×
Juventuts Musicals de Catalunya

ANTON BRUCKNER, INTEGRADOR DE CEL I TERRA

Orquestra Simfònica Segle XXI

Orquestra Simfònica Segle XXI, direcció: Jordi Mora; PAX Cor de Cambra, direcció: Esteve Costa; Cor Càrmina, direcció: Daniel Mestre; Solistes: Ulrike Heller (solista soprano); Severine Maquaire (solista mezzosoprano); Joan Francesc Folqué (Solista tenor); Pau Armengol (solista baríton)

Hi ha compositors que les seves obres instrumentals sonen celestials i les celestials sonen instrumentals, tenen d'aquesta forma la difícil però fascinant capacitat d'unir el cel amb la terra. Un és Johann Sebastian Bach i l'altre Anton Bruckner.

Quan encara no havia acabat la seva 6a Simfonia, Bruckner va començar a escriure el Te Deum. La força integradora d'aquestes dues obres tan diferents composades simultàniament mostra clarament la seva grandiositat, poder escoltar-les juntes es torna un privilegi.

Venda d'entrades

Programa

Programa

Part I
Simfonia n. 6 en la major WAB 106, d’A. Bruckner
Maestoso
Adagio. Sehr feierlich
Scherzo. Nicht schnell — Trio. Langsam
Finale. Bewegt, doch nicht zu schnell

Part II
Te Deum (simfònicocoral) WAB 45, d’A. Bruckner
Te Deum laudamus' - Allegro, Feierlich, mit Kraft,
"Te ergo quaesumus" – Moderato, 
"Aeterna fac" – Allegro, Feierlich, mit Kraft, 
"Salvum fac populum tuum" – Moderato, 
"In Te, Domine speravi" – Mäßig bewegt,

Veure biografies

Biografies

Orquestra Simfònica Segle XXI

L'Orquestra Simfònica Segle XXI és una entitat cultural sense ànim de lucre que té com a finalitats prinipals la divulgació i pedagogia vers el gran repertori simfònic. La seva activitat principal consisteix en un curs internacional d'orquestra pensat per reunir músics d'alt nivell i de totes les edats amb l'objectiu de treballar repertori orquestral amb una visió pedagògica rigurosa que es centra en la comprensió de l'obra y del compositor.
L’orquestra es va crear l’any 1999 quan s’organitzà el primer encontre, es fa amb la idea que la fa única; la de tocar en ordre cronològic els grans cicles dels referents simfònics. Aquests encontres orquestrals s’han anat repetint any rere any, entre una i diverses vegades anualment. Un dels primers reptes va ser el d’abordar l’integral de Beethoven. També s’han abordat grans figures com Brahms, Schumann, Schubert o Bruckner.
Les trobades de l’orquestra es realitzen en format intensiu amb una durada d’entre una i dues setmanes, en funció de la producció, al mes de juliol. A més, l’entitat també organitza un curs internacional d’interpretació musical per a grups de cambra i solistes a Sabadell.
S’ha acompanyat a grans solistes tant nacionals com internacionals i s’ha donat a nombrosos músics joves del país l’oportunitat de tocar grans obres com a solistes, havent creat un espai ideal on l’entrega i l’amor per la música sense fissures. Una de les principals característiques de l’orquestra és que no hi ha una plantilla fixa, sinó que es regenera a cada encontre.
 

Jordi Mora (Director, OSSXXI)

Nascut a Barcelona, hi realitza els seus primers estudis musicals al Conservatori Superior de Música. A Alemanya es gradua a la Hochschule fu?r Musik de Wu?rzburg en oboè i es
llicencia en Musicologia i Filosofia a la Universitat de Munich amb la tesi «L’estructuració de les funcions verticals en la instrumentació de l’obra simfònica de Beethoven».
Estudia direcció orquestral i fenomenologia de la música principalment amb Sergiu Celibidache,
participa en nombroses clases magistrals i cursos de direcció a la Universitat de Mainz, a Munich amb la Mu?nchner Philharmoniker, així com altres cursos a Trier, Londres, Stuttgart i París.
Ha estat director titular de l’Orquestra Nacional de Grècia i de l’Orquestra Simfònica del Vallès. Com a director  Alemanya, Líban, Estat espanyol, França, Itàlia, Estats Units, Rússia, Romania, Grècia, Argentina i Veneçuela.

Realitza una àmplia tasca pedagògica, especialment a l’Estat espanyol, Suïssa (Fondation Rèsonnance), Alemanya, Bèlgica (Conservatoire de Mons), Holanda i Argentina (Fundación
Cultural). Ha estat membre del jurat de diversos Concursos Internacionals (Mitroupoulos, Tàrrega, La Sènia). El 2003 va ser nomenat professor de direcció orquestral a l’Escola Superior
de Música de Catalunya i el 2010 professor convidat de la Grieg-Akademie a Bergen (Noruega).
Actualment és el director de l’Orquestra Simfònica Segle XXI i de la Bruckner Akademie Orchester, orquestra amb la qual ha realitzat la integral de les simfonies d’aquest compositor.
El 2013 va ser nomenat Principal Director convidat de l’Orquestra Filharmònica del Líban, on està
realitzant el cicle de les simfonies de Xostakóvitx, i el 2014 de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae. Ha dirigit recentment la Simón Bolívar de Caracas i l’Orquesta Nacional de Argentina.

Cor Càrmina

Fundada l’any 1972 pel mestre Jordi Casas i Bayer, la Coral Càrmina ha esdevingut un dels cors de referencia en el món coral català en els darrers 40 anys. Ha estat dirigida en diferents etapes per Josep Pons, Francesc Guillén, Josep Vila, Alfred Cañamero,
Montserrat Ríos, Fernando Marina i Gorka Sierra. Des del 2013, Daniel
Mestre n’és el director. El cor ha treballat també amb directors de prestigi internacional com Edmon Colomer, Laszlo Heltay, Christopher Hogwood, Antoni Ros Marbà, Salvador Mas, Andrew Parrott o Ton Koopman, entre molts altres. El seu repertori
abasta des de la polifonia medieval fins a les composicions més actuals, però la
Coral Càrmina ha tingut sempre un interès especial pels compositors catalans  contemporanis. Des del 1986 fins al 2002 fou el cor col·laborador de l’Orquestra de Barcelona i Nacional de Catalunya, amb la qual va interpretar més de 75 obres simfonicocorals en més d’un centenar de concerts.
Aquesta dilatada experiència i la contínua aposta per la qualitat i expressivitat vocal li han permès seguir participant activament a les grans sales de concerts i amb orquestres nacionals i internacionals de prestigi. Càrmina ha realitzat diversos enregistraments entre els quals destaquen Tosca amb el director A. Rahbari, L’alta naixença del rei en Jaume de Gerhard amb E. Colomer, A vision of Ariel de Saminsky amb J. Mester, el Psalm 126 de Philip Glass amb K. A. Rickenbacher, l’Stabat Mater de S. Brotons o El Llibre Vermell de X. Benguerel.

Daniel Mestre (director, Cor Càrmina)

Nascut a Igualada i format a l’Escolania de Montserrat i als Conservatoris de Badalona i Barcelona, on estudia violí, piano i cant. Es gradua en Direcció d’Orquestra amb les màximes
qualificacions al Conservatori de Viena amb R. Schwarz i G. Mark. Ha sigut Director del Cor de l’Òpera de Ciutat del Cap (Sud-àfrica) on debuta al capdavant de la Cape Philharmonic.
Director assistent del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i del Gran Teatre del Liceu amb òperes com l’Elisir d’amore, Cléopatre o Parsifal.
Director titular del Coro de la Orquesta Ciudad de Granada i de la Coral Càrmina. És professor al Conservatori Superior de Música del Liceu. És director de la seva Jove Companyia
d’Òpera i de l’ESMuC, on ha dirigit el seu Taller d’Òpera amb òperes de Mozart, Britten, Donizetti o Handel. Ha dirigit algunes de les orquestres més importants del país i ha sigut convidat a diversos festivals internacionals a Itàlia, Hongria, Argentina i la Xina.

Pax Cor de Cambra

Pax Cor de Cambra és un conjunt vocal nascut el 2012 a Sabadell. El seu origen es troba en un grup de cantaires reunits per tal de participar al projecte de final de la carrera de direcció de cors del seu director, Esteve Costa.

Pax Cor de Cambra treballa repertoris de totes les èpoques i gèneres des de l'Edat Mitjana al segle XXI, fent atenció especial la música coral catalana dels nostres dies.

D'entre les actuacions que el cor ha ofert arreu de Catalunya, destaquen la participació al Cicle Coral de Sant Feliu de Llobregat, al Cicle de Música Sacra Coral del Monestir de Sant Cugat del Vallès, al Cicle d’Orgue de La Sénia, al Festival Internacional Musiquem Lleida o al 50è Festival Internacional de Cant Coral de Barcelona o al Simposi Mundial de Cant Coral celebrat el 2017 a Barcelona. Ha actuat sota les batutes de Xavier Puig, Salvador Brotons, o Mireia Barrera. Ha compartit escenari amb diversos cors de Catalunya, amb intèrprets com Albert Guinovart o Álvaro Metzger i amb formacions com la Cobla Sant Jordi i l'Orquestra Simfònica del Vallès.

L'octubre de 2016 va enregistrar sis obres del jove compositor tortosí i cantaire del cor Josep Ollé i Sabaté. Pax Cor de Cambra fou finalista i guardonat al 38è Certamen Coral Fira de Tots Sants de Cocentaina el 2018, i ha estat cor pilot dels cursos de direcció coral de la FCEC en diverses ocasions.

Esteve Costa i Ventura (director Pax Cor de Cambra)

Nascut a Castellar del Vallès, cursa el Grau Professional de cant al Conservatori de Sabadell, i es llicencia en Filologia Francesa a la UAB. S’endinsa en el camp de la direcció als cursos de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC) i ha assistit a les classes magistrals organitzades per la Federación de Coros de la Región de Murcia (FECOREM) amb professors com Pablo Heras-Casado, Josep Vila, Harry Christophers, Gary Graden, Martin Schmidt, o Vytautas Miskinis, entre d'altres. El 2012 va completar els estudis superiors de direcció coral a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) cursats amb Josep Vila i Johan Duijck. Té una àmplia experiència com a cantaire en la qual destaquen els deu anys al cor Lieder Càmera i les col·laboracions amb altres cors catalans i internacionals.

Ha treballat de manera estable amb cors de diverses poblacions com ara la Coral Belles Arts i l’Escolania-Coral Sant Agustí de Sabadell, Quòdlibet Grup Coral de Molins de Rei, el Cor Exaudio i el Cor d'Homes d'Igualada, i ha format part dels equips tècnics de la FCEC i de Corals Joves de Catalunya. També ha exercit la docència a diferents centres del Vallès i ha fet de director convidat a cors de Catalunya i Anglaterra. Actualment, a banda de Pax Cor de Cambra, dirigeix el Cor Albada de l’Agrupació Cor Madrigal, és professor de secundària i del conservatori municipal de Música de Sabadell.

El desembre del 2023 va publicar amb Ficta un àlbum monogràfic dedicat a la música coral de Josep Ollé i Sabaté, com a director del Cor Pedrell.

Solistes

Ulrike Heller (solista soprano)

Nascuda a Meran (Tirol del Sud),estudia piano i cant a la Universitat deMúsica i Art Dramàtic de Viena. Esgradua el 2002 amb les màximes qualificacions. Amplia els estudis a Barcelona amb M. D. Aldea, À. Soler, M. Pujol i F. Poyato i treballa regularment amb el pianista Mark Hastings. Actualment és professora a l’Escola Coral del Palau de la Música Catalana. Solista del Wiener Kammerchor i l’Arnold Schoenberg Chor. L’any 2015 guanya el Premi Extraordinari del Conservatori Superior del Liceu i el Primer Premi de Joventuts Musicals d’Espanya. L’han acompanyada l’OBC, l’Orquestra Simfònica del Vallès i l’Orquesta Ciudad de Granada, entre d’altres, amb obres com el Rèquiem de Brahms, Carmina Burana d’Orff, Missa en do m de Mozart, Messies de Handel o cantates de Bach. Pròximament interpretarà la Cantata sobre la mort de Josep II de Beethoven amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Jove de l’Orfeó Català i el Carmina Burana amb la Banda Municipal de Barcelona.

