del premi. Aquest nomenament implica l’encàrrec d’un mínim de dues obres solistes o de música de cambra per a dos artistes o grups diferents. Aquestes formacions, les escollirà lliurement el compositor d’entre els grups participants en l’esmentada temporada de la Xarxa de Músiques.

Nuria Núñez
Nuria Núñez

Concerts

Concerts

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR