"La música de Benet Casablancas, te un sentit formal perfecte. Com un bon constructor, fonamenta des de el baix harmònic un edifici sonor incomparable, expansiu a través d'una magistral orquestració sobretot en el petit format i per a orquestra de cambra, com el concert que sentirem en el que podrem gaudir d'una sonoritat orquestral de gran format. Tot això és degut al seu gran coneixement de la física del so.
Melòdicament, cada nota està pensada i reflexionada, té un perquè. Això passa amb molts pocs compositors avui en dia, que necessiten temps per a compondre, crear una obra. La relació antecedent - conseqüent en la seva música, és modèlica i té un discurs comprensiu.
Els Haikus, son una constant en la música de Benet Casablancas, i denota el seu vast coneixement intercultural que fecunda la seva obra i els aforismes japonesos, son una forma curta, intensa, enigmàtica i a la vegada molt concreta i sintètica. El nostre compositor ha aconseguit ésser un mestre d'aquesta forma.
Casablancas, també té una gran qualitat que és el gran respecte que sent per tota la música pretèrita, de la que és un expert coneixedor i com diria Plató "passa per el sedàs de la raó" del segle XXI la seva vivència de compositors com Montsalvatge o Mompou i els plasma en rics frescs sonors ja que com deia Giuseppe Verdi "tornem als antics i serà un progrés".
Santiago Serrate
director d'orquestra
Benet Casablancas
Compositor resident
Quadern de Haikus (Haikus’ Notebook) (10’)
Romança sense paraules (Homenatge a Granados) (10’)
Dance, song and celebration (Homenatge a Montsalvatge) (11’)
Resta del programa a determinar
Col·loqui previ de presentació del concert a càrrec del Sr Santi Serrate, director
SANTI SERRATE
Nascut a Sabadell, és graduat en piano, contrabaix, composició i direcció d'orquestra. Amplia la seva formació a la Càtedra de Contrabaix de l'Escola Superior de Música Reina Sofia amb Ludwig Streicher, on el 1998 S.M. La Reina lliura el diploma a l'alumne més destacat. Estudia direcció d'orquestra amb Antoni Ros Marbà, Arturo Tamayo, George Hurst i Otto-Werner Mueller.
Dirigeix ??habitualment les principals orquestres espanyoles així com a Portugal, Itàlia, Alemanya, Grècia Xina i Mèxic. El seu compromís amb la música actual es manifesta a través de 122 estrenes mundials i 36 nacionals, concerts i enregistraments discogràfics amb el Grup Modus Novus i la Fundació Sax Ensemble, de la qual ha estat patró i director musical.
Com a director líric i de ballet ha obtingut gran èxit de crítica i públic a l'Auditori de Galícia, al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, ??al Teatre Principal de Mallorca, al Teatre Real i el de la Zarzuela de Madrid, al cicle Òpera a Catalunya, al Palau de les Arts de València, al Teatre de la Mestrança de Sevilla, al Theater Chemnitz i amb el Ballet de Lió. Ha dirigit les estrenes a Espanya de L'Ape Musicale de Lorenzo da Ponte, Sarka de Janacek i Il Prigioniero de Dallapiccola, o la recuperació del Cristoforo Colombo de Ramón Carnicer. Ha estrenat mundialment i gravat, gràcies a una Beca Leonardo de la Fundació BBVA, l'òpera de cambra TENORI de Tomás Marco al Festival de El Escorial i ha dirigit la seva estrena absoluta escènica al Teatro Real de Madrid. És destacable l'estrena mundial l'òpera Fuenteovejuna de Jorge Muñiz per a l'Òpera d'Oviedo al Teatre Campoamor amb un èxit rotund i que recentment s'ha refet a l'òpera de Tenerife. Recentment ha dirigit el concert de la XVI edició dels Premis Fundació BBVA Fronteres del Coneixement.
En el seu ampli repertori operístic hi ha 71 títols i ha treballat al costat de grans artistes com Plácido Domingo, Dolora Zajic, Jonas Kaufmann, Bryn Terfel, Juan Pons, Roberto Alagna, Leo Nucci, René Pape, Anja Harteros, Carlos Álvarez, Pretty Yende , Maria Orà, Sondra Radvanovsky, Gregory Kunde i Sonia Yoncheva entre molts altres.
Ha estat membre del jurat del Concurs Yamaha-Hazen Intercentros, de la tribuna per a Joves Compositors i Intèrprets de la Fundació Sax Ensemble, de les Beques de Música de la Fundació Ferrer-Salat i de les Beques Leonardo a Investigadors i Creadors Culturals de la Fundació BBVA.
Imparteix habitualment masterclasses i conferències a la Universitat Internacional de la Rioja, a la Universitat Complutense i al Reial Conservatori Superior de Música de Madrid, Joventuts Musicals de Sabadell, al Club Wagner de Barcelona, ??a l'Associació Sevillana d'Amics de l'Òpera ia la Universitat de Sevilla.
És professor de Concertació a la Càtedra de Cant "Alfredo Kraus" Fundació Ramón Areces, professor de tècniques de direcció i mecenes d'instrument de l'Escola Superior de Música Reina Sofia, professor i director convidat al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona, professor a diversos cursos nacionals i internacionals de direcció d'orquestra i mentor de la Generació Talent de la Fundació Princesa de Girona. Actualment és director de la Temporada de Música de la Fundació BBVA.