Severine Maquaire (solista mezzosoprano)

Nascuda a París, hi conclou el Màster en l’especialitat de cant, així com en literatura francesa i italiana.
Ha interpretat personatges com ara Cherubino, Oreste, Siebel i, més recentment, la bruixa (Dido i Eneas), Carmen, Miss Quickly i una de les Valquíries. Com a actriu cantant, ha actuat en festivals internacionals com Avignon i Sibiu.
Ha treballat amb directors com G. Prêtre o P. Boulez. Ha cantat en produccions a l’Òpera de París i a Rouen amb papers solistes. Ha cantat amb l’Orchestre National de Lorraine i amb l’Orchestre Philarmonique de Radio France. Ha treballat en ensembles com Les Arts Florissants, el Chorwerk Ruhr i el Det Nortske Solistkor. Col·labora amb l’Ensemble Link i amb la companyia de dansa MAD.
Ha actuat amb la Thessaloniki State Symphony Orchestra i amb orquestres romaneses (Târgu-Mure?, Timi?oara, Radio-Orquestra…).
És membre de la Dortmunder Oper i interpretarà el paper d’alto al Rèquiem de Mozart i a La Muette de Portici d’Auber la temporada vinent.

Joan Francesc Folqué (Solista tenor)

Compaginant amb la carrera d’Humanitats comença a estudiar cant amb Marta Mathéu. Graduat en interpretació de Cant Clàssic i Contemporani a l’ESMuC amb la mezzosoprano Mireia Pintó.
Actualment estudia el Màster d’Òpera a la Universität fu?r Musik und darstellende Kunst a Viena, amb P. Edelmann i R. Vargas.  Ha treballat amb directors com M. Minkowski, E. Ortner, S. Brotons, P. González i D. Gil de Tejada. Com a solista ha interpretat obres com Petite Messe Solennelle (Rossini), Requiem (Mozart), Te Deum (Bruckner)
i cantates de Bach amb la Bach-Académie d’Aix-en-Provence.

Ha interpretat a Don Basilio a Le Nozze di Figaro i a Nemorino a L’Elisir d’Amore. També ha debutat amb Don Ottavio (Don Giovanni) i Ferrando (Così Fan Tutte).

Pau Armengol (solista baríton)

Nascut a Sabadell, inicià els seus estudis de piano i solfeig a la mateixa ciutat. S'ha format vocalment amb Carlos Chausson i, a més, ha rebut lliçons de mestres com Jaume Aragall, Eva Mei, Celso Albelo, Matthias Goerne, Mariella Devia o Plácido Domingo.

Després d’obtenir el títol de doctor en Química Teòrica i Computacional per la Universitat Autònoma de Barcelona, va guanyar el Concurs Mirna Lacambra per a accedir a l'Escola d'Òpera de Sabadell, on va desenvolupar el rol de Leporello (Don Giovanni). Posteriorment fou seleccionat pel Centre de Perfeccionament Plácido Domingo del Palau de les Arts Reina Sofía de València, on va completar la seva formació. 

Ha desenvolupat els rols de Leporello i Don Giovanni (Don Giovanni), Figaro (Le Nozze di Figaro), Dulcamara i Belcore (L’Elisir d’Amore), Colas (Bastian und Bastienne), Frank (Die Fledermaus), Sagrestano (Tosca), The Baritone (The Four Notes Opera), Martino (L'occasione fa il ladro), Sprecher (Die Zauberflöte), Marullo (Rigoletto), Betto di Signa (Gianni Schicchi), Silvio (Pagliacci), entre altres. En el camp de l'Oratori, ha cantat el Retablo de Maese Pedro de Falla, el Requiem de Mozart, la 9a Simfonia de Beethoven, el Pessebre de Pau Casals, les Passions de J.S. Bach, així com nombroses cantates del mateix compositor. Ha cantat en sales i teatres com el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana, l'Auditori de Barcelona, l'Auditorio Nacional de Madrid, el Palau de les Arts Reina Sofía de València, el Palacio Euskalduna de Bilbao, el Teatro Cervantes de Málaga o el Kursaal de San Sebastián, entre altres. Ha estat dirigit per mestres com Gustavo Dudamel, Mark Minkowsky, Susanna Mälki, Antoni Ros Marbà, Roberto Abbado o Plácido Domingo.

Concerts

05/07/24
20:00 h
JM de Sabadell –
Teatre La Faràndula
15€/Socis gratuït
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR