×
Juventuts Musicals de Catalunya

POLIFEM CONSORT

40è Festival Francesc Viñas

Anna Urpina, violí concertino i direcció - Vadym Makarenko, violí - Jordi Armengol, viola - Nicola Brovelli, violoncel - Mario Lisarde, violone - Rafael Bonavita, tiorba - Aurora Peña, soprano - Jordi Domènech: clavicèmbal i direcció
L’OMBRA de FARINELLI

Més enllà de l’absolut domini de les òperes de Händel -en quant a música barroca, és clar- als actuals escenaris i discografies, la primera meitat del segle XVIII va estar dominada per compositors italians com ara Porpora, Vinci, Hasse, Giacomelli, Leo i per una de les manifestacions canores més contradictòries de la història de la música: els castrats. Destacada d’entre tota una constel·lació d’estrelles, trobem la figura de Farinelli, el castrat soprano de Nàpols que, amb una carrera de només 15 anys, va revolucionar l’art del cant i el concepte de virtuosisme i va deixar la seva petjada a la història del cant. La seva ombra va condicionar l’obra i les carreres de tots els compositors i cantants que varen aparèixer després d’ell.
El concert recupera alguna de les àries que Farinelli va convertir en la seva targeta de presentació i cavall de batalla, amb autors com ara Porpora, Broschi i Hasse que li van escriure algunes de les àries més virtuoses i intricades de la història. La veu de Farinelli al nostre concert serà la de la jove soprano valenciana Aurora Peña, d’una vocalitat brillantíssima i pasmós virtuosisme. El concert, a més, inclou àries i simfonies de re-estrena i que s’han transcrit expressament per l’ocasió.

Programa

A.VIVALDI
Simfonia de l’òpera Il Farnace
      Allegro-Andante
A.VIVALDI
Gelido in ogni vena (de Farnace)
A. SCARLATTI
Miei fidi a vendetta (de Carlo, rè d’Allemagna)
N. PORPORA
Simfonia de Calcante ed Achilla
      Maestoso-Cantabile-Allegro
A. VIVALDI
Alma oppressa (de La fida ninfa)
G.F. HÄNDEL
Lascia la spinal (d’Il trionfo del Tempo e del Disinganno)
A. SCARLATTI
Simfonia de La caduta de i Decemviri
      Allegro-Cantabile-Allegro
R. BROSCHI
Son qual nave ch'agitata (d’Artaserse)

Veure biografies

Biografies

POLIFEM CONSORT es nodreix d’alguns dels principals especialistes de la música antiga del nostre país i que actuen habitualment amb formacions, directors i solistes de reconegut prestigi mundial com ara Jordi Savall, Fabio Biondi, William Christie o Marc Minkowsky.
Anna Urpina, concertino, ha actuat al costat de grans estrelles com ara Cecilia Bartoli, Philipe Jaroussky o Enrico Onofri, amb les formacions europees Les Musicens du Prince, Ensemble Artaserse, Freiburger barockorchester, Age of Enlightenment.
Jordi Domènech, clavicèmbal i direcció, ha actuat com a solista al Teatro allà Scala de Milà, el Gran Teatre del Liceu o el Musikverein de Viena, amb grups com ara Europa Galante, Venice Baroque Orchestra, Wiener Akademie o La Fura dels Baus, al costat de Xavier Sabata, Vivica Genaux, Sonia Prina entre d’altres.

Nascuda a València, AURORA PEÑA ha estat guanyadora del Primer Premi de Cant del Concurs Internacional de Música de Les Corts 2021, Primer premi en el Concurs Concurs Internacional de Cant Lírico Germans Pla Ciutat de Balaguer 2021, ha rebut el Premi Extraordinari Ferrer-Salat en el Concurs Internacional Tenor Viñas 2021. Premi Especial en el Concurs Internacional Martí i Soler 2017, Premi Talent Jove en 2016 i Tercer Premi i Premi del Públic en el Concours International de Chant Baroque de Froville (França 2015). Debuta en el Teatro Real amb Dido & Aeneas en 2015 i en la seva creixent carrera ha debutat com a solista en sales com la Wiener Konzerthaus, Palau de la Música Catalana, Teatro de la Zarzuela, Auditorio Nacional de Música de Madrid, Auditorium de Belém a Lisboa, Palau de les Arts, Beit Hatfutsot Auditorium de Tel Aviv, Palau de la Música de València, Teatre de Palma, entre altres.
Així mateix, ha cantat sota la batuta de directors com Paul Agnew, Wolfgang Katschner, Aarón Zapico, Martin Gester, Jordi Doménech, Virginia Martínez, Karl Friedrich Beringer, Luis Antonio González, Esteban Mazer, Xavier Puig Ortiz, Pau Jorquera, Nicolae Dohotaru, Daniel Ros, Mónica Pustilnik, Gerassim Voronkov, Albert Recasens o Riccardo Serenelli. En el camp de l'òpera ha interpretat títols entre els quals destaquen Rigoletto (Gilda 2020); Don Pasquale
(Norina, 2021); La Serva Padrona (Serpina, 2020); La Sonnambula (Lisa, 2016); Acis & Galatea de Handel (2021); Besse (Inquisitor, 2021); Carmen (Frasquita 2017); Orlando de Händel (Angelica 2016); Die Zauberflöte de Mozart (Pamina, 2015); L’occasione fa il ladro (Berenice, 2015); Los Elementos de Literes (2019); Vendado es amor de Nebra (2020); Dido & Aeneas de Purcell (Teatro Real, 2015). Entre els seus pròxims debuts es troba L’elisir d’amore (Adina). En el camp del concert, destaquen les seves interpretacions solistes d'obres cèlebres com Carmina Burana d’Orff, Messiah de Handel; Magnificat de Bach, Requiem i Exsultate jubilate de Mozart, Stabat Mater de Pergolesi (2021), Stabat Mater de Dvôrák, entre altres. Així mateix, ha estrenat obres contemporànies com Salve Regina de Ciccolini o The Lost Labyrinth de K. Houben. Aurora ha enregistrat com a solista el CD Amoroso Señor - Cantadas de José de Torres, així com: Scarlatti, L’Asunzione della Beata Vergine amb Ensemble Baroque de Monaco i La Guerra de los Gigantes amb l'Orquestra Barroca de Granada. Aurora es va formar en el Conservatori Superior de València, on va obtenir Títol Superior de Cant,
i va continuar la seva formació en la Escola Superior de Música de Catalunya, on va obtenir el seu màster d’interpretació de la música antiga. Així mateix, és Llicenciada en Filologia Anglesa per la Universitat de València i ha rebut diversos premis literaris. www.aurora-pena.com

La violinista ANNA URPINA, un fenomen emergent de l'escena europea de la Música Antiga, no para de rebre elogis per les seves importants i personals interpretacions del repertori que recórrer des del segle XVII fins al XXI. Deixeble directa del gran violinista Enrico Onofri, solista de la gira Ambronay European Baroque Academy, ha actuat en nombrosos Festivals a Anglaterra, Noruega, Polònia, Espanya actuant amb reconeguts ensembles com Les Musiciens du Prince, Orquestra Age of Enlightement, Vespres d'Arnadí, Freiburger Barockerorchetser, European Union Baroque Orchestra i Concertino assistent de Orquestra Barroca de Barcelona, entre d'altres.
Anna Urpina (1988) es forma a Madrid, a la Universitat de Madison-Wisconsin amb Vartan Manoogian, al Royal Conservatoire Bruxelles amb Shirly Laub i a la Hochschule für Musik Leipzig amb Mariana Sirbu. Ha rebut classes de Paul Kantor, Eva Graubin, Mimi Zweig, Pinchas Zukerman, Gerard Claret, Natalie Boyarsky, Alexander Kerr, Masao Kawasaki, Serguei Fatkoulin, Latica Honda-Rosenberg, Stephan Picard, Vera Beths. En música antiga s'ha format a Itàlia amb Enrico Onofri i Fabio Biondi, a França amb Gilles Colliard i a l'ESMUC amb Manfredo Kraemer i Emilio Moreno.
Ha estat concertino i solista de la JONC, la JONDE i membre de la Gustav Mahler Jungendorchester, EUYO i Orquestra Schleswig -Holstein, actuant en sales tan prestigioses com Musikverein de Viena, Konzerthaus de Berlin Concertgebouw Amsterdam i Berliner Philarmonie. Ha obtingut primers premis en el Concurs de Xàtiva i el Concurs Marcos Pedro Jimeno. També ha obtingut premis en els concursos Arjau i Nacional de Salou, en el concurs Internacional Violines por la Paz, en el concurs de Sant Anastasi, a la New Tenuto Competition de Bèlgica i finalista del concurs Primer Palau. Guanya també el concurs del Real Conservatori de Madrid per tocar com a solista a l'Auditori Nacional i el concurs de Laureados del Reial Conservatori de Brussel·les.
Ha actuat en festivals com Aspen Music Festival, Madeline Island Music Camp, Kronberg Academy, Verbier Festival, FEMAS, FeMAP, Brigthon Early Music Festival, Festival Noches en los Jardines del Real Alcázar Sevilla, Festival de Torroella de Montgrí i va ser artista resident de l'Ateneu Barcelonès (2013) i artista resident de la Clàssica Jove de l’Atlàntida de Vic (2021). Col·labora regularment amb Cecilia Bartoli en la seva orquestra Les Musiciens du Prince, actuant a les millors sales d’Europa i al Festival de Salzburg 20-21. Toca un violí David Bagué 2007 i un Eduard Sitjes 2019.

Jordi Domènech, direcció
Nascut a Manlleu (Barcelona), JORDI DOMÈNECH estudia piano a l’Escola de Música de Vic, a l’Estudi Àngel Soler i al Conservatori Superior de Música de Barcelona amb Fina Colomer, Àngel Soler, Ma Jesús Crespo i Joan Havill. Paral·lelament estudia cant amb Josep Benet, Charles Brett -a la Royal Academy of Music-, Laura Sarti - a la Guildhall School of Music and Drama-i amb Salvador Parron.
Ha actuat amb els principals cors i orquestres de l’estat espanyol i amb els grups Europa Galante, Hyppocampus, La Colombina, Orphenica Lyra, Estil Concertant, Early Opera Company, Il Giardino Armonico, Wiener Akademie, Vespres d’Arnadí, Venice Baroque Orchestra, London Baroque i Al Ayre Español als principals festivals europeus (Granada, Innsbruck, Amsterdam, Praga, Lisboa, Ambronay, Bruges, etc.) Ha participat en l’estrena de les obres Passione Secondo Matteo, d’Adriano Guarnieri i de l’òpera Tat’jana, de Corghi, pel Teatro alla Scala de Milà, El sueño del señor Rodari, de Nuria Nuñez-Hierro a Roma, Marie, de German Alonso al Teatro Real i L’Adéu de Lucrècia, de Santos per la inauguració del nou Teatre Lliure. Ha participat també al Carmina Burana de La fura dels baus, amb qui ha visitat Argentina, Lublijana, Alemanya, Holanda i Portugal.
A l’òpera ha cantat en produccions de Dido i Enees de Purcell, Tito Manlio, Orlando furioso, Ercole sul Termodonte i Bajazet de Vivaldi, Carlo, Rè d’Allemagna, d’Scarlatti (Teatro Massimo de Palerm), La Didone, de Cavalli, amb Europa Galante (Venècia, Torí i al Teatro alla Scala de Milà), L’Orfeo i L’Incoronazione di Poppea (a l’Staadsoper d’Hamburg i al Gran Teatre del Liceu) de Monteverdi, Agrippina, Giulio Cesare in Egitto (al Gran Teatre del Liceu), Rodelinda i Belshazzar (al Festival Händel de Halle i al Musikverein de Viena) de Händel, Boris Godunov de Mussorgky i els papers principals de les òperes La Catena d’Adone de Mazzocchi pel Festival d’Innsbruck, Orfeo ed Euridice de Gluck per l’Òpera de Sabadell, Radamisto de Händel a Los Àngeles i Orlando també de Händel a la Maestranza de Sevilla i l’Auditori de Saragossa. En el camp de l’oratori ha fet, durant 8 anys, l’integral de les cantates de Bach a Madrid amb Hippocampus, a més de la Missa en si, la Passió segons Sant Mateu, la Passió segons Sant Joan i el Magnificat, i l’Stabat mater de Pergolesi, Messiah, La ressurrezione, Israel a Egipte de Händel, i més de 150 concerts de Carmina Burana d’Orff i recitals amb orquestra, grups de cambra, piano i arpa. Darrerament ha debutat com a clavicembalista i director musical a la producció Acis i Galatea de Händel al Teatre Auditori de Sant Cugat, amb la direcció escènica d’Albert Arribas. Ha rebut premis de piano i cant (Premi al millor contratenor al Francesc Viñas 1998).

Polifem Consort
Polifem Consort

Concerts

20/08/23
20:00 h
JM de Moià –
Les Faixes (Moià)
20€ (socis 15€)
Finalitzat
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR