Xarxa de Músiques a Catalunya

UN CIRCUIT ÚNIC

La Xarxa de Músiques a Catalunya és una activitat creada l’any 1995 per la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya i les seves associacions locals a fi i efecte d’oferir una sèrie de concerts en gira de música clàssica de petit i mitjà format a cura principalment de joves músics professionals catalans. Amb els anys, el circuit s’ha anat obrint a altres estils, com el jazz i les músiques d’arrel, sense abandonar la seva aposta per la música clàssica.

A través de la Xarxa, Joventuts Musicals de Catalunya organitza concerts arreu de Catalunya, i posa a la disposició de les entitats locals un catàleg artístic de qualitat, tot beneficiant-se de propostes subvencionades i d’un seguit de serveis de comunicació i producció que garanteixen la professionalitat, allà on sigui que es duen a terme els concerts.

La Xarxa de Músiques és l’únic circuit en l’àmbit català que tenen a l’abast els i les joves músics professionals per donar-se a conèixer. És un espai de producció artística en el qual els i les músics troben el ressò suficient per ampliar les actuacions a altres àmbits i camps musicals del país i més enllà de Catalunya.

La proposta artística de la Xarxa s’estructura en cinc àmbits, amb la voluntat de garantir una programació equilibrada i amb la màxima representació possible d’estils i gèneres musicals: Clàssica, Jazz, Arrel, En família i Crea. Aquesta darrera és una categoria que inclou produccions transversals que fusionen la música clàssica amb altres gèneres musicals o llenguatges artístics o que simplement la presenten amb nous formats.

Però la Xarxa no sols posa l’accent en la interpretació. També en la composició. És per això que des de la temporada 2015-16, i gràcies a la col·laboració de la Fundació de Música Ferrer-Salat, Joventuts Musicals de Catalunya s’ha dotat de la figura del Compositor Resident de la Xarxa. El guanyador del Premi Reina Sofía rep l’encàrrec d’escriure dues obres per a dues formacions d’entre les seleccionades al catàleg de la Xarxa, concebudes per ser estrenades en la mateixa Xarxa. D’aquesta manera la interpretació i la composició tenen també en la Xarxa de Músiques un punt de trobada.

Ara més que mai es fa necessari retenir i incentivar els nous talents del nostre país. I des dels seus orígens el moviment de Joventuts Musicals ha estat un observatori privilegiat dels nous talents musicals de cada país. Tant en l‘àmbit internacional, com en el nacional, Joventuts Musicals ha vist néixer alguns dels nostres millors intèrprets de música de les darreres dècades i els ha acompanyat en els seus primers passos. La Xarxa de Músiques s’ha revelat com una eina imprescindible en aquesta tasca.

ENTREVISTES COMPOSITOR DE LA XARXA CONTRACTACIÓ VOLS ACTUAR A LA XARXA?