Música en majúscules
El reputat director Ton Koopman es posa al capdavant de la Franz Schubert Filharmonia amb un programa dels que fan afició. A la primera part, ens retrobarem amb la sensibilitat de la violinista Alexandra Soumm que ens commourà amb el seu Bach.
A la segona part, Koopman interpretarà la simfonia més majestuosa de Mozart; la simfonia ‘Júpiter’. Una nit de música en majúscules de la mà de dos talents internacionals.
J.S. Bach: Suite orquestral núm. 3, BWV 1068
J.S. Bach: Concert per a violí i orquestra núm. 2, BWV 1042
J.S. Bach: Concert per a violí i orquestra en sol menor, BWV 1056R
W.A. Mozart: Simfonia núm. 41, KV 551 ‘Júpiter’
Nascut a Zwolle (Països Baixos), Ton Koopman va tenir una educació clàssica i va estudiar orgue, clavecí i musicologia a Amsterdam. Va rebre el Premi d’Excel·lència pels dos instruments. Atret naturalment pels instruments històrics i fascinat per l’estil interpretatiu filològic, Koopman va concentrar els seus estudis en la música barroca, amb especial atenció a J. S. Bach i D. Buxtehude, i aviat es va convertir en una figura destacada del moviment de la “interpretació històrica informada”.
Com a organista i clavecinista, Ton Koopman ha actuat a les sales de concerts més prestigioses del món i ha tocat els instruments històrics més bells d’Europa. Als 25 anys va crear la seva primera orquestra barroca; el 1979, va fundar l’Orquestra Barroca d’Amsterdam, seguida el 1992 per l’Amsterdam Baroque Choir. Combinat com a Amsterdam Barroque Orchestra & Choir, el conjunt aviat va guanyar fama mundial. Amb un repertori que va des del primer barroc fins als últims clàssics, han actuat al Concertgebouw d’Amsterdam, Théâtre des Champs-Elysées i Salle Pleyel de París, Barbican i Royal Albert Hall de Londres, Musikverein i Konzerthaus de Viena, Philharmonie de Berlín, Lincoln Center i Carnegie Hall de Nova York, Suntory Hall de Tòquio, etc.
En els últims anys, Ton Koopman ha estat molt actiu com a director convidat treballant amb les orquestres més prestigioses d’Europa, EUA i Japó.
Ton Koopman ha gravat més de 400 CD i LP per a Erato, Teldec, Sony, Deutsche Grammophon i Philips. L’any 2003 va fundar el seu segell “Antoine Marchand”, un subsegell de Challenge Classics.
Entre els projectes més ambiciosos de Ton Koopman hi ha l’enregistrament de les cantates completes de Bach, una empresa massiva per la qual ha estat guardonat amb el Deutsche Schallplattenpreis “Echo Klassik”, el premi BBC, el premi Hector Berlioz i ha estat nominat al premi Grammy ( EUA) i el premi Gramophone (Regne Unit). A més de les obres de Bach, Koopman ha estat durant molt de temps un defensor de la música del predecessor de Bach, Dieterich Buxtehude, i després de la finalització del projecte de Bach, es va embarcar en l’enregistrament de la Buxtehude-Opera Omnia; l’edició consta de 30 CDs.
Ton Koopman és president de la International Dieterich Buxtehude Society. Va ser guardonat amb la medalla Bach de la ciutat de Leipzig (2006), el premi Buxtehude de la ciutat de Lübeck (2012), el premi Bach de la Royal Academy of Music de Londres (2014) i el prestigiós premi Edison Classical Award (2017). .
Des del 2019 és president de l’Arxiu Bach de Leipzig.
Ton Koopman és professor emèrit a la Universitat de Leiden i al Conservatori de Den Haag, membre honorari de la Royal Academy of Music de Londres, doctor honoris causa a Linz i Lübeck i director artístic del Festival “Itinéraire Baroque”.