Juventuts Musicals de Catalunya

Juli GARRETA, Pau CASALS, Robert GERHARD... SARDANES?

conferència a càrrec de Josep Maria SERRACANT

Reflexions i exemples de com una dansa d’arrel popular, a les mans d’uns compositors d’excel·lència esdevé una obra mestre musical. Unes músiques que tot i mantenint l’estructura de la sardana-dansa n’hi estan força allunyades, en presentar un diferent caràcter, expressivitat i tractament compositiu.

Veure biografies

Biografies

Josep Maria Serracant

La seva activitat professional no és la musical, sinó que està centrada en el camp de la construcció de maquinària tèxtil, amb estudis de perit químic. En el món de la sardana hi entrà com a sardanista de colla i des d'aquí inicià la seva formació musical, bàsicament autodidacta, fonamentada en l’estudi dels nostres clàssics, especialment de Joaquim Serra, i el guiatge amical del mestre Josep Maria Bernat i posteriorment amb el mestre Manuel Oltra. 

Les seves sardanes, sovint líriques i intimistes, amb una creixent preocupació estilística són més adients a la sala de concerts que a la plaça. El 1963 va compondre la primera: A la meva Montserrat. Més endavant amb Somnis de nina (1968) inicia una segona etapa ja amb coneixements més sòlids i obté un accéssit en el concurs de promoció d'autors joves de l'Agrupació Cultural Folklòrica Barcelona amb ...eixos penyals coberts de romaní (1970). 

Seguiren, entre altres, A Sabadell (1972) i Tramesa a l’amic (1973), ambdues per a dues cobles; Montserrat 1974, sardana de l’Ofrena 1974. Ha obtingut diversos premis al concurs la Sardana de l'Any, com ara Noces a Vic i A una moreneta de Moià que obtenen el Premi Joventut 1976 a Tarragona, i Camí de nit, Premi Joventut i primer accèssit al Premi de la Crítica 1978 a Girona. També quedà finalista als premis SGAE de sardanes l'any 2007 amb Visions paradisíaques, i guanyà el primer premi en la edició de l'any 2009 amb Paisatge de Ponent amb amics. 

En el camp de la composició de música lliure per a cobla ha escrit Castellsapera 940 (2006) i La veu de la vida i de la terra (2011), per a dues cobles, i De la llum i la tramuntana (2006) i Mentre te n'anaves (2010). Ha dedicat part de la seva activitat creativa als arranjaments per a cobla de músiques de diverses estètiques, des de Haendel a Stravinsky.

A banda de la seva faceta compositiva, ha treballat per la conservació i difusió de la música per a cobla des de l'entitat Músics per la Cobla, de la qual n'és fundador i president. El seu estudi del món musical de la cobla l'ha portat a realitzar diverses conferències a Catalunya, EEUU i Anglaterra i col·laborar amb diverses editorials i segells discogràfics.

Concerts

06/05/25
19:30 h
JM de Sabadell –
Gremi de Fabricants de Sabadell
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR